filmski osvrt zrinke pavlić

10 najboljih filmova prošlog desetljeća

Zrinka Pavlić
  • 05.01.2020 u 12:17

  • Bionic
    Reading

    Da, da, znamo - desetljeće tehnički završava s ovom godinom, a novo počinje s 2021., ali u (popularnoj) kulturi to se obično gleda drugačije - postoje 'šezdesete', koje počinju sa 1960., a završavaju s 1969., postoje 'dvadesete', koje obuhvaćaju godine kojima su zadnje dvije brojke 'dvadeset-i-nešto', glazbu iz 1990. ubrajamo u glazbu iz devedesetih i tako dalje. Zato, evo, na početku 2020. donosimo popis najboljih filmova iz desetljeća koje je počelo 2010., a završilo je prije nekoliko dana. Odabir i rang je, dakako, vrlo subjektivan, no čak i ako se ne slažete, sigurni smo da će vas podsjetiti na neke zanimljive filmove koje smo gledali u proteklih deset godina.

    10. Toni Erdmann, 2016.

    scenarij i režija: Maren Ade, glavne uloge: Peter Simonischek, Sandra Hüller

    Toni Erdmann, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Austrijsko-njemačka drama s elementima komedije govori o ponovnom povezivanju oca i kćeri, i to kroz očev komičan alter ego imena Toni Erdmann, ali govori i o izgubljenosti današnjeg čovjeka u poslovnom i korporacijskom svijetu, koji nudi priliku za bogaćenje i brzi napredak, ali nam brutalno sve ostale segmente života. Film je osvojio brojne europske filmske nagrade, a bio je nominiran i za najbolji film s ne-engleskog govornog područja na Oscarima.

    9. Društvena mreža, 2010.

    režija: David Fincher, scenarij: Aron Sorkin, glavne uloge: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Rooney Mara

    Društvena mreža, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Film o nastanku jednog od najznačanijih fenomena današnjice - Facebooka - snimljene je prema knjizi u kojoj je opisan proces tužbe protiv Marka Zuckerberga, osnivača Facebooka, ali ga je redatelj David Fincher sa svojim prepoznatljivim stilom pretvorio u uzbudljivu psihološku dramu i studiju karaktera. Dodaju li se tome izvanredne izvedbe Jesseja Eisenberga i Andrewa Garfielda te upečatljiv soundtrack Trenta Reznora, imamo još jedan film koji je obilježio desetljeće.

    8. Sveti motori, 2012.

    scenarij i režija: Leos Carax, glavne uloge: Denis Lavant, Edith Scob, Eva Mendes

    Sveti motori, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Anarhičan i neobičan film Leosa Caraxa prati izvjesnog gospodina Oscara na njegovu putu limuzinom kroz Pariz, tijekom kojega igra različite uloge i nosi različite maske - ponekad s evidentnom namjerom da odradi neki naručeni posao, a ponekad bez eksplicitno naznačenog povoda. Film koji je teško sažeti, ali je fascinantno snimljen i smišljen te ćete nakon gledanja još sigurno dugo razmišljati o njemu - jedan je od definitivno najneobičnijih na ovom popisu.

    7. Dolazak, 2016.

    režija: Denis Villeneuve, scenarij: Eric Heisserer, glavne uloge: Amy Adams, Jeremy Renner, Forrest Whitaker

    Dolazak, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Jedan od najboljih znanstveno-fantastičnih filmova desetljeća svakako je 'Dolazak' Denisa Villeneuvea, priča o dolasku neobičnih izvanzemaljaca koji sa Zemljanima zapravo samo žele - komunicirati. Isprepleten sa strahovito kompliciranom lingvističkom teorijom o tome kako jezik oblikuje našu percepciju pa čak i stvarnost, ovaj je film mnoge iznenadio jer je, umjesto akcijskog spektakla - kakvim se činio u foršpanu - ispao dirljiva lamentacija o čovjeku, svijetu, komunikaciji, znanju i stvarnosti.

    6. Skrivena ljubav, 2017.

    režija: Luca Guadagnino, scenarij: James Ivory, glavne uloge: Timothée Chalamet, Armie Hammer

    Skrivena ljubav, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    'Skrivena ljubav' ili, kako je čak i kod nas poznatiji - Call Me By Your Name, čista je estetika i romantika. Ova priča o odrastanju, seksualnom buđenju i prvoj ljubavi mladog Elija Perlmana kao da je niz oživjelih akvarela iz jednog od najljepših dijelova svijeta, a uz to je još i romantična priča o odrastanju i prvoj ljubavi koja se odvija u apsolutno idealnim i privilegiranim uvjetima. Elijevi su roditelij progresivni intelektualci kojima je to što je Elijev prvi romantični odabranik - muškarac - potpuno normalno, Elio i njegov momak Oliver uživaju na talijanskom ladanju Elijevih roditelja, praćakaju se po jezerima, bazenima, morima i slično - stvaran svijet jedva da ih se dotiče. No ipak, unatoč svim tim šareno oslikanim idilama, ovo je prekrasna i emotivna priča o tome kako je prva ljubav najčešće ipak bolna. I kako, kada je doživimo, bez obzira na to što smo je možda doživjeli u idealnim uvjetima - kroz to odrastamo.

    5. Jastog, 2015.

    režija: Yorgos Lanthimos, scenarij: Yorgos Lanthimos i Efthimis Filippou, glavne uloge: Colin Farrell, Rachel Weisz

    Jastog, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Crnuhumorna distopijska drama o društvu u kojem ljudi koji (više) nemaju partnera imaju 45 dana da započnu vezu s drugom osobom ili ih se inače pretvara u životinju po njihovu izboru - atmosferom, temom pa i tonom vrlo je tipičan za grčkog redatelja Yorgosa Lanthimosa. Ne tako dobar kao Lanthimosov legendarni 'Očnjak', film je ipak vrlo upečatljiv i s prepoznatljivim autorskim potpisom te je u ovom desetljeću pomalo uveo ovog zanimljivog autora u mainstream.

    4. U glavi Llewyna Davisa, 2013.

    scenarij i režija: Joel i Ethan Coen, glavne uloge: Oscar Isaac, Carey Mulligan

    U glavi Llewyna Davisa, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Najbolji film braće Coen u proteklom desetljeću prati tjedan dana u životu talentiranog, ali neuspješnog folk-pjevača Llewyna Davisa tamo negdje početkom šezdesetih godina dvadesetog stoljeća. Film je specifičan po tome što ne pokušava isfurati priču o čovjeku koji kroz nevolje na kraju ipak nešto uči i postiže uspjeh, nego jednostavno govori o neuspješnom čovjeku čiji je život u neredu. U kombinaciji sa sjajnom glazbom koju su, u stilu američke pop-folk glazbe šezdesetih, za film napisali mnogi suvremeni glazbenici, ovo je jedan od pametnijih i ljepših filmova braće Coen.

    3. Lov, 2012.

    režija: Thomas Vinterberg, scenarij: Thomas Vinterberg i Tobias Lindholm, glavna uloga: Mads Mikkelsen

    Lov, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Sjajan danski film s presjajnim Madsom Mikkelsenom u glavnoj ulozi govori o odgajatelju u vrtiću koji biva neistinito optužen za seksualno zlostavljanje djeteta, ali se - čak i kada se ispostavi da to nije učinio - cijelo njegovo okruženje okrene protiv njega. Odlična studija teškog pritiska pod kojim ljudi postaju toliko osjetljivi da su spremni 'kamenovati' nedužnog čovjeka i poražavajući prikaz grupne histerije čine jedan od najbolijh filmova ovoga desetljeća.

    2. Parazit, 2019.

    scenarij i režija: Bong Joon Ho, glavne uloge: Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Cho Yeo-jeong, Choi Woo-shik i Park So-dam

    Parazit, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Pobjednik Canneskog festivala 2019. južnokorejsko je remek-djelo koje govori o posljedicama društvene nejednakosti kroz pustolovine jedne siromašne obitelji koja se uspije 'infiltrirati' u bogatašku kuću. Zabavan, napet, tužan i povremeno urnebesno smiješan, ovo je definitivno film koji će obilježiti prelazak u novo desetljeće.

    1. Mjesečina, 2016.

    scenarij i režija: Barry Jenkins, glavne uloge: Trevante Rhodes, André Holland, Janelle Monáe, Ashton Sanders, Jharrel Jerome, Naomie Harris, Mahershala Ali

    Mjesečina, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    Film koji govori o tri faze u životu glavnog junaka. U prvoj je vazi on siromašan dječak koji živi s majkom ovisnom o cracku, skriva se od školskih nasilnika i upoznaje odraslog dilera drogom koji mu postaje svojevrsna očinska figura. U drugoj je fazi glavni junak tinejdžer, sad već svjestan i svoje seksualne orijentacije te odbačen i zlostavljan na više razina i sam pribjegava nasilju. U trećoj je fazi glavni junak 'opasni' diler - jedino što je mogao postati nakon izlaska iz zatvora. Film je izrazito poetski snimljena bravura redatelja Barryja Jenkinsa, potresno osobno svjedočanstvo o ljudima koji su zbog pripadnosti klasnoj, rasnoj i seksualnoj manjini praktički nevidljivi. U natjecanju za najbolji film desetljeća teško da ima ozbiljniju konkurenciju.

    Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.