DIZAJNERI I PLAGIJATORI

Deset kultnih stolaca koji se najviše kopiraju

26.01.2022 u 08:55

Bionic
Reading

Stolac, taj naoko skromni komad namještaja kojeg počesto uzimamo zdravo za gotovo, već niz desetljeća inspirira brojne dizajnere. Uz nastojanje da ispune osnovne zahtjeve funkcionalnosti i estetike, njegovi tvorci rado pronalaze najmaštovitije načine da od ovog sjedećeg elementa učine pravu malu umjetnost, pritom nerijetko koketirajući sa zakonima gravitacije

Zlatno doba modernih stolaca nastupilo je sredinom 20. stoljeća, kada su svoje radove predstavljali redom ponajbolji svjetski arhitekti i dizajneri, nakon što bi katkad godinama ustrajno radili na usavršavanju i razvijanju pojedinog komada. Ne čudi stoga što mnogi od tih uradaka još i danas, s odmakom od nekoliko desetljeća, oduševljavaju i nadahnjuju generacije njihovih nasljednika. Pritom su, zahvaljujući svojoj eleganciji, minimalizmu i bezvremenskom dizajnu, ovi stolci i dalje rado viđen gost u raznim suvremenim interijerima.

No, kombinaciju kvalitete i dizajnerskog potpisa neizostavno prati i vrtoglava cijena, mnogima nedostupna. Ta je činjenica dovela do razvoja golemog crnog tržišta lažnih dizajnerskih stolaca, koje u posljednje vrijeme bilježi eksplozivan rast. Zapravo, mnogi primjerci koje danas viđamo u uredima, ugostiteljskim objektima, hotelskim predvorjima ili zračnim lukama, a koji se vode kao 'replike' ili 'reprodukcije', u biti su - neovlaštene kopije.

U razdoblju od 2016. do 2020. godine, američka carinska i granična zaštita zaplijenila je količinu krivotvorenog namještaja u vrijednosti većoj od 34 milijuna dolara, od čega velik dio zapljene otpada upravo na stolce. Carinicima su nedavno u pomoć priskočili i članovi neprofitne organizacije Be Original Americas, sastavljene od velikih dizajnerskih tvrtki, koji su ih punih 18 mjeseci obučavali da razlikuju originalne primjerke od lažnih.

U međuvremenu, u svijetu dizajna vode se žustre rasprave između onih koji gorljivo brane autorska prava i intelektualno vlasništvo (ne nalazeći opravdanja za ikoga tko je spreman kupovati replike), i onih koji se zalažu za dostupnost dizajnerskog namještaja masama, pa makar on i ne bio originalan.

Kojoj god skupini pripadali, vjerojatno će vas zanimati koji su to ključni modeli stolaca koji su svojim dizajnom i originalnošću obilježili 20. stoljeće, a koji su ujedno i najčešće krivotvoreni primjerci danas.

Donosimo vam njih deset, uz poseban osvrt na onog koji u tome obara sve rekorde, i to gotovo još od svojeg nastanka: Eames DSW Chair (Charles i Ray Eames, SAD, 1948.).

Ovo je jedan od najprepoznatljivijih stolaca danas koji (uglavnom u obliku replike) krasi interijere brojnih domova i poslovnih prostora. Pojavljuje se na fotografijama slavnih osoba, 'gostuje' u TV emisijama i časopisima, a nalazi se i u stalnoj kolekciji njujorškog muzeja suvremene umjetnosti (MoMA).

Smatra se prvim stolcem sa sjedištem i naslonom konstruiranim od jednog plastičnog komada i s postoljem od drveta, a na svjetlo dana donio ga je, nakon gotovo desetljeća eksperimentiranja, dizajnerski par Eames 1948. godine, povodom natjecanja MoMA-e na temu jeftinog namještaja namijenjenog širokim masama, gdje su osvojili drugo mjesto.

Skraćenica DSW dolazi od (D) - Dining height (visina za blagovanje), (S) - Side chair (bočna stolica) i (W) - Wood base (na drvenoj bazi).

Danas se ovaj bezvremenski retro stolac kopira svuda na svijetu i izrađuje ga gotovo svaki proizvođač namještaja, pa se može pronaći već za nekih 400 kuna.

No, problem imitacije datira još iz 1962. godine kada su falsifikati bili toliko rašireni da je Eames objavio oglas preko cijele stranice časopisa Arts and Architecture upozoravajući kupce na lažnjake i upućujući ih da na stolcima potraže logo Hermana Millera, jedinog tada ovlaštenog proizvođača.

Danas prava za Eamesovo ime posjeduje i švicarska tvrtka Vitra, koja je zastupnik za europsko i bliskoistočno tržište.

Ovom genijalno jednostavnom komadu namještaja na 'top ten' listi najkopiranijih pridružila su se sljedeća dizajnerska remek djela:

Izvor: Promo fotografije

Barcelona Chair (1929.) - Ludwig Mies van der Rohe & Lilly Reich (Njemačka)

Tolix Chair (1927.) - Xavier Pauchard (Francuska)

Wassily Chair (1925.) - Marcel Breuer (Mađarska, SAD)

Wishbone Chair (1949.) - Hans Wegner (Danska)

Egg Chair (1958.) - Arne Jacobsen (Danska)

Panton Chair (1960.) - Verner Panton, Danska

Eames Lounge Chair (1956.) - Charles Eames (SAD)

The Series 7 Chair (1955.) - Arne Jacobsen (Danska)

Tulip Chair (1955.) - Eero Saarinen (Finska)