U BMW-u se doista nisu šalili kada su rekli da će nam u Frankfurtu predstaviti konceptni samoodrživi automobil koji će revolucionizirati način na koji gledamo sportska vozila. Dva tjedna uoči otvorenja salona Bavarci su nam pokazali svoju tvorevinu
BMW posljednjih godina aktivno radi na programu EfficientDynamics koji objedinjuje tehnologije čiji je cilj smanjenje potrošnje i emisije ispušnih plinova uz doprinos snazi i performansama. Bavarci su odlučili na autosalonu u Frankfurtu predstaviti evoluciju ovog programa te nam predstaviti automobil koji objedinjuje sva dostignuća koja su do današnjeg dana postavili. Upoznajte Vision Efficient Dynamics.
Ovaj 2+2 kupe neobičnog, futurističkog izgleda, obećava više od bilo kojeg koncepta koji smo vidjeli u posljednje vrijeme. Prvo što upada u oči jest aerodinamički izgled karoserije koja izgleda kao da je posložena u slojevima. Svaka komponenta, počevši od A-nosača koji djeluju kao vodilica zraka pa sve do stražnjih spojlera u obliku svojevrsnih peraja, tu je da maksimalno smanji utjecaj naleta vjetra na performanse. Vision se stoga hvali aerodinamičnim otporom od svega 0,22 Cd, mnogo bolje od Priusovih 0,25.
Šasija, kao i elementi ovjesa, izrađeni su od aluminija u svrhu smanjenja mase, elementi karoserije sačinjeni su od kompozitnih vlakana, dok su vrata i krov gotovo u potpunosti izrađeni od polikarbonatnog stakla koje potamni u trenutku kada na njega padnu zrake svjetlosti. BMW-ovi inženjeri masu su nastojali smanjiti i kroz dimenzije pa je Vision EfficientDynamics jednako dugačak kao serija 3 (4.574 mm), no sa 1.899 mm širine 10 centimetara je uži i sa 1.239 mm visine 25 centimetara niži od serije 3. Ukupna masa iznosi 1.395 kilograma, što nije malo, no s obzirom na svu mehaniku koja se nalazi pod kožom, svakako je impresivno.
Vision EfficientDynamics pogoni 1.5 litreni turbo punjeni trocilindrični dizelski motor smješten iza sjedala, koji razvija 163 KS i 290 Nm okretnog momenta. Motor je uparen sa šesterostupanjskim automatiziranim mjenjačom s dvostrukom spojkom te pogoni stražnje kotače. Između motora i prijenosa nalazi se jedan elektromotor koji razvija 33 KS i 290 Nm okretnog momenta, dok se na prednjoj osovini nalazi drugi elektromotor koji razvija 80 KS i 220 Nm okretnog momenta. Prema potrebi, u impulsima od trideset sekundi stražnji elektromotor može razviti najveću snagu od 112 KS, dok prednji može razvijati 119 KS u trajanju od deset sekundi. Ukupno sva tri motora razvijaju 356 Ks i čak 800 Nm okretnog momenta, što je prema BMW-u dovoljno da njihov futuristički automobil ubrza s mjesta do stotinu kilometara na sat za 4,8 sekundi, sve do maksimalne brzine od elektronski ograničenih 250 kilometara na sat. Interesantno je da pritom Vision EfficientDynamics u kombiniranom ciklusu troši svega 3,75 litara goriva na stotinu kilometara uz emisiju CO2 od 99 grama po kilometru.
Električne motore pogoni napredna litij-polimerska baterija smještena između sjedala putnika, sačinjena od 98 baterijskih ćelija s ukupno 600 Ampera i 3.7 Volta, koja prema potrebi može razviti 1200 ampera u intervalima od trideset sekundi te 364 Volta. Ukupno baterija može uskladištiti 10.8 kWh energije a sposobna je isprazniti se do 20 posto u režimu potpuno električne vožnje prije negoli se ponovno počne puniti radom dizelskog motora, ili napajanjem putem klasične mrežne utičnice koje traje tek dva i pol sata. Samo na električnu energiju Vision EfficintDynamics može prevaliti pedeset kilometara, dok autonomija u kombinaciji s dizelskim motorom raste na impresivnih 690 kilometara.
Impresivan je i način na koji su BMW-ovi dizajneri i inženjeri uspjeli iskoristiti prostor u interijeru, tako da hibridni automobil, unatoč sportskim performansama, svejedno ponudi mjesta za četvero putnika i 150 litara njihove prtljage. Pritom se stražnja sjedala mogu preklopiti za još više mjesta. Osim futuristički oblikovana interijera, BMW se hvali i naprednim sustavom projiciranja podataka na vjetrobransko staklo, koji informacije prikazuje trodimenzionalno. Tako u prvom planu mogu biti podaci o brzini i obrtajima motora, dok će se u pozadini nalaziti informacije s GPS navigacije. Posljednja riječ tehnologije je ipak centralni procesorski sustav koji analizira sve dostupne podatke i priprema automobil i njegov pogon za akciju. Sustav je sposoban analizirati podatke čak i sa GPS-a da bi unaprijed ustanovio što će vozač iduće poduzeti te sukladno tome pripremio odgovor. Tako će, primjerice, ako osjeti da se vozač sprema skrenuti na autoput, sustav prebaciti rezervnu energiju s hlađenja motora na nešto drugo, očekujući hlađenje motora s naletima vjetra pri većim brzinama.
Nema sumnje da će Vision EfficientDynamics ostaviti snažan dojam na nadolazećem autosalonu u Frankfurtu. Pitanje na koje se nadamo odgovoru jest koliko njegovih tehnologija može dočekati serijsku proizvodnju te kada bi gotov automobil mogao ugledati svjetlost dana. I po kojoj cijeni.