Pitate se koji je razlog iza povećanog broja domaćih naslova na Netflixu? Nastavno na Zakon o elektroničkim medijima iz 2021., velikim streaming servisima je propisana obveza ulaganja dijela prihoda iz Hrvatske u hrvatska audiovizualna djela. Radi se o malom postotku od 2% prihoda, što nas je ponukalo da provjerimo koliko od ovog dogovora zarađuju produkcije filmova, a koliko sami redatelji ili redateljice
Hrvatski korisnici globalnog streaming servisa Netflix u zadnje su vrijeme mogli primijetiti pojačan broj domaćih naslova na toj platformi. Rezultat je to dogovora između distributera Blitz te Netflixa - do kojeg je došlo nastavno na Zakon o elektroničkim medijima iz 2021. - prema kojemu je streaming servisima propisana obveza ulaganja dijela prihoda iz Hrvatske u hrvatska audiovizualna djela. Najavljivali su se milijuni od Netflixa, HBO Maxa i drugih streaming giganta koji će dio zarade morati početi reinvestirati u hrvatsku nezavisnu produkciju.
Hrvatski korisnici Netflixa tako ovih tjedana na toj platformi mogu pogledati čak pet hrvatskih naslova: 'Dnevnik Pauline P.', 'Nosila je rubac črleni', 'Cvrčak i mravica', 'Marginalci' te 'Narodni heroj Ljiljan Vidić', a u najavi je još naslova koji bi trebali stići na Netflix, među kojima su i - primjerice - i 'Svećenikova djeca', 'Ustav republike Hrvatske' ili 'Sonja i Bik'. Riječ je o ukupno petnaestak naslova koji će biti dostupni na jednoj od najvećih svjetskih streaming platformi.
Provjerili smo kako to izgleda u praksi, o kojim se ciframa tu radi i koliko hrvatski filmski radnici imaju od ovog dogovora, odnosno od Zakona o elektroničkim medijima iz 2021.
Blitz ne želi otkriti iznose po kojima prodaje filmove Netflixu
Očekivano, distributer Blitz ne želi govoriti o iznosima, pozivajući se na ugovor o tajnosti. Zanimalo nas je mogu li otkriti po kojoj cijeni se njihovi filmovi prodaju Netflixu, koliko dugo traju ti ugovori i kolika je zarada filmskih produkcija, odnosno redatelja filmova od čitavog ovog deala, koji je u javnosti bio predstavljen kao nešto što će jako značiti cjelokupnoj hrvatskoj audiovizualnoj umjetnosti,
"Na upit nažalost ne možemo odgovoriti, dijelom iz razloga što se radi o poslovnoj tajni, a dijelom što ne raspolažemo podacima koje tražite. Svakako pozdravljamo snažan porast u dostupnosti domaćih sadržaja na međunarodnim SVOD platformama, te se nadamo da će navedeno pozitivno utjecati kako na kvalitetu domaćeg sadržaja tako i na audiovizualnu industriju u cjelini," kratko su nam poručili iz Blitza.
Redatelji i redateljice: Riječ je o smiješnim iznosima
U potrazi za konkretnijim odgovorima okrenuli smo se redateljima i produkcijama koje stoje iza ponekih hrvatskih naslova na Netflixu. Redatelji i redateljice s kojima smo razgovarali, a koji su htjeli ostati anonimni, govorili su nam kako je riječ o "smiješnim iznosima" koje produkcije njihovih filmova dobivaju za plasman istih na Netflix, a da oni od svega dobivaju 10% bruto, ali i da to varira - ovisno o ugovorima između pojedinih produkcija i redatelja. Svi redatelji s kojima smo razgovarali također smatraju da od cjelokupnog dogovora najviše profitiraju distributeri sadržaja, u ovom slučaju Blitz. Jedan redatelj čiji je film nedavno osvanuo na Netflixu kazao nam je kako će od toga zaraditi tristotinjak eura - isplatiti će ga producent filma - što znači da je produkcija koja stoji iza filma za plasman istog na Netflix zaradila - cca 3000 eura.
Kako bismo provjerili navode redatelja i redateljica, nazvali smo i neke producente. Interfilm Ivana Maloče - čiji se 'Narodni heroj Ljiljan Vidić' upravo nedavno pojavio na Netflixu - nije nam mogao ni potvrditi ni demantirati ovaj iznos, rekavši samo kako smo "na dobrom tragu". Dodao je i kako dogovor s Netflixom "nije ekskluzivan", što znači da se isti film može prodavati i drugim streaming platformama sve vrijeme dok je na Netflixu.
Producent Danijel Pek iz Antitalenta nema svoj naslov na Netflixu, ali je bio voljan kratko komentirati cijeli ovaj dogovor:
"Svjetski streaming servisi su promijenili način na koji gledamo filmove i serije i danas čine jako važan dio distribucije filmova. Hrvatskim filmovima omogućuju da dođe do publike koja ih ranije vjerojatno ne bi pronašla, jednako u Hrvatskoj kao i u svijetu. Do tog iskoraka je došlo prvenstveno zato što je Zakonom o elektroničkim medijima iz 2021. streamerima propisana obveza ulaganja dijela prihoda iz Hrvatske u hrvatska audiovizualna djela. Iako se radi o malom postotku od 2% prihoda, ovo je izravan rezultat toga i pomoći će vidljivosti hrvatskog filma u Hrvatskoj i svijetu. Zakon je donio još neke pozitivne novosti koje će također imati slične efekte," rekao nam je Pek.