U vrlo neobičnom sudskom postupku, koji se vodi pred američkim pravosuđem, škotski umjetnik Peter Doig mora dokazati da nije naslikao 40 godina staru sliku s potpisom 'Pete Doige'. Ne uspije li uvjeriti sud da nije autor spornog djela, mogao bi vlasniku slike i trgovcu umjetninama platiti višemilijunsku odštetu
Sliku pustinjskog pejzaža potpisanu s 'Pete Doige' vlasnik Robert Fletcher i trgovac umjetninama Peter Bartlow planirali su prodati, a kako im je Doig odbio ovjeriti autentičnost, podnijeli su 2013. godine tužbu u kojoj traže pet milijuna dolara odštete i potvrdu suda o autentičnosti djela.
Fletcher tvrdi da se s Doigom prvi put susreo sredinom 1970-ih u Kanadi, na Sveučilištu Lakehead u Ontariju, a kad je kao tinejdžer Doig završio u popravnom domu Thunder Bay, on mu je bio socijalni radnik. Gledao je kako u domu slika pustinjski krajolik s kaktusima i blatnjavom smeđom rijekom, a rad je kupio za 100 dolara.
'Gotovo se hvalio i govorio kako je dobro što je počeo slikati. Slika se isticala i zaljubio sam se u nju', svjedočio je u ponedjeljak na sudu Fletcher, dok je New York Timesu otkrio i da je sliku kupio kako bi mladića zatvorenog zbog preprodaje LSD-a odvratio od ponovnog prodavanja droge.
Da bi autor mogao biti Doig, prema Fletcherovoj tužbi, primijetio je jedan njegov prijatelj godinama kasnije. Fletcher se tada obratio Bartlowu, vlasniku umjetničke galerije u Chicagu. No, prodaju slike na aukciji u Chicagu, kojom su planirali zaraditi više od 10 milijuna dolara, zaustavili su Doig i njegovi predstavnici odbijajući potvrditi autentičnost slike.
Doigove slike danas vrijede cijelo bogatstvo, a prošle je godine slika njegova bijelog kanua iz 1990. godine na aukciji prodana za gotovo 26 milijuna dolara.
Peter Doig rođen je 1959. u Edinburghu, tri godine kasnije s obitelji seli u Trinidad, a potom 1966. u Kanadu. Umjetnost je studirao u Londonu od 1979. do 1983. te 1989. i 1990. godine. Proboj na likovnoj sceni započinje nakon nagrade John Moores 1993. godine i ulaskom u uži izbor nagrade Turner sljedeće godine.
U New York Timesu negirao je da je ikada pohađao Sveučilište Lakehead, a popravnom domu Thunder Bay nije bio ni blizu. Poriče i da je bio zatvaran i kaže da tužitelji ne mogu imati evidenciju o njegovu navodnom zatvaranju. Godine 1976., kada je sporna slika nastala, bio je 16-17 godina star, živio je sa svojim roditeljima, a potom u Torontu.
No, njegovi su odvjetnici uspjeli identificirati pravog Petera Doigea koji je naslikao rad i čiji životni put odgovara onome koji navodi Fletcher. Doige je umro 2012. godine, ali očekuje se svjedočenje njegove sestre Marilyn Doige Bovard koja je New York Timesu potvrdila da je brat pohađao Sveučilište Lakehead, kao i da je određeno vrijeme proveo u popravnom domu Thunder Bay.
Doig je čim je vidio fotografiju slike 'Pete Doige' znao da se ne radi o njegovu radu, a u sudskim dokumentima to je potkrijepio činjenicama da na platnu nije počeo slikati sve do kraja 1979. godine. Do tada je crtao olovkom i tintom, a da je sa 16 godina naslikao takvu sliku, rado bi to priznao.
'Lijepa slika. Ali nije moja', rekao je New York Timesu i dodao: 'ovaj je slučaj prijevara u kojem sam prisiljen dokazivati gdje sam bio prije više od 40 godina'.
I pravni stručnjaci specijalizirani za područje umjetnosti primjećuju da je riječ o vrlo neobičnom slučaju. Sporovi oko autentičnosti poznatih djela su česti, no rijetko je riječ o djelima čiji je autor još živ.
'Nisam posve siguran da bih mogao tvrditi da je ovaj slučaj bez presedana, ali sigurno mogu reći da su izuzetno rijetki', kaže Michael Bennett, profesor na Sveučilištu Arizona State.
Bennett upozorava da bi slučaj mogao biti i 'potencijalno destruktivan', ako se sudac prikloni tužiteljima.
'U tom bi slučaju živi umjetnik bio maknut s pozicije konačnog autoriteta za autentifikaciju, a njegovo bi mjesto zauzeli sudac ili porota', objašnjava Bennett.