NEŠTO BOLJE, A NEŠTO GORE

Europska unija ima nova pravila za željeznice. Što ona znače za putnike?

18.06.2023 u 19:26

Bionic
Reading

U mnogim zemljama svijeta, a posebno u Europi, putovanja željeznicom vraćaju se na velika vrata, postajući opet jedno od dominantnih prijevoznih sredstava. Nemojmo, doduše, suditi po hrvatskoj stvarnosti, drugdje su vlakovi postali najudobniji, najčišći, najviše ekološki, pa često i najbrži oblik prelaska velikih udaljenosti

Već smo pisali o raznim pogodnostima koje se nude putnicima na europskim željeznicama, od buđenja Interraila do popusta kojima se vlakovi populariziraju na račun aviona. Takav trend, jasno, treba pravilno i regulirati, a Europska unija je početkom lipnja uvela novi set pravila koja se posebno tiču prava putnika, pa je prije polaska dobro znati na što imate pravo.

Naizgled se čini da su putnici zakinuti za dio dosadašnjih prava jer se smanjuju kompenzacije za one kojima vlakovi kasne ili im je zbog raznih razloga putovanje poremećeno. Takve kompenzacije itekako su zaživjele u avionskom prometu, ali postoje i u željezničkom. Dosad su putnici u većini situacija imali pravo tražiti povrat 25 posto cijene putne karte zbog kašnjenja dužih od sat vremena, odnosno 50 posto ako im vlak kasni više od dva sata. Sada toga više nema. Zanemarimo mogućnosti duhovitih dosjetki na račun Hrvatskih željeznica u ovom kontekstu.

Prema novim pravilima, željezničke tvrtke više neće morati platiti kompenzaciju u slučaju 'više sile' ili izvanrednih okolnosti. To se odnosi na sve situacije koje su izvan razumne kontrole prijevoznika, poput oluja, poplava, terorističkih napada, epidemija... Ako prijevoznik ne može spriječiti ili izbjeći kašnjenja i otkaze putovanja izazvane ovakvim događajima, neće morati platiti naknadu putnicima. Međutim postoji situacija koja je česta u posljednje vrijeme, a ne spada u ovu skupinu: štrajkovi. Oni se, naime, ne računaju kao izvanredne okolnosti i prijevoznici će morati pokriti sve svoje obveze, uključujući povrat novca od kupljenih karata ili nalaženje novih pravaca.

Europska komisija objavila je da su ove mjere usmjerene na izjednačavanje uvjeta na željeznici s drugim oblicima transporta, a najavljeno je da će u budućnosti novi oblici standardiziranih naknada biti razvijani za cijeli EU. Inače, cjeloviti tekst pravila tiče se i drugih situacija, primjerice prava osoba s invaliditetom.

Premda su prava na naknadu smanjena, europski zakonodavci ipak kažu da su putnici zaštićeniji nego dosad, zahvaljujući nekim novim mjerama. Primjerice, ako je putovanje prekinuto i prijevoznik ne omogući nastavak u roku od 100 minuta, putnici imaju pravo da sami organiziraju novo putovanje željeznicom ili autobusom, a prijevoznik će im pokriti trošak koji je 'nužan, prikladan i razuman'. Drugim riječima, teško je vjerovati da će vam pokriti trošak ako se do svog odredišta odlučite otputovati taksijem.

Također, nova pravila daju više prava putnicima koji kupuju 'vezane' karte. Propuste li zbog kašnjenja ili nekog drugog priznatog razloga vezu do odredišta, imaju pravo na povrat novca, pa i naknadu, čak i smještaj i obrok ako nemaju mogućnosti nastaviti putovanje istog dana. Dakle sasvim nalik situacijama sa zračnim prijevoznicima, bez obzira na kaos koji na dobrom dijelu aerodroma vlada već drugu godinu.

'Treba nam snažna i moderna regulativa o putničkim pravima kako bismo privukli više ljudi da se voze željeznicama i daju svoj doprinos našim klimatskim ciljevima. Ova pravila će svakako unaprijediti zaštitu željezničkih putnika koji se suočavaju s kašnjenjima, otkazivanjima i propuštenim vezama', priopćila je povodom donošenja novih pravila povjerenica za mobilnost i transport Adina Vălean.