Jeste li ikada kupovali muškarca? Ništa lakše: odgovara li vam model i godina proizvodnje, jednim potezom miša bacite ga u košaricu i krenete dalje ispitivati 'ponudu dana'. Ako vam se ne kupuje, možete ga i usvojiti. Tako se danas udvara na nekim portalima za pronalaženje 'proizvoda namijenjenih zaljubljivanju'. Eto, svako vrijeme nosi svoju romantiku: vaše su se bake i djedovi pripijali uz milopoj Pletersa, a danas vas Eminem časti glagolom, omiljenim u našim psovkama
Nekada je to izgledalo ovako: upadne muškarac s hordom seoskih đilkoša u susjedno selo, otme curu i sakrije u svoju kolibu. Potom na pregovore stigne muška ekipa iz djevojčina sela na čelu s njezinim ocem. Ako su dobre volje i otimač po volji, slijedi svadba. Ako ne, ne gine im ratni okršaj. Sjetite se samo kako je stradala Troja zbog otmice Helene.
Danas? Jeste li ikada kupovali muškarca? Stvar je jednostavna. 'Model Sebastian' je 'odmah na raspolaganju', godina proizvodnje odgovara, boja također. Jednim potezom miša bacite ga u košaricu i krenete dalje ispitivati 'ponudu dana'. Andy je svijetao, malo ocvao, a vama treba nešto mlađe i tamno? Ništa. Preskočite.
Burza za pronalaženje partnera
Sebastian i Andy nisu ni kaputi, ni zelje, nego 'proizvodi namijenjeni zaljubljivanju' koje šopingoholičarke mogu tržiti na najnovijoj njemačkoj online burzi za pronalaženje partnera Shop a man. Cure odlažu u košaricu poželjne modele i samo ti odabrani mogu kontaktirati s njima, pisati im poruke i zakazivati spojeve. Ukoliko im se prestanu sviđati, lako ih se riješe izbacivanjem iz košarice. Tržišna vrijednost nekog modela izražava se u bodovima i ovisi o tome u koliko je dospio košarica. Kao i u svakoj trgovini, i ovdje cijena ovisi o ponudi i potražnji, a prednost pred kupovinom cipela je i to što se ovdje naknadno primaju reklamacije. A dućan je popularan, jer svakoga dana u njega navrati 2.000 korisnika.
Ukoliko vam se ipak ne kupuje, na popularnom francuskom portalu Adopt a guy možete usvojiti dečka. Portal broji 600.000 članova. Zamislite koji izbor! Ne bi stao ni u zagrebački šoping centar West Gate, a to su ipak prednosti online udvaranja. U kulturi usputnog seksa ne morate namigivati i treptati očima, ni zavodljivo zabacivati kosu, senzualno popravljati naramenicu, nježno uklanjati nepostojeće mrvice s njegove brade, smješkati se i crvenjeti, zadizati minicu, nehajno prebacivati nogu preko noge i što već ne da privučete njegovu pažnju. Nećete morati slušati ni njegove intelektualne dosege, to ionako dolazi kasnije. Ni on se neće morati prsiti i podizati glavu da djeluje više i snažnije, neće morati loviti pogodan trenutak da vam nehajno dodirne ruku ili slučajno okrzne koljeno, neće morati biti pametan, niti smišljati neku romantičnu budalaštinu tipa 'reci mi tko je ukrao zvijezde s neba i stavio ih u tvoje oči'? Ili onu - 'vjeruješ li u ljubav na prvi pogled ili da ispred tebe prošetam još jednom'?
Spoj se dogovara sms porukom, a ljubav izjavljuje putem e-pošte, Twittera, Facebooka, u šiframa virtualnog jezika koje prije sliče na matematičku jednadžbu, negoli na kićeno parfimirano ljubavno pismo puno senzualnog naboja u stilu romantičnih junaka Jane Austin.
Udvaranje je nekada bilo prethodnica zarukama i braku, danas može biti i sve to, i ništa od toga. U popularnoj seriji HBO-a 'Djevojke', suvremenoj verziji 'Seksa i grada', glavni junaci udvaraju se na način koji je bio nezamisliv još samo prije deset godina. U Kini je trenutno u modi 'blic vjenčanje' bez perioda udvaranja, kao i 'golo vjenčanje', brak bez prstena, ceremonije, medenog mjeseca, stana i automobila, kako bi se izbjegla tradicionalna obveza mladoženje i njegovih roditelja da to sve skupa priskrbe i plate ceremoniju, čiji su troškovi u zadnjih 30 godina porasli za 4.000 puta. U afričkom plemenu Zulu i danas vrijedi običaj 'bakisha' po kojem muškarac zakapari mladu dok je još u pelenama te mu ne trebaju udvarački rituali.
Ali tko danas još pred dragu prosipa ušećerene ljubavne stihove kao Sulejman svojoj Hurem? Čini se da ruža, srcolika bombonijera i romantična večera pale još jedino za Valentinovo. Dakako, žene više vole udvaranje od muškaraca, čak i u današnje neromantično doba ankete pokazuju da uživaju u romantičnim ljubavnim komedijama, čitaju ljubiće i magazine specijalizirane za vjenčanja.
Vaše bake i djedovi su na plesnjacima u Studentskom centru koristili milopoj Pletersa za pokoji stiskavac, mame su slušale dozivanje Rahimovskog - 'hajde, mala, dođi u moju sobu, imat ćemo privatan bal' - dok vas Eminem časti glagolom, omiljenim u našim psovkama. Spoj se dogovara sms porukom, a ljubav izjavljuje putem e-pošte, Twittera, Facebooka, u šiframa virtualnog jezika koje prije sliče na matematičku jednadžbu, negoli na kićeno parfimirano ljubavno pismo puno senzualnog naboja u stilu romantičnih junaka Jane Austin. Kultura zabavljanja, udvaranja, hodanja, ili kako već želite, 'evoluirala je u beskonačne poruke, od kojih svaka mora biti dekodirana, kao da je riječ o špijunskim porukama za vrijeme hladnog rata', piše Alex Williams u New York Timesu.
Uostalom, odabranici ne morate slati ni prave ruže, one virtualne su brže, jeftinije i ekološki čišće jer za uzgoj ne troše umjetna gnojiva i pesticide. Za ugovaranje spoja putem telefona potrebna je hrabrost, strateški plan i spremnost da žrtvujete ego, budete li odbijeni. Može vas izdati glas, možete se spetljati i ostaviti dojam tupana, možete ispasti smiješni i suviše emotivni, a preko e-pošte ili nekog portala sve je neobaveznije, možete ispasti ljepši, pametniji, pa i anonimni.
Spoj na brzaka i provod za jednu noć
Udvaranje je izumrlo, zaključuje autor New York Timesa, tvrdeći da je današnjoj generaciji preostalo samo zabavljanje (dating), spoj na brzaka i provod za jednu noć. Nove su nas tehnologije pretvorile u doktore znanosti u području internetske komunikacije i amatere u ljubavi, piše Alex Williams. 'Ljubav smije boljeti', poručuje u istoimenoj knjizi njemačka sociologinja Eva Illouz, raščlanjujući komercijalizaciju ljubavi, koja ispire osjećaje, štiti od razočaranja, ljubavne neizvjesnosti, traženja i ljubavnog jada. 'Udvaranje je ozbiljan posao’, kaže u svojoj kolumni Jill Filipovic u Guardianu. Sociolozi će reći da je izumiranje udvaranja povezano s krizom braka i osamostaljenjem žena. Bez finiša pred oltarom udvaranje i nema nekog smisla, tim više što znate da ćete i bez toga pridobiti nekoga u krevet, pa čemu cijeli trud, kad je dovoljno par fraza i pokoje piće. A i tko danas ima para za skupe restorane i poklone?
'Mnogi studenti nikada nisu bili na tradicionalnom spoju', kaže sociologinja Donna Freitas s Bostonskog sveučilišta, autorica knjige ‘Kraj seksa: kako je kultura usputnog seksa učinila generaciju nesretnom, seksualno neispunjenom i zbunjenom’. 'Usputni seks može biti prihvatljiv u studentskoj dobi, ali što kada diplomiraju i započnu graditi život? Problem je u tome što mladi jednostavno ne znaju više izaći iz kulture usputnog seksa. Ne znaju kako prići osobi koja im se sviđa, što reći, koje riječi koristiti.'
Za razliku od onih koji žaluju zbog lakoće ne-udvaranja, Jill Filipovic u Guardianu tvrdi da današnjoj generaciji mladih nikada nije bilo ni bolje, ni teže u pronalaženju partnera i zajedničke sreće. Nikada bolje, jer su izbor i mogućnosti pronalaženja srodne duše neizmjerne i jer možete mnogo toga kušati prije konačne odluke. A teže i odgovornije jer treba uložiti mnogo više truda od lijepo napisanog pisma, sramežljivog pogleda i prosidbe momka iz susjedstva. Uostalom, danas i djevojka iz susjedstva može zaprositi momka.
U potrazi za partnerom u svim kulturama vrijede ove faze zavođenja, pri čemu je najviše zastupljena neverbalna komunikacija.
Prvi čin: privlačenje pozornosti
Morate biti primijećeni, odjećom, izrazom lica, pokretima, pozama. Crvenite se, spuštajte pogled, zabacujte kosu, prebacujte nogu s noge, popravljajte minicu, navlačite slučajno spuštenu naramenicu...
Drugi čin: čitanje govora tijela
Pratite govor tijela objekta vašeg zanimanja. Shvatite to kao poziv u pomoć u punoj prostoriji i otkrijte tko se odaziva vašem vapaju. Koncentrirajte se isključivo na njegovu (njezinu) neverbalnu komunikaciju.
Treći čin: verbalna komunikacija
Nakon zelenog svjetla krenite u verbalno pipanje. Začinite ga neverbalnom komunikacijom, jer običan 'bokić' ili 'hej' može značiti bilo što, pa će vam njegov (njezin) pokret tijela i boja glasa pomoći u procjeni. Zbog napetosti pri prvom kontaktu mnogi se zbune i zabrljaju te nikada ne završe uspješno ovaj čin.
Četvrti čin: fizički dodir
Počnite ga slučajnim dodirima. Nježno uklonite nepostojeće mrvice s njegova (njezina) lica. Ako se naglo trzne, odmakne i sam (sama) je pokuša ukloniti, zaboravite na peti čin.
Peti čin: bliskost i seks
Kombinacija verbalnog i neverbalnog uključuje hrabriju taktiku držanja za ruku, poljubaca i ono ostalo. Procijenite hoće li mudrosti poput 'gdje si bila (bio) cijelog mog života' ili 'hej, mala (mali), zarađujem više nego što ti možeš potrošiti' dodatno zapaliti vatru ili će vam se zalupiti vrata raja.
Napomena: Ukoliko smatrate da je flert gubitak vremena i energije, dovoljno je pitanje 'kod tebe ili kod mene?'