booking.com

Najveća platforma za najam na svijetu ima milijarde dolara dobiti, zašto ne plaća Hrvatima?

03.10.2023 u 12:15

Bionic
Reading

Najveća platforma za iznajmljivanje smještaja Booking.com kasni s isplatama domaćim iznajmljivačima. Neki novac čekaju još od lipnja, pa se u sve većoj nervozi javljaju Hrvatskoj udruzi obiteljskog smještaja

Da su domaći iznajmljivači u velikim problemima, u utorak je za Jutarnji list otkrila predsjednica te udruge Barbara Marković.

Prema informacijama koje je dosad prikupila, riječ je o najmanje dvije tisuće iznajmljivača, među kojima neki još nisu dobili ništa od najma za ovu sezonu, a nekima Booking.com duguje samo dio novca. Udruga svakodnevno zaprima najmanje dvadesetak poziva uznemirenih iznajmljivača.

'Neki naši članovi nisu zadovoljni i razmišljaju o traženju pravne pomoći. Zasad ne razmišljamo o tužbama jer smo uspjeli uspostaviti komunikaciju i nadamo se da ćemo sve uspjeti riješiti na normalan način. Nažalost, riječ je o toliko jakoj kompaniji da većina iznajmljivača zapravo i nema izbora', ustvrdila je Marković.

Booking je doista div od kompanije - samo lani imao je 18 milijardi dolara prihoda, više od pet milijardi dolara operativne dobiti i četiri milijarde dolara čiste dobiti. Time je još manje jasno zašto kasne s isplatama za relativno malo hrvatsko tržište.

Tvrtka sa sjedištem u Amsterdamu zapošljava više od 21.000 ljudi, a osnovana je prije 27 godina kao skroman startup. Servis je nastao pod imenom booking.nl te se 2000. godine spojio s konkurentskim servisom Bookings Online i zajednička kompanija počela je koristiti internetsku adresu booking.com, po kojoj je globalno poznata.

Nizozemska tvrtka tad se našla usred jedne od vrlo rijetkih uspješnih priča o poslovnom i korporativnom zaokretu u nekoj od digitalnih kompanija.

Bolzano, Italija
  • Kalambaka, Grčka
  • Pondicherry, Indija
  • Kota Kinabalu, Malezija
  • Queretaro, Meksiko
  • San Paulo, Brazil
    +7
Booking.com - najpopularnija odredišta za 2023. godinu Izvor: Promo fotografije / Autor: Sergey Alimov

Početak preokreta dogodio se 2005., kad je Priceline za samo 135 milijuna dolara preuzeo Booking.com. Tu se transakciju danas smatra jednim od najprofitabilnijih poteza prošlog desetljeća, a za dokaze je potrebno samo baciti oko na današnje rezultate cijelog holdinga. Preuzimanje tvrtke Booking.com za Priceline je bilo toliko sudbonosno da je prije godinu dana i ime cijele grupe promijenjeno u Booking Holdings.

Kao što je tportal ranije pisao, sjedište tvrtke nalazi se u američkoj saveznoj državi Connecticut, ali najveći dio poslovanja predstavlja Booking.com te se i dalje upravlja njime iz Amsterdama.

Holding upravlja sa šest velikih brendova, a to su: Booking.com, Kayak, Agoda, Priceline, Rentalcars.com te OpenTable. Booking.com i Agoda najviše se bave rezervacijom smještaja, s time da je Agoda okrenuta primarno azijsko-pacifičkom tržištu, a Booking.com pokriva cijeli svijet. Od početka prošle godine tvrtka je povezala Booking.com i Rentalcars.com te time proširila svoju ponudu na najpopularnijoj stranici.

Turisti u Nacionalnom parku Krka
  • Turisti u Nacionalnom parku Krka
  • Turisti u Nacionalnom parku Krka
  • Turisti u Nacionalnom parku Krka
  • Turisti u Nacionalnom parku Krka
  • Turisti u Nacionalnom parku Krka
    +22
Turisti u Hrvatskoj - ilustracija Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz

Najveći konkurenti su im, ovisno o poslovnom segmentu, internetske kompanije koje nude slične ili iste usluge: Airbnb, Expedia, Hotels.com, Hotwire, Ctrip i mnoge druge. No dio konkurencije predstavljaju im i klasični turoperatori i turističke agencije poput American Expressa, TUI-ja, Thomas Cooka i drugih.

Dionice Bookinga izlistane su na američkoj burzi NASDAQ i najveći vlasnici su im institucionalni ulagači, odnosno fondovi i banke, poput tvrtki za upravljanje fondovima T. Rowe Price te Vanguard Group, poznati strateški investitor Blackrock i investicijska banka State Street, jedna od najstarijih američkih banaka.