U prva tri tjedna ove godine u Hrvatskoj je prodano samo 3118 novih automobila. Lani je u istom razdoblju prodano 5000 automobila, iz čega je očit pad od čak 37,6 posto!
Automobilska industrija je na koljenima, a očito okolne gospodarske grane zanemaruju činjenicu da su mnogi povezani uz automobilsku industriju i da njezin pad dovodi do urušavanja cijeloga lanca.
Manji broj prodanih automobila znači i manje ubranoga PDV-a, osiguravatelji će manje spremiti u kasu, prodat će se manje goriva... Da bude još gore, banke su, umjesto da snize kamate na kredite za kupnju automobila i tako potaknu tržište, kamate na te kredite povisile. Da ni tu nije kraj pogrešnim odlukama govore i neslužbene informacije kako država čak razmišlja o povećanju trošarina na nove automobile, umjesto da ih snizi, piše Večernji list.
– Ako sada dignu trošarine, to je samoubojstvo! Sad bi bilo dobro smanjiti trošarine, da se proda više automobila i tako pokrene kotač, ne samo u autoindustriji nego ukupno u gospodarstvu. Prodaja je pala gotovo 40 posto. Prodajemo bez ikakve zarade, i čak ni tako ne možemo puno napraviti. Da se i banke udruže i spuste kamate, povećale bi potrošnju. U suprotnome, prepolovit će tržište – smatra Agim Skura, direktor marketinga tvrtke Autocommerce, zastupnika marki Fiat, Alfa Romeo i Lancia za Hrvatsku.
Autoindustrija više nema prostora za spuštanje cijena. Trenutačno aktualnim akcijama i sniženjima spustili su se do kraja.
Trgovci automobilima rade bez ikakve zarade ili s minimalnom zaradom. Preživljavaju na vlastitim rezervama, što znači da ta grana gospodarstva ima još najviše tri mjeseca vremena na raspolaganju. Po isteku tog roka, ne opamete li se financijske institucije, a i država, mogli bismo gledati u samo dvije-tri tvrtke koje su preživjele kolaps autoindustrije.
A realno, za to - barem u Hrvatskoj – razloga nema. – Ovaj pad nije utemeljen na realnom padu u gospodarstvu, jer gospodarstvo je palo dva, tri posto. Ovdje je ulogu odigrala psihologija krize, pa su ljudi u strahu blokirali odluke o kapitalnim investicijama. Hrvatska još nije u takvoj krizi da bi se ovakav pad realno očitovao već u siječnju – tvrdi Agan Begić, direktor Promocije plus, agencije koja prati kretanja na tržištu.