hit model

Golden Gooseove tenisice i dalje se luđački prodaju, ali jednu stvar sigurno neće napraviti

24.12.2023 u 20:42

Bionic
Reading

Super-Star, tenisice iznošenog izgleda, vjerojatno su jedne od najpopularnijih, a upravo su one zaslužne za to da se Golden Goose vinuo među same zvijezde modnog neba. Izvršni direktor ovog talijanskog brenda polaže nade upravo u prepoznatljive tenisice Super-Star da bi održao rast, ali može li i treba li Golden Goose nadmašiti svoje hit tenisice?

Silvio Campara o Golden Gooseu, talijanskom brendu poznatom po tenisicama iznošenog izgleda s dodatkom zvijezde, a koje se prodaju po cijeni od petstotinjak eura, voli govoriti entuzijastično i s puno epiteta. Campara je u talijanskoj tvrtki obnašao više uloga od 2013. godine, prvo kao komercijalni direktor, a zatim, od 2018., i kao izvršni direktor. 'Golden Goose nije moda. Riječ je o ikoni. Idemo ruku pod ruku s Chanelovom torbom, Hermèsovom torbom, Guccijevom torbom', kaže on.

Inače, 44-godišnji izvršni direktor, koji se brendu pridružio kada je talijanski privatni fond DGPA preuzeo 75 posto udjela u njemu prije desetak godina, zaslužan je za transformaciju Golden Goosea iz nišne talijanske marke odjeće i obuće s prihodom od 29 milijuna eura u globalnu modnu marku koja akumulira više od 500 milijuna eura godišnje. Prodaja se u prvih devet mjeseci ove godine povećala za 19 posto, na 421 milijun eura, u usporedbi s istim razdobljem lani.

Upravo na osnovi ovog brzog rasta Campara i Permira, investicijska tvrtka koja je kupila brend 2020., postavljaju temelje za početnu javnu ponudu u Milanu, a koja bi se mogla dogoditi već u prvoj polovici sljedeće godine, s procjenom tvrtke na oko tri milijarde eura. Unatoč tim nagađanjima, Campara je odbio komentirati planove za IPO tvrtke.

Golden Goose osnovali su 2000. godine dizajnerski par Francesca Rinaldo i Alessandro Gallo u Margheri, industrijskom gradu u neposrednoj blizini Venecije, a na samom početku bio je okarakteriziran kao brend konfekcije i dodataka srednje do premium razine. Par je svoje prve proizvode osmislio s efektom iznošenog izgleda, a takav dizajn pomogao im je da se istaknu među konkurencijom.

Liniju tenisica pokrenuli su 2007. godine modelom Super-Star, koji krasi prepoznatljiva peterokraka zvijezda smještena na bočnoj strani, a nosile su ga slavne osobe poput Selene Gomez i Reese Witherspoon. Tenisice, koje koštaju otprilike 450 eura po paru, i dalje su najprodavaniji proizvod brenda i sada se nude u bezbroj kombinacija materijala i boja.

Amanda Holden
  • Ben Affleck
  • Camila Alves
  • Heather Graham
  • Jenna Dewan
  • Helena Christensen
    +7
Poznati i Golden Gooseove tenisice Izvor: Profimedia / Autor: RMLA / BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia

Bilo je to pravovremeno lansiranje prije pravog buma koji je uslijedio s tenisicama i uličnom modom 2010-ih, kada su sportska i casual odjeća postali komadi za svakodnevno nošenje. Ubrzo su i luksuzni brendovi krenuli tim putem: Alexander McQueen lansirao je svoje oversized tenisice za proljeće/ljeto 2015., Balenciaga je 2017. godine debitirala svojim robusnim stilom Triple S, a Louis Vuitton predstavio je Archlight s istaknutim lukom, čime su nadomjestili nedostatak privlačnosti koje imaju klasične tenisice poput Nikeova modela Air Jordan i Converseova modela Chuck Taylor.

No čini se da Golden Gooseove tenisice imaju snage za opstanak. Karmen Berentsen, vlasnik multibrend butika A Line iz Denvera, koji je u svojoj ponudi držao Golden Goose punih 11 godina, mislio je da će se prodaja tenisica ovog brenda usporiti, ali ona još uvijek ne stagnira.

'Prije nekoliko godina, prije pandemije, mislio sam 'u redu, prodali smo tako puno parova, ali i svi drugi su ih prodali, moramo pronaći novu hit stvar'. A ipak, te tenisice se i dalje ludo prodaju. Na zalihama nemamo nijedan par broja 37 ili 38. A kupujemo ih vrlo pažljivo', rekao je Berentsen, također ističući da svaki par ima uložak koji je viši na peti i koji čini da list noge izgleda sjajno.

Heather Gramston, viša voditeljica nabave u londonskom butiku Browns, kaže da brend ima sveukupno 'dug pozitivan trend' u pogledu prodaje, a također pohvaljuje njegove proizvode jer ostaju izvan ciklusa trendova. 'Primarni kupci Golden Goosea su žene koje traže suptilniji statusni simbol, luksuzan, ali udoban za svakodnevno nošenje', kaže ona.

Golden Goose
  • Golden Goose
  • Golden Goose
  • Golden Goose
  • Golden Goose
  • Golden Goose
    +5
Golden Goose Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

No može li Golden Goose otići korak dalje i stvoriti nešto više od 'iznošenih' tenisica? One čine 90 prodaje brenda, a konfekcija, torbice, ostali stilovi obuće i dodaci preostalih 10 posto. Bude li model Super-Star zastario, tvrtka se može kladiti na druge proizvode iz asortimana, kao što su modeli za trčanje, tzv. tatine tenisice i visoki stilovi, ali oni su manje prepoznatljivi od 'zvjezdanih' tenisica. Inače, u kolovozu je New Balance tužio Golden Goose tvrdeći da je na 'tatinim' tenisicama, lansiranim 2020., korišten 'dizajn koji je zbunjujuće sličan' njihovim tenisicama 990 i da je Golden Goose 'serijski kopirant'. Iz tog brenda su pak u studenom odbili komentirati to te su podnijeli zahtjev za odbacivanjem slučaja.

U potrazi za novim hit proizvodom Golden Goose poseže za širokom konfekcijskom ponudom, a ona uključuje kombinaciju sportske odjeće, poput tajica i majica s kapuljačom, uz svečanije opcije, poput sakoa, vunenih kaputa i košulja. Cijene se kreću od 130 eura do više od tri tisuće eura. Obuća, osim tenisica, uključuje kaubojske čizme, loaferice i ravne sandale. Stilovi i cijene su u skladu sa suvremenim brendovima kao što su Sandro i The Kooples, ali nedostaje im istaknuta prepoznatljivost dizajna koja je tenisice Super-Star učinila bestselerom.

Prema riječima Gramston, konfekcijska odjeća je 'dobro prihvaćena' u Brownsu, ali u A Lineu se nije pokazala tako poželjnom kao druge robne marke koje butik ima u ponudi, kao što su Ami i Ba&sh. 'Nije to bilo tako pristupačno', kaže Berentsen. 'Ono što tako dobro funkcionira s Golden Gooseom je to što je ležeran i chic, a konfekcijska odjeća teško dopire do masa.'

Ovisnost Golden Goosea o tenisicama mogla bi postati problem kako se modna industrija sve više odmiče od trenda ulične odjeće. Ipak, analitičar Bernsteina Luca Solca vjeruje da će se one zadržati na modnoj sceni. 'Na horizontu ne vidim odmak od casual stila odijevanja te povratak svečane odjeće i dodataka', kaže.

Mario Ortelli, koji savjetuje luksuzne grupe o strategijama te spajanjima i akvizicijama, ukazuje kao mogući nacrt za razvoj Golden Goosea na primjer Monclera, još jednog specijaliziranog modnog proizvođača - u ovom slučaju, pufer jakni - koji se uspio razviti u širi lifestyle brend. 'Golden Goose je tvrtka koja ima izvrsnu putanju rasta i još uvijek ima ogromne mogućnosti za razvoj, kako na geografskoj razini, tako i na razini kategorije i proizvoda, stoga mislim da je to priča o rastu koju tržište može smatrati vrijednom', kaže on.

Po pitanju modne promjenjivosti u području vrhunskih modnih tenisica, Campara ističe Golden Goose kao brend koji nije prepušten na milost i nemilost promjenama trendova. 'Bez obzira na to koliko imate godina, uvijek nosite Levi'sove traperice ili Ray-Banove naočale. Dakle nadamo se da ćemo svoje mjesto pronaći u toj kategoriji', kaže on.

Ako Golden Goose iduće godine krene u IPO, slijedit će primjer drugih tvrtki za proizvodnju obuće čije je uvrštenje na burzu donijelo dobre i loše stvari. Dionice londonskog brenda Dr Martens, koji je također bio u vlasništvu Permire, izgubile su gotovo 80 posto svoje vrijednosti od debitiranja na Londonskoj burzi 2021. Tvrtki za proizvodnju cipela od merino vune Allbirds, koja je izašla na tržište 2021., dogodio se pad cijene dionica od 96 posto ispod početne cijene, uz pad dobiti, marži i prihoda. Dionice njemačkog proizvođača sandala Birkenstocka, koji je debitirao u New Yorku u listopadu, pale su neposredno nakon IPO-a, ali su sada 21 posto iznad početne cijene.

Maloprodaja je još jedan prioritet za Camparu. Godine 2015., kada je belgijski fond Ergon Capital Partners III stekao većinski udio u brendu, Golden Goose imao je više od 600 veleprodajnih računa i sedam vodećih trgovina. Danas ima 200 monobrend trgovina u 62 zemlje i oko 75 posto svog prometa ostvaruje od izravne prodaje, od čega 80 posto u fizičkim trgovinama.

U svim prodajnim mjestima kupcima se nudi opcija 'zajedničkog stvaranja' s barem jednim zanatskim majstorom koji je svaki dan dostupan za prilagođavanje i personalizaciju tenisica, dodataka i konfekcije. Usluga popravka također je dostupna na odabranim lokacijama.

Prema analitičarima, maloprodajna strategija Golden Goosea osobito je dobro funkcionirala u SAD-u, jer su se robne kuće suočavale s problemima zbog sve manjeg broja kupaca i velikih dugova. Imaju tako odabranu distribuciju, dobro kontroliranu, koja podržava koncept ekskluzivnosti i nemasovnog tržišta. U 2022. Amerika je bila najveće tržište Golden Goosea, s godišnjim rastom od 55 posto.

Tvrtka je nedavno kupila dvije tvornice, uključujući svog najvećeg dobavljača u Pugliji u južnoj Italiji. 'Akvizicije su provedene da bismo osigurali 'poboljšanje kvalitete, povećanje i poboljšanje marži, a posebno da bismo osigurali raspodjelu proizvodnje i održali naš rast', kaže Campara, dodajući da ne planira dodatne akvizicije.

Kako bi tvrtka nastavila svoju putanju rasta, cilja na jugoistočnu Aziju, Bliski istok i Južnu Ameriku radi daljnjeg širenja, što ide u korak s otprilike 25 trgovina koje planira otvoriti tijekom 2024. na tim tržištima.

Kina nije prioritet. 'Danas prava budućnost nije Kina, već ono što smo nazivali ostatkom Azije: Tajland, Vijetnam, Filipini, Indonezija, Malezija', kaže Campara. 'Tu se može puno toga postići jer stanovništvo ima prosječno 22 godine, a ne 39.' Dodaje da su kupci Golden Goosea uglavnom mladi ljudi i da bi se njih 80 posto moglo definirati kao generacija Z ili milenijalci.

Jedna stvar koju Campara neće učiniti da bi povećao prihod, kaže on, povećanje je cijena. 'Niste luksuzni jer ste skupi, već zato što ste značajni i relevantni', kaže on. 'Luksuzno pozicioniranje bilo bi slaba točka u smislu cijena. Ali kada je u pitanju iskustvo, luksuzno pozicioniranje je prednost. Hvala bogu da smo u toj drugoj kategoriji.'