Televizijske kuće i streaming servisi uvjeravali su nas da nam, unatoč pandemiji i otežanim uvjetima snimanja, neće nedostajati novih i kvalitetnih serija i - vidi vraga - nisu lagali. Godina 2021. bila je toliko bogata odličnim serijama da je bilo teško popis najboljih TV serija ograničiti samo na 10...
Čak je i ograničavanje popisa najboljih serija na 15 za 2021. podosta tegoban, a kad bih si dopustila da ih nabrojim 20, vjerojatno bih zakukala da mi treba još barem pet i onda bismo tako, pet po pet, došli do pet nastavaka članka jer nitko živ ne bi imao strpljenja za čitanje o pedeset serija odjednom. U redu, u redu, malo pretjerujem, petnaest će biti dovoljno, iako je 2021., unatoč svim pandemijskim ograničenjima, bila vrlo plodna u pogledu kvalitetnih TV serija. Pokazalo se tako još jedanput da ne samo proizvodnja kvalitetnih sadržaja, nego i potražnja za njima ne jenjava čak i u najtežim razdobljima, i da TV serije, iako zasigurno nisu najvažnija stvar na svijetu, nipošto nisu trivijalna bezvezarija.
No krenimo s popisom od 15. mjesta prema gore. Svaki naslov ujedno je i poveznica na opširniji osvrt o seriji (tamo gdje osvrt postoji, nekoliko je naslova gdje osvrta još nije bilo), u kojem možete saznati više i eventualno odlučiti želite li je pogledati ako već niste.
15. ACAPULCO
Nakon velikog uspjeha 'Teda Lassa', Apple TV izbacio je još jednu veselu i optimističnu seriju o simpatičnim ljudima, ovaj put smještenu u luksuzno odmaralište u Acaplucu osamdesetih godina dvadesetog stoljeća. Riječ je zapravo o flashbacku u kojem sada već pedeset-i-nešto godišnji 'ujak Maximo' (koji ima psića po imenu Minimo) svojem nećaku priča o tome kako je počeo i na kraju postao veliki bogataš i magnat.
'Crno-bijeli svijet' jedna je od nekoliko domaćih serija koja je označila ponovnu volju domaćih televizionara da ulažu u kvalitetne dramske serije i iako se ta volja, u odnosu na produkciju u, primjerice, susjednoj Srbiji, i dalje isfurava na kapaljku, četiri sezone 'Crno-bijelog svijeta' održale su kvalitetu i interes publike na razini. I ne samo to - serija je zapravo bila sve bolja i bolja sa svakom sezonom da bi nas ove godine napustila s izuzetno dirljivim finalom i epilogom.
13. UGRIZ
Mala serija, na malom streaming servisu, ali od velikih autora - Michelle i Robert King, koji su nam dali 'Dobru ženu', 'Dobru bitku' i 'BrainDead', prva je serija koja se izravno pozabavila pandemijom koronavirusa, na to stavljajući još i svoj zaokret. Kombinirajući, naime, epidemiju koju svi i sami živimo sa zombi-apokalipsom, ova je serija urnebesna i pametna satira o tome u što su se ljudi uslijed pandemije pretvorili i što čine jedni drugima.
U dokumentarnoj seriji koja nije nalik nijednoj drugoj dokumentarnoj seriji koju ste gledali, haićanski filmaš Raoul Peck ispričao nam je drugu stranu one povijesti koju pišu pobjednici. Ispričao nam je kako Sjedinjene Države nikada ne bi bile tako bogata i moćna sila da nije brutalno otela zemlju domorocima, da nije debelo zaradila na besplatnom radu porobljenih Afrikanaca, a poslije i na izrabljivanju doseljenika. Govorio je i o belgijskom kralju Leopoldu II, koji je bio jedan od najgorih kolonijalističkih izrabljivača i mučitelja u povijesti, o Velikoj Britaniji i njihovom 'carstvu nad kojim sunce nikad ne zalazi' i generalno, o zapadnoj dominaciji koja je svoje pobjede slavila skrivajući patnju onih koje je podjarmila. U to je još i uvrstio i priče iz osobne, obiteljske povijesti te igrane dijelove.
11. VELIKA
Superzabavna serija koja se samo djelomično temelji na vladavini Katarine Velike u Rusiji u svojoj je drugoj sezoni pronašla novu dimenziju priče i komedije - ljubav. Elle Fanning kao Katarina Velika i Nicholas Hoult još su luđi nego u prvoj sezoni, scenarist Tony McNamara još se više poigrava anakronizmima i odstupanjima od povijesnih činjenica, a dodatak ljubavnog odnosa cijeloj je sezoni dao jednu novu dimenziju.
Još jedna domaća serija koja je pokazala i dokazala nije sve domaće 'sranje' i da i naša produkcija može proizvesti nešto što će gledati gotovo svi. Supersimpatični nastavak legendarnog filma 'Tko pjeva zlo ne misli' bavi se Pericom Šafranekom kojih dvadesetak godina nakon filma, a uz neke poznate likove iz filma uvodi još sijaset novih, plus, cijelu priču začinjava šlagerima koje Perica obožava i pjeva. Čitave obitelji okupljale su se pred televizorima u terminu prikazivanja serije i pjevale 'Golubove' sa špice, a to je nešto što se dugo nije dogodilo s domaćim serijama.
Glumački televizijski trijumf Kate Winslet donio je protekle godine jedan od najupečatljivijih TV likova godine - toliko upečatljiv da se same priče i kriminalističkog zapleta nekoliko mjeseci nakon gledanja malo tko sjeća, ali se izvrsno sjeća glavne junakinje, ali i drugih likova s kojima u seriji ima kompleksne i zanimljive međuljudske odnose. Naravno, i krimi-priča je izvrsna, ona je i sama dio karakterizacije glavne junakinje pa i cijelog gradića u kojima se serija odvija, a i drugi glumci, poput Jean Smart, koja glumi Mareinu majku, jednostavno su izvrsni, ali ako ćemo po ičemu pamtiti 'Mare iz Easttowna' za deset godina, to je Kate Winslet.
8. NASLJEĐE
Svi su odvratni, svi su iskvareni, nitko od njih nikada nije imao nijedan stvarni problem u životu, normalno im je da se do prigradskih naselja voze helikopterima, glože se oko golemog bogatstva koje bi mogli bez problema podijeliti ne samo među sobom nego i s drugima pa bi i dalje bili bogati - a mi svejedno gledamo seriju o njima i njihovim previranjima. To su članovi obitelji Roy, glavni junaci serije 'Nasljeđe', utemeljeni na članovima obitelji Ruperta Murdocha, otac i njegovo četvoro djece koje se bore oko toga tko će preuzeti njegovu moćnu poziciju. 'Nasljeđe' je briljantno napisano, likovi živopisno ocrtani i odglumljeni, Loganovo manipuliranje djecom zbog nasljeđa na trenutke podsjeća na 'Kralja Leara', na trenutke na 'Rikarda III', a uglavnom je sasvim svoje, a u trećoj sezoni došlo je do svojeg vrhunca i ultimativne izdaje.
7. HACKS
Jean Smart oduvijek je sjajna glumica i briljirala je gotovo u svakoj ulozi u kojoj se pojavila (već smo je gore spomenuli kao izvrsnu u 'Mare iz Easttowna'), ali rijetko je dobivala priliku da dominira filmom ili serijom u kojoj glumi. To se promijenilo u izvrsnoj seriji 'Hacks', u kojoj glumi stand-up komičarku na zalasku karijere kojoj pak dodjeljuju mladu humorističku spisateljicu da joj osvježi materijal. Blago podsjećajući na Joan Rivers, ali još mnogo više razvijajući lik s vlastitim osobinama, Smart je ovdje bez sumnje ostvarila ulogu života.
6. TED LASSO
Veliki hit iz 2020. i jedna od serija koja je pokrenula val serija koje griju srce i šire optimizam, 'Ted Lasso' u svojoj drugoj sezoni nije izgubio tu svoju glavnu karakteristiku, ali se 'usudio' zavrludati i u mračnije vode, pa i malo razdrmati priču. Epizode koje odstupaju iz glavne linije priče i bave se samo jednim likom u specifičnoj situaciji, božićna epizoda usred ljetne sezone, bavljenje Tedovom depresijom i napadajima panike... neki su obožavatelji kenjkali zbog toga, ali sezona je ipak ispala sjajna. I dalje grije srce.
5. GRIJEH
Hvaljeni britanski scenarist Russell T. Davies imao je nekoliko doista dobrih uzastopnih godina. Prvo mu je 2019. super uspjela serija 'Godine i godine', a ove je godine izbacio još upečatljiviju seriju 'Grijeh', o životu mladih homoseksualaca u Londonu osamdesetih godina dvadesetog stoljeća, tijekom epidemije AIDS-a. Mnogi će reći da je Daviesu serija tako dobro uspjela jer je materijal uvelike crpio iz vlastite biografije, ali u biti je svejedno - serija je jednostavno sjajna. Ne samo da je dirljiva i tragična, ne samo da je izvrstan komentar na odnos društva prema homoseksualcima, nego je još i nešto sasvim treće - serija izvrsno pokazuje sve veselje, radost, partijanje, seks, droge i rock'n'roll te male zajednice koja se u to doba stvarno znala urnebesno zabavljati, i ta je radost čak i u ovoj tragičnoj priči neodoljiva.
Davni je problem američke kinematografije i TV produkcije podzastupljenost dobrog dijela stanovništva - onog koje nije bjelačko. U zadnjih desetak godina vidimo malo poboljšanje u zastupljenosti Afroamerikanaca i Azijata, ali neke druge manjine i dalje jedva se viđaju na filmu i u serijama. Jedna od tih skupina definitivno su američki domoroci ili Indijanci (ne znam točno koji bi bio korektan izraz na hrvatskom pa se ispričavam ako sam napisala nešto što nije u redu). Godine 2021. u mainstreamu su se pojavile dvije serije koje se bave tom skupinom - 'Rutherford Falls' s Edom Helmsom i 'Psi iz rezervata', koji su daleko kvalitetniji, a i osim što govore o ljudima iz rezervata, veći dio ekipe koja je stvorila seriju potječe iz te manjinske skupine. Prikaz svakodnevnog života tinejdžera iz rezervata, njihovih obitelji, zapaženijih članova zajednice, njihovim snovima i planovima izvrstan je i ponekad začudan, podosta nalik sjajnoj 'Atlanti' Donalda Glovera, ali ipak sasvim osebujan i svoj.
3. POLNOĆKA
Rijetko se na televiziji ili streaming servisu nađe serija toliko dojmljiva da je poželiš gledati samo zato što si čuo njezine zvukove iz susjedne prostorije. U mojem osobnom slučaju točno se to dogodilo s 'Polnoćkom', Netflixovom horror-dramskom serijom koju isprva uopće nisam htjela gledati jer mi priče o vampirima već dobro debelo idu na živce. No gledali su je drugi, čula sam neke stvari - od dijelova dijaloga preko muzike pa sve do dizajna zvuka - zbog kojih sam na kraju jednostavno morala pogledati seriju. I ne da mi nije žao, nego mi je to jedna od najboljih serija godine. Ako ste među onima kao ja i vampirske priče dojadile su vam odmah nakon Buffy i Angela (a možda i prije) - odmah ću vas razuvjeriti. Ovo nije to i nije nimalo nalik vampirskim glupostima kakvima su nas zasipali zadnjih desetak godina. U 'Polnoćki' je vampirska priča postavljena mnogo slojevitije, mnogo zanimljivije, mnogo je povezanija s pričom o osobnom moralu, odgovornosti, krivnji, dobrim i lošim namjerama. Priča o vječnom životu ovdje je jako lijepo zamračena i propitana, baš kao i priča o NOVOM životu ljudi i zajednice koji su gotovo već zamrli, a moralne dvojbe vrlo efektno okončane.
2. BIJELI LOTOS
Još jedna serija koja se bavi moralnom propašću privilegirane klase u Americi, možda tek nešto manje brutalno negoli gore spomenuto 'Nasljeđe'. Odvija se tijekom tjedan dana boravka nekolicine bogataša u luksuznom havajskom odmaralištu i pokazuje kako ti ljudi, unatoč tome što imaju sve što mogu imati, ne uspijevaju živjeti ni uživati u tome što imaju, nego se uglavnom bave time da se ponašaju kao zadnji šupci. Čast iznimkama, a i nije sve baš tako crno-bijelo, ali uglavnom je tako. Uz goste su ovdje i zaposlenici odmarališta, u svakom slučaju mnogo mane povlašteni nego gosti, a u nekim slučajevima i pripadnici lokalne zajednice Havajaca kojima je zbog dotičnog odmarališta čak i oduzeta zemlja. Oni svi u nekom pogledu nastradaju ili gledamo kako moraju trpjeti mnogo ozbiljnije nelagode i nesreće od onih zbog kojih bogati gosti dižu frku i traže zadovoljštinu. Sjajno iznijansirana drama s elementima komedije izašla je iz autorskog pera Mikea Whitea, kojeg već znamo po izvrsnoj HBO-ovoj seriji 'Prosvjetljenje' i definitivno je jedan od vrhunaca ovogodišnje TV produkcije.
Da je Barry Jenkins redateljski genij, znamo još od Oscarom ovjenčane 'Mjesečine', ali i brojnih drugih djela. Iskazao se već i u TV-serijskom svijetu, radeći na serijama kao što 'Dva metra pod zemljom' ili 'Dragi bijelci'. Serija 'Podzemna željeznica', međutim, pravo je remek-djelo, sasvim na razini 'Mjesečine' i vrlo originalna, od svih ostalih drugačija serija. Ekranizirana prema istoimenom romanu, serija govori o mreži koja je tijekom 19. stoljeća u Americi izvlačila crnce iz ropstva, a sve to govori iz perspektive mlade Core i njezine odiseje prilikom bijega iz ropstva. Teška i mračna, brutalna, istodobno realistična, ali i s fantastičnim momentima (podzemna željeznica u seriji se prikazuje kao stvarna željeznica), ova serija zadire u vrlo duboke i neugodne aspekte oslobađanja iz ropstva i iskustva američkih crnaca. Jenkins vrlo neugodno postavlja pitanja jesu li taj bijeg i to oslobođenje uopće u potpunosti mogući, bez ispričavanja i ustručavanja okreće ogledalo prema onima koji su crnce izrabljivali i porobljavali, a uza sve to stvara i prekrasno, poetsko djelo koje će vas dotaknuti svakom slikom, svakim zvukom, svakom emocijom i svakom riječju. Od ovoga 2021. godine nije bilo boljeg.