TJEDAN IZRAELA

Glazbeno putovanje Giore Feidmana

26.11.2012 u 14:37

Bionic
Reading

U sklopu Tjedna Izraela održan je u nedjelju, 25. studenoga koncert Giore Feidmana i Gitanes Blondes pod nazivom 'Very Klezmer'

Giora Feidman rođen je 1936. u Argentini kao sin židovskih doseljenika iz Besarbije. Nakon klasičnog glazbenog naukovanja s 18 godina započinje karijeru kao klarinetist u orkestru Teatra Colon u Buenos Airesu da bi 1957. prešao u novoosnovanu Izraelsku filharmoniju s kojom nastupa do početka sedamdesetih godina. Solističku karijeru započinje zatim u New Yorku upravo klezmerskim interpretacijama s kojima je stekao zavidnu svjetsku slavu. U suradnji s violinistom Itzhakom Perlmanom snimio je skladbe i za Spielbergovu 'Schindlerovu listu'.
Sastav Gitanes Blondes osnovao je 1999. zagrebački violinist Marko Korunić, koji još čine Konstantin Ischenko (harmonika), Christoph Peters (gitara) i Simon Ackermann (kontrabas).

S obzirom na naslov koncerta i na tematsku odrednicu festivala, mogao se eventualno očekivati kakav folklorni program posvećen isključivo klezmeru, glazbenoj baštini istočnoeuropskih Židova.

No slavni klarinetist Giora Feidman (1936.) uz pratnju ansambla Gitanes Blondes na koncertu je opravdao reputaciju koja mu je prethodila te je bitno raširio okvire glazbe koju su nekoć izvodili putujući glazbenici, a i danas se ponajviše vezuje uz židovska vjenčanja i ostale svetkovine.

Tradicijske skladbe klezmera kao što su 'Donna, Donna' izmjenjivale su se, bez prividnih šavova, s ostalim tradicijskim kao što su Ederlezi, s Piazzolinim 'Libertangom', s djelima suvremenim izraelskih skladatelja , a našlo se mjesta čak za i Rossinijevog 'Figara' na harmonici.

Feidmanova zavidna i široka glazbena kultura popraćena je istančanim smislom za improvizaciju i za angažiranje slušatelja. Od brojnih izjava Giore Feidmana kojima ga se u popratnoj knjižici predstavilo, ova se možda čini i najznakovitijom te najbolje opisuje njegov modus operandi: 'Ja ne sviram klarinet. Ja sam pjevač. Pjevam svirajući instrument.'

Nastup je otkrio ne samo vrsnog glazbenika koji je sugestivnim pianom na klarinetu u stanju instantno utišati čitavu dvoranu, već i prekaljenog profesionalca scene koji se redovito obraća publici i traži njezinu participaciju.

Tako je na nedavni napad Izraela na Palestinu odgovorio fuzijom izraelske i palestinske himne, izbjegavši sva suvišna politikantstva na temu, posebice u glazbenoj dvorani.