44. PIF je pred nama, a o novom terminu, dvama počecima (i nama zvuči čudno) i samom programu porazgovarali smo s urednicom službenog programa festivala Livijom Kroflin
Novu kazališnu sezonu godinama je tradicionalno otvarao Međunarodni festival kazališta lutaka, odnosno PIF, no ove godine to nije tako. Za dlaku ga je preduhitrila Prva kazališna burza Mreže neovisnih kazališta i kazališnih družina, no ne zato što je požurila, već je PIF ove godine odlučio, poput zvijezde večeri ili što li, malo zakasniti, te će trajati od 5. do 11. rujna. O tome i još pokojoj logističkoj (nelogičnoj) izmjeni nešto kasnije.
Na početku, posvetimo se onom najvažnijem – samom programu (cjeloviti program pogledajte ovdje). Umjesto da ga mi seciramo na papiru, obratili smo se Liviji Kroflin, dugogodišnjoj umjetničkoj voditeljici PIF-a, a danas urednici službenog programa festivala.
Čast da službeno otvori PIF (o paradoksima dvaju početaka nešto kasnije) pripala je američkoj plesno-lutkarskoj kazališnoj družini LOCO7 s predstavom In Retrospect, nastaloj u kultnom off-off Broadway teatru La MaMa. 'Američka skupina pružit će nam uvid, vrlo malen, vrlo rijedak, utoliko dragocjeniji, u američko lutkarstvo. Ono je drukčije od ovog na koje smo navikli u ovim prostorima, ali PIF širi vidike', rekla je Kroflin i nastavila s ovogodišnjim lutkarskim poslasticama.
'Jako sam sretna što dolazi slovačka 'Palčica'. To je jedan od onih rijetkih vrhunaca lutkarstva, predstava koje slave lutku. Redatelj je Ivan Martinka koji pazi na svaki detalj te neumorno radi s ansamblom, tražeći najbolje rješenje za scenu, lutku, izgled i tehnologiju te kod njega nema nesporazuma.'
Najbolje trenutke na PIF-u već godinama u pravilu nam pružaju bugarski lutkari, a ove godine nam iz te zemlje stiže Državno kazalište lutaka Vidin. 'Ribar i zlatna ribica također je jedna od predstava koje slave lutku. Lutkari iz Vidina pred očima publike u tehnici crnog teatra 'pletu' priču od ribarske mreže. Uhvativši se klasične priče, uspjeli su izbjeći zamke puke atraktivnosti, kao i jeftine modernizacije klasične priče, očuvavši njezin duh te je ispričavši na duhovit i suvremen način.'
Češka Alfa redovit je gost PIF-a i svaki put oduševi publiku, čemu se nadamo i ove godine. 'Odlični su lutkari i vješti animatori, a predstava s kojom dolaze, 'James Blond', urnebesna je parodija Jamesa Bonda', potvrdila je i Kroflin velika očekivanja.
Iz regije nam stižu tri zanimljive slovenske predstave i rijetki, utoliko draži, gosti iz BiH. 'Četiri bremenska svirača režirao je PIF-ov znanac Matija Solce, oblikovavši lutke od predmeta, ali i zvukova, te cijelu predstavu izgradivši na temelju igre i ritma. U 'Izgubljenom tonu' umjetnici od raznih predmeta grade originalne instrumente koji postaju lutke, dok sam zvuk postaje animiran. 'Debela repa' predstava je za najmanje, što se dobro uklapa u težnje PIF-a da zadovolji sve generacije zaljubljenika u lutke.'
Iz BiH stiže Lutkarski studio iz Sarajeva s 'Malim princem', o čemu Kroflin kaže: 'Vrijedno ih je upoznati jer se trude upoznavati lutku i mogućnosti lutke. Ne prenose gotove predstave iz drugih zemalja, već daju svoje viđenje 'Maloga princa', smještajući radnju ne u pustinju Saharu, nego na otpad, kao današnju i civilizacijsku pustinju ljudi.'
Uz gostujuće predstave, PIF će dati i pregled domaćeg lutkarstva te će gledatelji, između ostaloga, moći pogledati ZKL-ovu 'Priču o konju', 'Bajku o raspjevanom stablu', Gradskog kazališta lutaka, Split te 'Petra Pana zgubidana', Gradskog kazališta lutaka Rijeka. 'Još je u planu bio 'Michelagelo Buonarotti' iz Zadra, ali ga je bilo preskupo i prekomplicirano dovesti. Predstava je zaista odlična, zato mi je žao što ne dolazi', dodala je Kroflin.
U prvobitno zamišljenom programu bilo je još nekih predstava, no zahvaljujući igri slučaja i nezgoda, morat ćemo se strpiti još neko vrijeme da ih vidimo u Zagrebu. Između ostalih, PIF je planirao ove godine ponovo ugostiti Obrazcovljevo kazalište koje je prošle godine oduševilo svojom kultnom predstavom 'Neobičan koncert', velikog lutkarskog nostalgičara iz Gruzije Rezu Gabriadzea, kineske i(li) japanske lutkare te berlinsku lutkarsku školu. 'Financije su, istina, osjetno smanjene za ovu godinu jer su i grad i ministarstvo dali manje, no bilo je puno (previše) situacija i okolnosti na koje se moglo i moralo utjecati ili barem bolje reagirati. A bilo je i pehova, poput prometne nesreće glumca iz Obrazcovljeva kazališta.'
Nakon programa, okrenimo se nama poprilično neobjašnjivim festivalskim novinama. Jedna od tih je promjena termina održavanja PIF-a koji je dugi niz godina svoja vrata otvarao posljednji petak u kolovozu. Ove godine to nije slučaj, već će 44. izdanje početi kasnije, i to čak dvaput. Prvi, neslužbeni početak je u ponedjeljak 5. rujna, dok će službeno otvaranje biti dva dana kasnije (za što, nadamo se, organizatori imaju dobro objašnjenje, jer ga mi ne pronalazimo).
'Termin su promijenili organizatori, vjerojatno da bi dobili više publike. Dosad je PIF počinjao posljednjeg petka u kolovozu, što je bio dobar termin iz više razloga. Prvo, petak je odličan dan za početak slavlja te je s vikendom činio udarni dio festivala s najviše programa. Također, kraj kolovoza je dobar jer se ljudi vraćaju s godišnjeg, kazališne dvorane još su prazne, lakše je parkirati u gradu (što nije nevažno), a nema drugih događanja u gradu te PIF dobiva više medijskog prostora. Novi termin se, nažalost, preklapa s drugim festivalima u gradu, što sigurno nije najsretnije rješenje'.
Iako ima novi termin, a važnost medijskog oglašavanja danas ne trebamo naglašavati, PIF, nažalost, nije uložio trud naglašenije se oglasiti, te se nekoliko dana prije samog početka u gradu ne osjeća skori početak festivala.
'Marketing je važan i bilo bi divno da grad bude ispunjen plakatima PIF-a, te da iskače iz svakih novina, svakog ugla, da ne kažem svake konzerve. To se ne smije sasvim zanemariti, ali mislim da nije presudno, budući da PIF živi od svoje publike, od onih koji ga vole, od usmene predaje i atmosfere. To je ono što se ne smije izgubiti. Prije dvorane na pojedinim predstavama nisu bile samo popunjene nego se i stajalo sa strane. I nitko se nije bunio, jer to je prava festivalska atmosfera i to se treba vratiti na PIF', rekla je Livija Kroflin na kraju.