Recite što hoćete, ali nije baš sve bilo tako crno ili crveno u nekadašnjoj Jugi. Bilo je tu i bijelih čarapa, prozirnih bikinija, žutih krpa, šarenih bombona, pa sve do krumpira Kolinska koje su nam pokušavali prodati uz morbidan smijeh. Reklame iz ex-YU, koje marljivo skuplja stranica na Fejsu Reklamomanija, tek danas dobivaju svoju pravu marketinšku snagu: nitko normalan ne može ostati ravnodušan i ne složiti se na pod od njihove naivnosti, bizarnosti, komedije i, naravno, pravog socijalističkog seksipila. Uvjerite se sami
Kolinska krumpiri
Kao prava farmerska nacija, Slovenci se nisu libili prodavati krumpire preko telke. U reklami za koju nismo sigurni je li uvod u treš horor ili seoski pornić, gledamo dvojicu tipova kako guraju tačke i pjevaju ode krumpiru Kolinska. Usput saznajemo kako je i bogomdan za pire. Ipak, sve bi ostalo na pola dojma da stvarčicu ne zaokružuje zadnji kadar u kojem se glavni akter neljudski smije, nakon čega nemamo izbora nego fakat popušiti da je Kolinska krumpir bolesno dobar.
Pipi
Sve što smo kao balavci trebali naučiti o jugoslavenskom seksipilu dobili smo u trideset sekundi legendarne reklame za gazirani sokić Pipi. Ako tamo nisi shvatio sve draži socijalizma utjelovljene u tijelu tadašnje miss Juge Ane Sasso, nije ti bilo pomoći. Smočeni bikiniji, četiri komada na motoru, slamke posvuda i, dakako, okus Pipija u ustima.
Tipi topi
Prije nego su nas u devedesetima zasule američke reklame o magičnim krpama koje su bile toliko moćne da su brisale valjda i mrlje sa savjesti, Juga je imala krpu kojoj se naprosto nije moglo odoljeti. Pogotovo uzevši u obzir kadar kojim reklama započinje, a u kojem ne znamo da li plavuša briše staklo ili mi brišemo očima po njenim guznim polutkama. Tipi topi mjuza se također kvalificirala u kolektivno sjećanje. Što reći, lepršava idila nostalgije ziher i danas odzvanja svaki put kada rintate po kući. Naravno, s krivom krpom.
Čarape Udarnik
Mladi Robert Prosinečki jednom je davno zamantao fantaziju ex-Juge ničim manje do bijelim čarapama Udarnik. 'Prave cipele možda nećete naći, ali čarape da', hipnotizira nas glas dok gledamo perspektivnog Robija kako prvo ulazi u autobus, a potom ispija kavicu za šankom – bez cipela. Čarape Udarnik bile su, naime, toliko moćne da su zaprijetile ideji cipela općenito. Suvišno je i spominjati da bez busa čitava stvar pada u vodu.
Vožd
Imala je Juga i miris nad mirisima. Zvao se Vožd. No, osim što je totalno gazio sve muške parfeme izvan Leskovca, Vožd je, čini se i svijetlio u mraku. Reklama nam u svega 12 sekundi demonstrira način na koji se jugoslavenski supermiris štancao. Bilo je to poput odlijevanja zlatnih poluga. Koliko je samo žena palo na Voždov oltar, znaju tek otmjene iskusnjare koje su imale dovoljno hrabrosti okvasiti se leskovačkom kemijom.
Radenska
Zašto se raspala Juga? Sada znamo, ekipa nije pila dovoljno Radenske. Reklama nam zorno pokazuje kako se ta mineralna voda trošila od Vardara do Triglava. Cugali su je i Janez u planinama, i Stipe u Dalmaciji, i Mile u Šumadiji, i tako po republičkom redu. Mineralni kozmopolitizam je u međuvremenu presahnuo, ostade tek mali mjehurić prohujale fikcije.
Grudnjak
Nadu u svladavanje gravitacije mladim i starim ženama dao je zemunski grudnjak u kojem se žena mogla ponovno komotno i bez straha sudariti s tipom na cesti, a da sve vitalne izrasline ostanu stamene i pod kontrolom. Marketinški uradak počinje ključnom scenom: dvije zgodne i zrele tete podižu dojke koje tek što ne ispadaju iz dekoltea. S takvim introm muški rod se vjerojatno daleko više interesirao kako skinuti to zemusko čudo nego koliko dobro drži.
Stojadin
Zastava 101 bio je auto u koji se mogao natrpati sav subotnji špeceraj, potrpati unutra svu širu rodbinu i još bi ostalo ful mjesta za potegnuti čok. No malo tko zna da je Stojadin vozio i bez vozača, po usamljenim plažama, zapljusut nježnim šumom valova i Bachovom zračnom orkestracijom iz Suite br. 3. Da, da, Stojka je bila romantična i snena nakupina guma i lima, pjesnička duša zarobljena u čeverotaktnom metalnom srcu. Pustimo suzu.
Slatka tajna
Da li simpatično ili žalosno, ali glumac Mladen Crnobrnja ostavio je dublji trag u općoj kulturi kao lik iz Kraševih reklama nego kao umjetnik na daskama. Uz seriju skečeva za Bronhi, odradio je i njih par za bombone Slatka tajna, tip slatkiša kojem danas ne bi nikom palo na pamet reklamirati po telki. Definicija slatkiša danas je nešto sasvim sedamnaesto. Fora sa Slatkom tajnom bila je ta da vam je nepce bilo izguljeno nakon tri-četiri uzastopna bombona. Možda je to tajna na koju je mislio Kraš.
Pepermint
Nije da smo tek u 21. stoljeću otkrili sve socijalne blagodati peperminta. Evo, u osamdesetima su ga među zubima gnječili kako brkati poslovnjaci s fudbalerkama tako i komadi s trajnama. Mladi Ivica Zadro statira kao dečko od lifta, dok se na gornjem katu, pretpostavljamo, održava konstruktivna sjednica uprave radne organizacije. Jasno, svi odjeveni po posljednjem kriku mode iz Domaće tvornice rublja.