LUDI NAMETI

Zbog čega obrtnici plaćaju naknadu za pristup cesti?

05.12.2013 u 15:17

Bionic
Reading

Poduzetnici i obrtnici mogli bi biti oslobođeni jednog od brojnih parafiskalnog nameta koji opterećuju njihovo poslovanje, ukoliko se prihvati inicijativa zastupnice u Hrvatskom saboru Natalije Martinčević (HNS) koja Ministarstvu pomorstva, prometa i veza Republike Hrvatske predlaže ukidanje naklade za pristupanje županijskim cestama

Izmjenama i dopunama Zakona o cestama 2007. godine Hrvatski je sabor uveo odredbu o korištenju cestovnog zemljišta temeljem koje je ministar prometa donio pravilnik po kojem su poduzetnici i obrtnici bili dužni od 2010. plaćati naknadu za pristupanje županijskim cestama. Ovisno o površini izlaza na županijske prometnice iz njihovih ugostiteljskih, trgovačkih i drugih objekata, mjesečno se radi o iznosima od stotinjak pa do tisuću kuna, što je postajalo sve teže podmirivati s produbljivanjem krize, pa sve više njih završava na sudu.

'To je problem na koji upozoravamo godinama, ali bez koristi. Savjetovali smo obrtnike da ne potpisuju ugovore o naknadama za prilaz sa ŽUC-om, ali mnogi su ih potpisali i zatim završili na sudu zbog neplaćanja. Tako smo došli do toga da danas imamo obrtnike od kojih Županijska uprava za ceste potražuje 57 tisuća kuna. Ukoliko bi prvostupanjske presude u korist ŽUC-a potvrdio Visoki trgovački sud, došlo bi do katastrofe među obrtnicima', upozorava Nedjeljko Črepinko, predsjednik ivanečkih obrtnika, napominjući da bi i vremenima kada ministar poduzetništva i obrta govori o potrebi smanjenja parafiskalnih nameta pa i članarina HOK-u svakako trebalo ukinuti naknadu za pristup.

Da je riječ o pravilnikom i nepotrebnom nametu slaže se i čelnik novomarofskih obrtnika Mario Milak, a predsjednik Hrvatske obrtničke komore Varaždinske županije Vladimir Habek dodaje da mu nije poznat ima li bilo koja druga država takvu naknadu koja se kreće od jedne do 20 kuna po četvornom metru pristupa županijskim cestama. No nije samo to problem.

'Tu postoji selektivnost i neravnopravnost. Naime, nakon što su županijske ceste na području grada Varaždina prešle u gradsku nadležnost, varaždinski obrtnici više ne plaćaju naknadu za pristup. Međutim, zbog razlike u poštivanju zakona još veća je disproporcija među županijama: dok ŽUC Varaždinske županije godišnje na ime tih naknada prikupi gotovo tri milijuna kuna, ŽUC Primorsko-goranske županije prikupi 5.700 kuna', ukazuje Habek.

Zbog visine naknada, kao i neravnomjerne primjene zakona, saborska zastupnica Natalija Martinčević (HNS) pisala je Ministarstvu pomorstva, prometa i veza.

'Nije ideja da se zakoni ne poštuju., već mijenjaju ukoliko nisu primjereni. Nakon što sam upozorena na ovaj namet od obrtnika, razgovarala sam sa Županijsko upravom za ceste i Varaždinskom županijom, ali bez rezultata. Problem je u pravilniku i Zakonu o cestama koji bi trebalo izmijeniti, pa sam stoga uputila pismo ministru Siniši Hajdaš Dončiću koji je odmah uvidio u čemu je stvar, tako da ćemo se već u ponedjeljak sastati nakon čega će se vidjeti hoće li se naknade za pristup županijskim cestama ukinuti ili barem smanjiti na simboličan iznos. Ovdje se radi samo o dobroj volji jer to sigurno ne bi remetilo politiku Vlade', kaže Martinčević napominjući da ni ŽUC Varaždinske županije nema ništa protiv ukidanja naknade za pristup budući da na ime nje ostvaruje mali dio prihoda.