Najuspješniji glavni izvršni direktor jedne kompanije u svijetu je šef danskog proizvođača lijekova i vjerojatno niste ni čuli za njega. Lars Rebien Sørensen iz farmaceutske kompanije Novo Nordisk ovih je dana proglašen za najuspješnijeg čelnika među devetstotinjak svjetskih korporacija
Izbor je napravio prestižni američki časopis za menadžment Harvard Business Review (HBR), a prilikom odabira najviše se pažnje davalo dugoročnom financijskom uspjehu kompanije. Nakon Sørensena i Novo Nordiska, na listi najuspješnijih glavnih direktora slijede John Chambers iz kompanije Cisco Systems te Pablo Isla iz španjolske kompanije Inditex. Cisco Systems bavi se proizvodnjom opreme za računalne mreže, dok je Inditex najpoznatiji kao matična kompanija trgovačkog lanca odjeće Zara.
U HBR-u navode kako za čelnu poziciju Sørensen mora djelomično biti zahvalan što je njegova kompanija još davno donijela odluku da će se fokusirati gotovo isključivo na razvoj lijekova za dijabetes. Kako, nažalost, ta bolest u svijetu uzima sve više i više maha, Novo Nordisk konstantno bilježi rast prihoda i dobiti.
Nisu bitni samo financijski pokazatelji
No nisu samo financijski pokazatelji zaslužni za uspjeh Sørensena. U razmatranje se uzima i društvena odgovornost kompanije, a Sørensen drži da se, u dugom roku, zapravo radi o jednoj te istoj stvari. 'Društvena odgovornost kompanije nije ništa drugo nego maksimalizacija vrijednosti vaše kompanije u dugom roku', izjavio je za HBR. 'Na dugi rok, odnos prema društvu i okolišu postaju financijska pitanja', dodao je Sørensen.
Novo Nordisku u prilog tako idu činjenice da oboljelima u zemljama u razvoju prodaje inzulin uz vrlo značajne popuste, da se vrlo malo bavi političkim lobiranjem i u tome je vrlo transparentan te odgovorna politika kad se radi o testiranju lijekova na životinjama.
Ovogodišnja lista najuspješnijih glavnih direktora koju je napravio HBR prilično se razlikuje od lanjske. Proteklih godina lista se izrađivala isključivo na temelju dugogodišnjih financijskih podataka, dok je ova godina prva u kojoj se u obzir uzela i društvena i korporativna odgovornost kompanije.
Šef Amazona s lanjskog prvog završio na 87. mjestu
Lanjski pobjednik Jeff Bezos, iz internetske trgovačke kompanije Amazon, zbog toga je ove godine završio tek na 87. mjestu iako bi, da se ocjenjivalo prema istim kriterijima kao i lani, i ove godine bio na najvišoj poziciji. Sørensen, pak, samo prema financijskim pokazateljima, zaslužuje 6. mjesto na ovogodišnjoj listi, no do vrha ga je dovela društvena odgovornost kompanije koju vodi.
Potpuna lista stotinu najuspješnijih glavnih direktora koju je objavio HBR mješavina je imena poznatih kompanija i menadžera i onih za koje javnost uglavnom niti ne zna. Podaci pokazuju da je velika većina njih, čak 86 posto, na čelnu poziciju kompanije stiglo nakon što su u njoj proveli već neko vrijeme, a nisu dovedeni izvana isključivo na poziciju glavnog direktora. Sørensen, primjerice, u Novo Nordisku radi već 33 godine.
Interesantno je i da čak tri četvrtine od stotinu najuspješnijih glavnih direktora nema popularnu diplomu MBA (Master of Business Administration) odnosno završen postdiplomski studij upravljanja kompanijom.
Samo dvije žene na listi 100 CEO-a
Potvrda povijesnog nesrazmjera između spolova stiže u podatku da se među stotinu najuspješnijih glavnih direktora nalaze samo dvije žene. Na 47. mjestu nalazi se Debra Cafaro koja vodi američku financijsku kompaniju Ventas, dok se Carol Meyrowitz, šefica tvrtke TJX koja je vlasnica nekoliko maloprodajnih lanaca, nalazi na 81. poziciji.
Listu pet najuspješnijih, nakon spomenutih Sørensena, Chambersa iz Cisco Systemsa, i Isle iz Inditexa, zaključuju Elmar Degenhart iz njemačke tvrtke Continental koja proizvodi automobilske gume i druge dijelove za automobile te Martin Sorrell iz britanske kompanije WPP koja se bavi oglašavanjem i odnosima s javnošću.
Od poznatijih svjetskih brendova među najuspješnijima na listi nalaze se i Fujio Mitarai, čelnik tvrtke za proizvodnju kamera i fotoaparata Canon (10. pozicija), Howard Schultz iz svjetskog lanca kafića Starbucks (12. mjesto), Mark Parker iz proizvođača sportske opreme Nike (21.) te njegov konkurent Herbert Hainer koji vodi Adidas (41. mjesto). Šef BMW-aNorbert Reithofer nalazi se na 30. mjestu, a čelnik Daimlera koji proizvodi Mercedese, Dieter Zetsche, dokopao se 86. mjesta.
Tamna mrlja na listi: šef Volkswagena
Ipak, daleko od toga da je lista HBR-a savršena. Tamo jasno napominju da se velikim dijelom oslanjaju na financijske pokazatelje, a uspješnost nekog čelnika ovisi i o nizu drugih faktora koje je koji puta teško kvantificirati. Nedostatak takvog pristupa možda najbolje pokazuje i slučaj Martina Winterkorna, donedavno glavnog izvršnog direktora Volkswagena (VW).
U trenutku izrade liste koja je objavljena ovih dana, ali se oslanja na podatke od 1. siječnja 1995. do kraja travnja ove godine, Winterkorn je zauzimao vrlo visoku 20. poziciju. U međuvremenu je otkriven skandal s lažiranjem podataka o ispušnim plinovima u VW-ovim vozilima te je osramoćeni Winterkorn podnio ostavku.
Nesumnjivo da je takav razvoj događaja samo dokaz da ovakve liste ne moraju u svakom trenutku nužno pokazivati idealne podatke. No na svjetskom tržištu na kojem se u svakom trenutku isprepliću milijuni raznih faktora koji na razne načine utječu na kompanije, nažalost, nemoguće je donijeti apsolutne i konačne procjene. Poslovnom svijetu zbog toga ostaje da se i dalje oslanja na ovakve liste, ma koliko nesavršene bile.