Predstava 'Orest u Mosulu' švicarskog redatelja Mila Raua, 'najuzbudljivijeg kazališnog redatelja u Europi', svečano će u srijedu u Beogradu otvoriti međunarodni kazališni festival 53. Bitef, koji do 26. rujna donosi ukupno 12 predstava iz devet zemalja, među kojima i iz Hrvatske.
Milo Rau, kojemu su politički angažirane predstave u kojima izravno i na kontroverzan način tretira neuralgične točke suvremenog društva donijele status jednog od trenutno u svijetu najviše spominjanih kazališnih redatelja, u Beograd dolazi sa svojom najnovijom predstavom, 'Orest u Mosulu', čija je premijera bila u travnju u belgijskom kazalištu NT Gent.
Komad je prije toga premijerno odigran i u posve razrušenom gradu Mosulu, srcu nekadašnje Islamske države na sjeveru Iraka, gdje je Rau sa svojim timom i glumačkom ekipom sastavljenom od belgijskih i iračkih glumaca snimio neke njegove dijelove.
Uzimajući kao polazišnu točku Eshilovu 'Orestiju', Rau u 'Orestu u Mosulu' traži odgovor na pitanje jesu li ideali formativog dramskog narativa naše civilizacije, sadržani u starogrčkoj trilogiji, kao što su opće pomirenje, uvođenje prava, pravda i demokracije, uopće mogući u suvremenoj, posve razorenoj političkoj zajednici.
Predstavu je europska kritika ocijenila najvrjednijim dosadašnjim ostvarenjem toga redatelja, koje postavlja nove kriterije za reinterpretaciju klasičnih djela.
'Orest u Mosulu' svečano će u srijedu u Narodnom pozorištu u Beogradu otvoriti 53. Bitef, kao savršena najava glavne tematske osovine ovogodišnjeg izdanja jednog od najvažnijih europskih kazališnih festivala, a to je raspad zajednice na svim razinama.
Thomas Ostermeier kao poseban gost 53. Bitefa
Glavnu umjetničku, estetsku osovinu festivala, koja istražuje načine brisanja jasnih granica između publike i izvođača, najavljuje predstava 'Beograd na daljinski' njemačke skupine Rimini Protokoll iz Berlina, koja se odvija na ulicama grada, istražujući odnos između pojedinca i grupe, čovjeka i tehnologije. Predstava se počinje igrati u okviru prologa 53. Bitefa, a izvodit će se tokom cijelog trajanja festivala.
Na 53. Bitefu gostuje još jedno veliko kazališno ime, Thomas Ostermeier, najpoznatiji njemački i vjerojatno jedan od najvažnijih europskih kazališnih redatelja, čije inovativne reinterpretacije klasika u produkciji berlinskog kazališta Schaubuhne posljednjih dvadesetak godina osvajaju publike diljem svijeta.
Nakon 15 godina, Ostermeier na Bitef ovaj put dolazi s predstavom 'Povijest nasilja' u kojoj kao da se vraća u svoju ranu, mladalačku fazu obilježenu suvremenim temama, žestokom glumačkom igrom, video-radovima i izvođenjem glazbe uživo. Predstava je na programu 20. rujna u Pozorištu na Terazijama.
Iz Bitefa kao posebnu poslasticu ovogodišnjeg programa najavljuju to što će Ostermeier, jedan od miljenika festivalske publike, usprkos činjenici da je u jeku priprema za svoju novu premijeru, osobno prisustvovati beogradskoj izvedbi svoje predstave.
Iz Hrvatske na Bitefu 'Mladež bez boga' Montažstroja i ZKM-a
Bitef će se održati od 17. do 26. rujna, u glavnom programu bit će izvedeno dvanaest predstava iz devet zemalja Europe, Afrike i Južne Amerike a sve ih objedinjuje slogan 'Počnimo ljubav iz početka'.
Iz Hrvatske na festival dolazi predstava 'Mladež bez boga' autora i redatelja Boruta Šepatovića, u produkciji Montažstroja i Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM). Komad, premijerno postavljen u veljači u ZKM-u, kao ishodište uzima istoimeni roman austrijskog književnika Odona von Horvatha iz 1937., mračnu genezu nastanka tzv. fašističkog čovjeka, koja percipirane društvene anomalije razotkriva kao ugradbene komponente (samo)svijesti suvremenoga Europljanina.
Glume Boris Barukčić, Ugo Korani, Ivan Pašalić, Bernard Tomić, Lucija Dujmović i Ivana Gulin. Predstava je u programu 53. Bitefa 19. rujna u Ateljeu 212.
Beogradski Internacionalni teatarski Festival (BITEF) jedan je od najznačajnijih europskih kazališnih festivala koji dovodi u Beograd najveća imena svjetske izvođačke scene. U 52 godine održavanja, od 1967. do 2018., na Bitefu je odigrano više od 700 predstava.