Trend elektromobilnosti je zaustavljen. Nisu samo visoke cijene ono što mnoge kupce odvraća od kupnje električnih vozila, što predstavlja velik problem za automobilske tvrtke
Automobilska industrija je posljednjih godina mnogo uložila u elektromobilnost i stvorila velike proizvodne kapacitete. No, gledajući trenutne prodajne brojke, postavlja se pitanje: Jesu li se Volkswagen i ostali možda prenaglili?
U lipnju je broj novoregistriranih električnih automobila u Europi pao za jedan posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Pad prodaje zabilježen je u 13 zemalja. U usporedbi s istim mjesecom prošle godine, tržišni udio električnih automobila pao je s 15,1 na 14,4 posto. To proizlazi iz trenutnih brojki Udruge europskih proizvođača automobila (ACEA).
Brz porast električnih vozila u Belgiji i Italiji, s povećanjem od 50,4, odnosno 117,4 posto, nije mogao nadoknaditi dvoznamenkast pad u Njemačkoj, Nizozemskoj i Francuskoj, piše Tagesschau.
To znači da se prodaja električnih automobila razvija u suprotnom smjeru od ukupnog tržišta. Sveukupno, prodaja novih automobila u Europi prošlog mjeseca porasla je za 4,3 posto - uglavnom zahvaljujući procvatu poslovanja u Italiji, Njemačkoj i Španjolskoj.
Prodaja e-automobila u Njemačkoj naglo je pala
No koji su razlozi za slabu prodaju električnih automobila u EU? Njemačka je dobar primjer: 2023. godine njihova prodaja u toj državi dosegnula je novi rekord s 524.200 primjeraka.
U 2024., međutim, taj će broj vjerojatno biti znatno manji, kao što pokazuje pogled na polugodišnje brojke: samo 184.100 novih električnih automobila registrirano je između siječnja i lipnja, što je smanjenje od 16,4 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Pozadina je nagli prestanak ekološkog bonusa, jer kraj državnih subvencija za električne automobile najavljen je u prosincu prošle godine.
Gubitak ekološkog bonusa nije jedini razlog zbog kojeg se kupci ustručavaju od kupnje električnog automobila, a interes kupaca za ovu tehnologiju pritom je i dalje podnošljiv, objašnjava EY-ov konzultant Constantin Gall.
'Električni automobili još su uvijek preskupi za mnoge kupce novih automobila, a oni su također skeptični kada je riječ o dometu, vremenu punjenja i infrastrukturi za punjenje.'
Ogromne razlike u cijenama
Naime nijedan njemački proizvođač trenutno ne nudi električni automobil ispod 25.000 eura, tako da njihova kupnja ostaje rezervirana za one koji više zarađuju. Razlike u cijenama između električnih automobila i onih s motorom s unutarnjim izgaranjem i dalje su znatne, zaključak je do kojeg je u aktualnoj studiji došao stručnjak za automobile Ferdinand Dudenhöffer s privatnog instituta CAR.
VW Golf s 1,5-litrenim motorom s unutarnjim izgaranjem još uvijek košta 9220 eura manje od svog električnog pandana ID3 s cijenom od 23.443 eura. U Opel Corsi baterijski model košta čak 13.600 eura više.
Renesansa motora s unutarnjim izgaranjem - izazov za proizvođače automobila
Automobilska industrija trenutno se suočava s velikim problemima zbog smanjene potražnje za električnim modelima. Uostalom, posljednjih godina uložena su velika sredstva u proširenje proizvodnih kapaciteta za njih. 'Prognoze koje su predviđale kontinuiran rast prodaje bile su previše optimistične, što je sada vidljivo', naglašava Gall i zaključuje:
'Neki proizvođači prilagođavaju svoje 'električne ciljeve' ovoj novoj stvarnosti i sada proširuju koegzistenciju motora s unutarnjim izgaranjem i električnih automobila - što će koštati mnogo novca.'