MODEL KOJI MIJENJA SVE

Tesla 3 je za auto industriju ono što je iPhone bio za telefone

06.04.2016 u 07:00

Bionic
Reading

Elon Musk nije običan poduzetnik. Čovjek koji je osnovao tri izrazito rizične kompanije nakon enormnog uspjeha s PayPalom (koji je stvorio, pa prodao za 1,5 milijardi dolara eBayu) ovih dana uživa u zasad najvećem uspjehu svoje ionako impresivne karijere

Naime, iako se s novcem od prodaje PayPala mogao povući u više nego zasluženu mirovinu ili ga pak uložiti u neki od profitabilnih biznisa, Musk je odlučio osnovati Tesla Motors, Space X i SolarCity. Tesla Motors tvrtka je posvećena proizvodnji izuzetno kvalitetnih električnih automobila, Space X bavi se svemirskim letovima dok se SolarCity bavi pružanjem usluge izgradnje i instalacije solarnih sustava za napajanje energijom. Po vlastitom priznanju, Musk nije mogao uložiti svoj nemali novac u rizičnije poslove, ali ovih dana postaje jasno da mu se rizik itekako isplatio.

Prije nekoliko dana predstavio je Teslu 3, električni automobil koji ne spada u klasu luksuznih i vrlo skupih automobila kakve je proizvodio dotad. Baš naprotiv, početna cijena Tesle 3 od 35.000 dolara upućuje na to da Musk puca na najšire slojeve društva, a broj narudžbi daje mu pravo tvrditi da se radi o tzv. game-changeru (faktoru koji će dubinski uzdrmati aktualne odnose snaga u auto industriji).

U dva dana naručeno 276.000 automobila Tesla 3

Da se radi o modelu automobila koji bi mogao značiti prekretnicu za globalnu auto industriju, govori i sljedeći podatak: najprodavaniji modeli automobila u SAD-u, kao što su Honda Accord ili Nissan Altima, godišnje se prodaju u oko 300.000 primjeraka. U dva dana od predstavljanja broj narudžbi za Teslu 3 dosegao je teško zamislivu brojku od 276.000. Možda još i više fascinira podatak da se prije samog predstavljanja automobila za naručivanje Tesle 3 odlučilo više od 100.000 ljudi, što dosta govori o povjerenju koje tržište ima u proizvode iza kojih stoji Elon Musk. Usporedbe radi, Mazda je 2015. u SAD-u prodala 319.000 vozila.

Takva je brojka uvelike nadmašila i najoptimističnija očekivanja te će gotovo sigurno promijeniti ukorijenjena razmišljanja o načinu prodaje automobila (Tesla ih prodaje direktno, bez posrednika) i zasigurno dodatno gurnuti konkurenciju u smjeru električnih automobila nauštrb klasičnih automobila pogonjenih fosilnim gorivima.

Presedan u auto industriji

'Ovakvo što još nismo vidjeli u auto industriji. Za ovo nema presedana', rekla je u razgovoru za Washington Post Jessica Caldwell, analitičarka portala za prodaju automobila Edmunds.com.

Više je razloga za ovakav uspjeh Tesle 3. Kao prvo, Elon Musk je s tri prethodna modela, Roadsterom, Modelom S i Modelom X, dokazao da električni automobili, svim predrasudama unatoč, mogu biti izuzetno pouzdani, vizualno atraktivni, više nego pristojnog dometa i prepuni tehnologije koja vožnju čini potpuno različitim iskustvom od uobičajenog. Kako je to voziti Teslu (Model S u ovom slučaju), slikovito je prikazao čuveni web karikaturist Oatmeal.

Iako se od svog prvog modela, luksuzne jurilice Roadstera, pa sve do predzadnjeg Modela X, sumnjalo da će Elon Musk uspjeti prodavati svoje automobile široj javnosti, Model 3 dokazao je da su takvi zloguki proroci ipak bili u krivu.

Konkurenciju će natjerati na razvoj

Ukoliko Tesla 3 postane općeraširen automobil, a ako je suditi prema dosad dostupnim podacima o narudžbama, ali i trendovima općenito, mogao bi – to će natjerati moćnu konkurenciju da se i sama posveti razvoju i proizvodnji električnih automobila, o čemu već stižu jasni signali iz najvećih svjetskih tvrtki.

'Ovo je povijesni trenutak koji će promijeniti način na koji razmišljamo o osobnim vozilima. Tesla uspješno prodaje ideju da automobil treba biti i cool i najnoviji krik tehnologije, baš kao što je s telefonima napravio iPhone. Tesla mijenja naše ideje o kupnji automobila i onome što taj čin govori o nama', rekao je James McQuivey, analitičar auto industrije u Forresteru.

'Za nekoliko godina gledat ćemo na ove dane i govoriti kako je Tesla tada započeo revoluciju u svijetu osobnih vozila', zaključuje McQuivey.