Ovih dana na tržištu plemenitih metala dogodila se promjena na vrhu. Nakon snažnog rasta proteklih mjeseci, cijena paladija je prvi put u 16 godina nadmašila cijenu zlata
Paladij je, uz zlato, srebro i platinu, jedan od plemenitih metala s raširenom primjenom u gospodarstvu, a najtraženiji je u autoindustriji.
Oko 80 posto proizvodnje paladija završava u uređajima za kontrolu ispušnih plinova u automobilima, gdje se koristi kao katalizator za pretvaranje otrovnih plinova u manje štetan ugljični dioksid i vodenu paru.
U manjoj mjeri koristi se i u elektronici, stomatologiji i izradi nakita. Prema dostupnim podacima, tijekom prošle godine iz rudnika u svijetu izvađeno je svega 208 tona paladija. Čak 80 posto zaliha dolazi od dva dobavljača, Rusije i Južne Afrike, dok se ostatak značajnijih zaliha ovog plemenitog metala nalazi u Kanadi, SAD-u i Zimbabveu. Paladij se uglavnom dobiva kao sekundarni proizvod pri eksploataciji platine i nikla.
Glavni razlog snažnog rasta cijene paladija je povećanje potražnje zbog aktualnih promjena u autoindustriji. Kako se paladijski katalizatori koriste kod 'benzinaca' koji su trenutno traženiji od 'dizelaša', zbog afera s krivotvorenjem pokazatelja o zagađivanju dizel motora, došlo je i do snažnog rasta potražnje za ovim plemenitim metalom.
Sredinom prošlog tjedna cijena unce paladija dosegnula je 1.277 dolara nadmašivši cijenu zlata prvi puta u posljednjih 16 godina. Pojedini analitičari smatraju da bi zbog kroničnog manjka ponude iduće godine cijena mogla uzletjeti do 2.000 dolara. Međutim, postoje brojni faktori koji utječu na tržište. Neki analitičari smatraju da su 'hedge' fondovi napuhali cijenu kupujući velike količine paladija putem terminskih ugovora. Postoje i vjerovanja da Kina kao najveći kupac u automobilskom sektoru već duže vremena stvara zalihe paladija i tako umjetno diže cijenu.
Rast cijene može zaustaviti i upotreba zamjenskih materijala. Osim paladija, za proizvodnju katalizatora koristi se platina koja ove godine bilježi pad cijene Tako se sada očekuje rast potražnje za platinom koja je trenutačno povoljniji izbor od paladija.
Zbog svega navedenog jako je teško prognozirati kretanje cijene, ali ne samo paladija. I drugi plemeniti metali koji se u malim količinama koriste u autoindustriji imaju povijest naglih skokova cijena kada potražnja nadmašuje ponudu. Tako je, primjerice, u desetljeću nakon 1998. platina porasla za više od 500 posto jer je manjak ponude privukao pozornost špekulativnih kupaca. Rodij je poskupio više od 4.000 posto u istom razdoblju prije nego što su proizvođači pronašli način da smanje njegovu upotrebu.
Dugoročno, potražnja za paladijom u autoindustriji će padati s razvojem elektrifikacije budući da električni automobili nemaju ispušne cijevi i ne koriste paladij. Ipak, većina analitičara očekuje sa će elektrifikacija u autoindustriji trajati dugi niz godina. U međuvremenu, uporaba paladija u hibridnim vozilima također je sve veći izvor potražnje.