PRIJE ROĐENJA

Beba Williama i Kate postala financijski čarobnjak

23.06.2013 u 08:55

Bionic
Reading

Kraljevska obitelj najunosniji je britanski brend, a skorašnje kraljevsko rođenje svjetski događaj koji će ekonomiju na Otoku podebljati za 300 milijuna eurića. Zaradit će pubovi, katerinzi, iznad svega prodavači dječje opreme. I djed Charles najavljuje prodaju dječjih papučica, a red je i da baka i djed Middleton prodajući suvenire povodom kraljevskog rođenja zarade koju ekstra funtu na prvom unučetu

Prva beba Kate Middleton i princa Williama još nije rođena (termin je 13. srpnja), a već je proglašena financijskim čarobnjakom. Zahvaljujući vjerojatno njoj (možda i njemu, jer se spol službeno drži tajnom) ekonomski analitičari novinske agencije Reuters procjenjuju da će britanska kasa biti bogatija za 240 milijuna funti, gotovo 300 milijuna eura. U situaciji kada je u posljednjem kvartalu BDP na Otoku rastao za samo 0,3 posto, to se zove dobra vijest.

Kraljevska obitelj najunosniji je britanski brend. Povjesničar Hugo Vickers naziva je kratko 'Tvrtka', tvrtka koja debelo zarađuje za sebe, no daje kruh i drugima. A posljednje dvije godine bilo je i dodatnih bonusa, velikih, spektakularnih događaja koji nose ekstra zaradu. Prvo je bilo glamurozno vjenčanje Williama i Kate 2011. na kojemu se od turizma i suvenira zaradilo dvije milijarde eura, slijedio je kraljičin dijamantni jubilej s ekstravagantnom paradom 1.000 plovila Temzom, a sada dolazi rođenje prijestolonasljednice/nasljednika. Pravi Eldorado za ugostitelje, modnu industriju i prodavače suvenira.

I ushićeni proizvođači dječje opreme sada su nakon dugo vremena došli na svoje. Oni računaju na učinak 'kopiraj Kate' (copy-Kate effect), oponašanje britanskih mladih mama svega što čini 31-jednogodišnja vojvotkinja, od toga koje će benkice odabrati za svoju bebu, do toga koje će koristiti pelene, kolica i dudice.


To se pokazalo već s trudničkom modom. Kada se Kate na nedavnom krštenju kruzera za 3.600 putnika u Southamptonu pojavila u laganom crno-bijelom kaputu dalmatinerskog uzorka londonske modne kuće Hobbs, model je rasprodan za manje od sat vremena. Čim se pročulo da se Kate zainteresirala za dječja kolica Bugaboo Cameleon3, prodaja im se odmah ustostručila.

Ravnatelj Centra za analizu maloprodaje, Joshua Bamfield, tvrdi da su Kate i William savršeno tempirali bračne dužnosti, jer kraljevski potomak stiže usred ljeta, u vrijeme godišnjih odmora, kada se ushićeni Britanci mogu bolje baciti na proslave, pa će trošiti više. On tako računa da će 4,8 milijuna građana potrošiti više od 74 milijuna eura da pjenušcem i pivom zaliju rođenje budućeg prijestolonasljednika, a 28 milijuna eura će otići na čašćenja po prigodnim veselicama (tradicionalne 'baby parties').

U doba recesije i stiskanja džepa, lijepo je naći razloga za veselje i nacionalni ponos. A bit će to i britanskoj trgovini vjetar u leđa, koja je u prva tri mjeseca ove godine bilježila povišenje kupnje za sramežljivih 0,1 posto. Dakako, ništa bez suvenira, pa se očekuje da domaći i turisti potroše 184 milijuna eura na prigodne memorabilije, šalice i tanjure s likovima sretnih roditelja i djeteta, igračke, DVD i knjige. Problem je još jedino koju boju izabrati – roza ili plavu. Već u travnju zabilježeno je 13 posto više turista (njihova turistička zajednica VisitBritain procjenjuje da prekomorski turisti na kulturu i nasljeđe, uključujući teatre, muzeje, obilaske dvoraca i pubove potroše 4,6 milijardi funti godišnje) što znači više dodatnih noćenja, više večera, više piva.

A čini se da kraljevska obitelj baš ne pati od viška neugode što zarađuje na prinovi i prije njegova rođenja, jer 'Tvrtka' preko svoje zaklade Royal Collection već prodaje dječju opremu (glavni je hit pidžamica dizajnirana kao uniforma kraljevske garde), a prihod ide u održavanje palača. Budući djed Charles namjerava u suvenirnici na svome seoskom imanju u Highgroveu prodavati ručno rađene dječje papučice ukrašene britanskom zastavom, a kompanija Kateinih roditelja Carole i Michaela Middleton, koja se inače bavi organiziranjem zabava, najavljuje prodaju suvenira pod šifrom proslave kraljevskog rođenja. Eto, nema smisla da i djed i baka malo ne zarade na unučetu.

'Kraljevska groznica danas je mnogo jača no ranije. U vrijeme krize i financijske depresije, ljudi traže nešto što će ih uzdići iznad turobne svakodnevice', kaže Pauline Maclaran, profesorica marketinga na londonskom sveučilištu Royal Holloway i koautorica knjige 'Konzumiranje britanske kraljevske obitelji'.


Ali nije sve u depresiji i recesiji. Daleko je 1948., kada je obavijest o rođenju princa Charlesa dežurni kraljevski sluga prilijepio na ogradu ispred Buckinghamske palače. Tridesetak godina kasnije, rođenje kraljičinih unuka bila je još donekle medijski suzdržana vijest, a u vrijeme širenja društvenih mreža dolazak prvog praunuka svjetski je događaj. Kate i William putem društvene mreže Twitter obavijestili su svoje fanove o vjenčanju, dvor je to učinio putem službene web-stranice, a njihova beba već se pretvara u 'medijski projekt' čiji se pravi financijski učinci tek naslućuju.

Modna ikona Kate pokorila je modni svijet, pri čemu pažljivo bira isključivo britanske dizajnere i modne lance. Zahvaljujući globaliziranim modnim lancima i online kupnji, žene istog trena mogu uskočiti u haljinu ili kostimić u kojima se prošetala vojvotkinja, stvarajući iluziju da je i ona jedna od njih. A ljudi vole bajke, kraljevne i dvorce. Što li će tek biti s dječjom modom? Benkice i papučice su početak, tek slijede štramplice, zvečke, kaputići, medvjedići, slikovnice i prvi bicikl...