Najveća su duhanska kompanija na svijetu, a većina ljudi vrlo vjerojatno nikad nije čula za njih. Kineski državni duhanski div China Tobacco prkosi globalnim trendovima i prodaje sve više cigareta. Zašto jedino u Kini raste prodaja duhanskih proizvoda?
Kineska duhanska industrija, u kojoj monopol drži državna tvrtka China Tobacco, prošle godine ostvarila je prihod od oko 210 milijardi dolara, što je rast od 4,3 posto u odnosu na godinu ranije, a šest puta više od prihoda Philip Morris Internationala, druge po veličini duhanske tvrtke.
Tako Kina prkosi globalnim trendovima u duhanskoj industriji. Snažan rast prodaje cigareta generirala je 'najveća duhanska kompanija, za koju većina ljudi nije nikad čula'.
Državna tvrtka China Tobacco praktički drži monopol na tamošnjem tržištu, zbog čega je izrasla u najvećeg proizvođača cigareta na svijetu, unatoč tome što je relativno nepoznata u svijetu. Procjenjuje se da čini 97 posto proizvodnje i prodaje duhana u Kini, piše CNBC.
Prodaja duhana u Kini u posljednje četiri godine raste, dosegnuvši 2,44 bilijuna prodanih cigareta u 2023., pokazuju podaci Euromonitora, a predviđa se daljnji rast.
Euromonitor dodaje da se on poklopio s povećanjem popularnosti tankih cigareta, jer često se reklamiraju kao one s niskim sadržajem katrana, te onih s raznim okusima.
Kina ima najviše pušača na svijetu, njih čak 300 milijuna, što je gotovo trećina ukupnog broja pušača na svijetu.
China Tobacco prošle godine ostvario je prihod od 210 milijardi dolara, a druga najveća svjetska duhanska tvrtka, Philip Morris International, uprihodila je 35,2 milijarde dolara.
Kina zapravo prkosi globalnim trendovima jer prodaja cigareta u cijelom svijetu pada već dug niz godina te je između 2019. i 2023. pala za 2,7 posto. Jedan od glavnih uzroka je Okvirna konvencija o kontroli duhana Svjetske zdravstvene organizacije, usmjerena na smanjenje pušenja. Ipak, u onim zemljama u kojima industrija može više utjecati na politiku bilježi se manji napredak.
U slučaju China Tobacca industrija i vlasti idu ruku pod ruku. Kompanija je osnovana 1982. s izričitim ciljem objedinjavanja industrije pod jedan kišobran te zapravo funkcionira i kao tvrtka i kao regulatorna agencija za kinesko tržište duhana. No Kinezi u takvom sukobu interesa ne vide ništa sporno.
Utjecaj i status insajdera
Tako China Tobacco iskorištava svoj status insajdera i koristi utjecaj unutar vlade kako bi blokirao usvajanje politika kontrole duhana.
Strože regulacije u velikoj mjeri koči i rašireno uvjerenje da je uzgoj duhana ključan za poljoprivrednike te da je porez na njega važan doprinos nacionalnom gospodarstvu.
S druge se strane brendovi poput Marlbora Philipa Morrisa prodaju u Kini, ali pod licencom China Tobacca.
Zbog svoje dominacije na domaćem tržištu, ta je kompanija ponajviše usmjerena na kinesko tržište, čime je zapravo uspjela proći ispod radara globalne kontrole duhana, usredotočene prije svega na transnacionalne duhanske tvrtke.
Ipak, čini se da se China Tobacco od 2016. do 2020. širio i izvan Kine u okviru pekinške inicijative Pojas i put, suočen s potencijalnim zasićenjem domaćeg tržišta, ali i strožih regulacija. OD 2019. kompanija se proširila na 20 zemalja, djelujući kroz 34 offshore tvrtke.
Prošle godine kineski izvoz duhana navodno je doživio snažan rast od 22,2 posto u odnosu na godinu ranije.