Zagrebačka dizajnerica Lana Cavar, u tandemu s američkom kolegicom Natashom Chandani, dizajnirala je koncept i dizajn prateće publikacije za prvu izložbu njujorške MoMA-e o modi u proteklih 50 godina - 'ITEMS: Is Fashion Modern', koja se otvara 1. listopada
Lana Cavar i Natasha Chandani u projekt su osobno pozvale svjetski utjecajne kustosice za dizajn i arhitekturu Paola Antonelli i Michelle Millar Fisher, impresionirane njihovom knjigom 'Thanks for the View, Mr Mies' iz 2012.
Zajedno s kustosicama dizajnerice su publikaciju osmislile kao svojevrsnu enciklopediju 111 odjevnih predmeta koji su obilježili način na koji se danas odijevamo, poput male crne haljine, kožne jakne, Levis traperica, slavne majice 'God Save the Queen' Vivienne Westowood, Jamie Reida i Malcolma McLarena iz 1977. godine.
Promjene u dizajnu odjeće predstavljene su u nekoliko tematskih okvira: promjena tijela i silueta, potraga za novim tehnologijama, ideja buntovništva, emancipacija i skromnost, komunikacija odjećom, atletika i moda, svakodnevne uniforme i moć.
Ilustracije stereotipa svakog modnog predmeta za katalog osmislila je Narcisa Vukojević iz Zagreba.
Cavar je objasnila kako su od kustosica dobile samo uputu o osnovnoj ideji izložbe, a tekstovi, fotografije i sama struktura publikacije nisu bili prethodno definirani. 'Pred nama je bio izazov jer smo dobile potpuni carte blanche', ustvrdila je.
Trebale su definirati na koji način komunicirati taj složeni projekt, strukturu i tipologiju publikacije, no umjesto uobičajene muzejske monografije, u kojoj se na svakoj stranici obično nalazi jedna reprezentativna reprodukcija s velikom bijelom marginom, predložile su svojevrsni hibrid između enciklopedije i modnog magazina, organiziran abecednim redom, gdje se predmeti nižu jedan za drugim.
'Sugerirale smo da se svaki predmet predstavi s više manjih dokumentarnih fotografija iz njegova 'stvarnog života'. Cilj nam je bio da po svaku cijenu izbjegnemo kataloške fotografije i pružimo legitimitet predmetima tako što ćemo izravno pokazati njihovo prisustvo u svakodnevici i raznim povijesnim trenucima', napomenula je.
Kako bi predmete smjestile u suvremeni kontekst i približile modnoj niši, predložile su svojevrsne inscenacije modnih editorijala, koje su po izboru kustosica snimili modni fotografi Omar Victor Diop, Bobby Doherty, Catherine Losing, Monika Mogi i Kristin-Lee Moolman.
'Nakon prve prezentacije bilo nam je jasno da su u MoMA-i očekivali konzervativniju publikaciju, međutim, svidio im se naš koncept i odmah smo krenuli na posao koji je u punom intenzitetu trajao nešto više od godinu dana', napomenula je.
Cavar kaže kako je to bio to vrlo kompleksan i zahtjevan proces koji je uključivao veliki tim ljudi. 'Teško mi je zamisliti da bismo knjigu poput ove mogle realizirati s nekom manjom institucijom jer se doista radi o ambicioznom pregledu mode danas koji je tiskan u čak 16 000 primjeraka', dodala je.
Lana Cavar je suosnivačica nekadašnjeg studija Cavarpayer, prepoznatog prije svega po radovima na području kulture. Od 2004. godine, kada odlazi na postdiplomski MFA studij na prestižnom sveučilištu Yale, njezin je rad obilježen brojnim suradnjama na internacionalnoj razini, kao i snažnijim usmjeravanjem prema eksperimentalnoj dizajnerskoj praksi.
U suradnji s Danielle Aubert i Nataschom Chandani realizirala je projekte za Muzej suvremene umjetnosti u Detroitu MOCAD (retrospektiva dizajnerice Rei Kawakubo), berlinsko kazalište Hebbel am Ufer te newyoršku MOMA-u. Nekoliko godina radila je kao kreativna direktorica u vodećim newyorškim brending agencijama poput Mother, Wolff Olins i AR Media.
S Danielle Aubert i Nataschom Chandani za Metrolis Books iz NYC objavila je, sada već proslavljenu knjigu 'Thanks for the View, Mr Mies' koja je bila na listama bestsellera za područje arhitekture i dizajna, a Američko udruženje grafičkih dizajnera, AIGA, uvrstilo ju je na listu najboljih knjiga na engleskom jeziku za 2012. godinu.
Ta je knjiga rezultat višegodišnjeg istraživanja naselja Lafayette Park u Detroitu, podignutog šezdesetih godina kao plod arhitektonske i urbanističke suradnje Mies van der Rohea, Ludwiga Hilbersheimera i Alfreda Caldwella.
Cavar je dobitnica cijelog niza domaćih i inozemnih nagrada, te je jedina dizajnerica u Hrvatskoj koja u svom portfoliju ima čak dvije prestižne ICO-D nagrade.
Na Izložbi hrvatskog dizajna 1516 koja je 2016. održana u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt, osvojila je obje nagrade u kategoriji vizualnih komunikacija, za vizualni identitet Hotela Adriatic (zajedno sa Marinom Krstačićem Furić em i Anom Tomić) te za vizualni identitet Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, koji je nagrađen kao ukupno najbolji radu s područja vizualnih komunikacija (nagrada ICO-D).
Na posljednjem izdanju internacionalne izložbe ZGRAF 12 održanoj u siječnju 2017. u Zagrebu, nagrađena je za publikaciju 'Thanks for the View, Mr. Mies'.
Izložba 'ITEMS: Is Fashion Modern' u prestižnoj MoMa-i ostaje otvorena do 28. siječnja iduće godine.