POST-PANDEMIJSKI TURISTIČKI TRENDOVI

Generacija Z voli putovati, trošiti i zabavljati se bez ograničenja, sviđalo se to svima oko njih ili ne

07.07.2022 u 17:33

Bionic
Reading

Trenutna turistička sezona u Hrvatskoj, ali i drugdje, pokazuje da se želja za putovanjima vratila kod milijuna ljudi. Ne sprječava ih ni tinjajuća pandemija COVID-a 19, ni problemi sa zračnim prometom, ni nikad toplije ljeto. Oni koji bar malo pažljivije zagledavaju u strukturu gostiju, vide da kao nikad prije dominira jedna starosna kategorija - dvadesetineštogodišnjaci.

Sudeći po viđenom zadnjih mjesec-dva, a situacija bi se u špici sezone mogla intenzivirati, takva pojava za sobom nosi pojedine 'nus-pojave' koje ne nailaze na oduševljenje domaćina, jer zabava kod te dobne skupine obično podrazumijeva buku, puno alkohola i ne naročit obzir prema onima koji u priči ne sudjeluju. No, moglo bi se reći da je to stvar i strategije domaćina, željenog smjera razvoja turizma, koji može biti najbolji prijatelj i najgori neprijatelj svakog grada na svijetu, kako tko izabere.

Ono što je međutim nedvojbeno povezano sa spomenutom dobnom skupinom jest da je u pitanju uistinu globalni fenomen: od svih onih milijuna koji su jedva dočekali mogućnost putovanja, baš ta generacija je najspremnije i s najviše žara dočekala otvaranje vrata, ponajprije zbog toga što su u vrijeme pandemije ušli na tržište rada i sada žele uživati u zarađenom. Poznajemo je kao Generaciju Z, djevojke i mladiće rođene na prijelazu iz 20. u 21. stoljeće, odnosno između kasnih devedesetih i otprilike 2010. Generacija je to koja je naslijedila Milenijalce, od kojih je Generacija Z po mnogo čemu sasvim drukčija.

Ugledni časopis Economist svojedobno je Generaciju Z, ili Gen-Z, opisao kao bolje obrazovanu, ali istodobno pod jakim stresom i skloniju depresiji od prethodnika. S jedne strane iskazuju veliko zadovoljstvo vlastitim životom i dostignućima, a najvažniji izvori sreće su im fizičko i psihičko zdravlje, dobri odnosi s obitelji i prijateljima... Primjerice, religija im je najčešće na zadnjem mjestu među stvarima koje ih usrećuju. No, s druge strane se nalazi cijeli niz stvari koje im izazivaju stres, i obično se tiču društva - od mogućnosti zarade i školovanja, do ekoloških problema. Najvažnije osobne vrijednosti su im pomaganje obitelji i sebi u napredovanju u životu, vrlo im je važno da njihove vještine budu prepoznate i da dobro zarađuju.

Kad je riječ o ovom najnovijem turističkom trendu, istraživanja objavljena na portalu za ispitivanje društvenih kretanja YouGov pokazuju da će do 2030. samo u SAD-u ova dobna skupina činiti 34 posto radne snage, i oko 40 posto tržišta usluga. Osim toga, pokazuju veliko zanimanje da vide svijet, tražeći nove atrakcije i nova iskustva. Prvi rezultati globalnog turizma već za prvu polovicu 2022. pokazuju da pripadnici Gen-Z najviše troše. Gledajući cjelokupnu populaciju potencijalnih turista, 21 posto ispitanika reklo je da ove godine planiraju potrošiti više nego lani. Među pripadnicima ove generacije taj postotak je 26 posto. Prednjače britanski mladi turisti, što možemo osjetiti u dosta naših gradova, posebno onima povezanim izravnim letovima s Velikom Britanijom, poput Splita ili Dubrovnika. Među tamošnjim Gen-Z, naime, njih čak 44 posto planira potrošiti više na putovanja i srodne usluge u sljedećih 12 mjeseci. Primjerice, isto je najavilo samo 18 posto njihovih američkih vršnjaka.

Tko prati domaće turističke prilike, može naći još nekoliko vrlo primjetnih pojava. Recimo, Gen-Z su skloniji smještaju koji nije unificiran, ne žele platiti više nego što nešto vrijedi, i vrlo su skloni putovanju u druge zemlje. Razumljivo, to za sobom - kad su u pitanju Britanci - nosi i odgovarajuću top-listu njihovih omiljenih turističkih, odnosno putničkih brendova: Airbnb, easyJet, Booking.com, Ryanair, Travelodge, Jet2.com...

Govoreći o motivaciji za putovanje, obično spominju povezivanje s ljudima, zainteresirani su za ekološki turizam, glazbene festivale, razna događanja, pustolovni turizam, zimske sportove, festivale pića i hrane... Vole aktivnosti poput jedrenja ili planinarenja, ili pak kampiranje. Čak 45 posto ih je izjavilo da su zainteresirani za 'autentična iskustva' (ili ona koja im domaćini uspiju prodati kao takva), a 38 posto bira smještaj po ekološkim kriterijima. Nešto više od trećine sklonije je trošiti novac na usluge koje pružaju lokalni pojedinci i tvrtke, osjetljivi su i na održivost, ili pokušaje smanjenja ugljičnog otiska, uključujući i letove. Kod planiranja najvažniji kriterij su im recenzije onih koji su prethodno koristili neku uslugu, po mogućnosti prijatelja ili rodbine. Jako slabo ih zanima mišljenje stručnjaka, posebno turističkih agenata.

S druge strane, dosta se oslanjaju na preporuke influensera, premda bi - s obzirom na to da se bave skoro isključivo plaćenim objavama o nekom proizvodu ili usluzi - zdrava logika nalagala da su oni uvjerljivo najmanje pouzdani izvor informacija o kvaliteti bilo čega. No, Gen-Z imaju drukčija mjerila. Uostalom, kao najvažniji izvor informacija obično navode društvene mreže, a oko 40 posto ih kaže da će u sljedećih godinu dana još i pojačati svoju prisutnost na njima. Takve sklonosti čine marketing prema ovoj dobnoj skupini razmjerno jednostavnim. Čak 53 posto je reklo da od reklama prvenstveno očekuju da budu zabavne. Reklamama na televiziji slabo vjeruju, važnije su im one objavljene na društvenim mrežama. Teško objašnjivo i razumljivo, ali tako je.

Dakle, ako im se želite obratiti svojim proizvodom i uslugom, ključni faktori su sljedeći: oni su društveni, žele voditi zabavni život, očekuju da im se izlazi u susret i vole iskustva koja im se čine jedinstvenima. Sudeći po ovoljetnim iskustvima, pak, vole i kad im se dozvoljava štošta što inače drugdje - pa ni kod kuće - ne bi smjeli raditi. Recimo, pijanstvo na javnom mjestu.