Odgoj djece jedna je od najtežih zadaća, ali psiholozi i stručnjaci dosjetili su se raznih načina na koje ih motivirati da ispune određene zadatke
Džeparac može biti odličan način motivacije s ciljem odgovornijeg ponašanja djeteta. Imaju li nešto svojeg novca, djeca mogu odlučivati kako će ga potrošiti, a to im nudi autonomiju i uči ih odgovornom ponašanju.
Jednako dobri mogu biti i kućanski poslovi, ali nemojte ih uvjetovati džeparcem, ističe Daniel H. Pink u knjizi 'Iznenađujuća istina o našim porivima', koju je kod nas objavila izdavačka kuća Profil. Pink naglašava da, ako povežu novac s odrađivanjem poslova, roditelji pretvaraju džeparac u uvjetovanu 'ako-onda' nagradu. Na taj način šaljete izvrnutu poruku da nema nagrade ako se nešto ne odradi, a svako dijete koje poštuje sebe neće dobrovoljno postaviti stol ili složiti svoj krevet. Uvjetujete li džeparac obavljanjem kućanskih poslova, sve se pretvara u običnu novčanu transakciju. Osim toga, dijete će shvatiti da je novac jedini razlog da pomogne u kućanskim poslovima.
Razdvojite li te dvije stvari, dijete će prije naučiti razliku između principa i profita.
Ne zaboravite na pohvalu
Ako je izrečena na pravi način, pohvala može biti izuzetno poticajna. Bitno je da se pohvale trud i strategija prilikom rješavanja nekog problema, a ne inteligencija. Hvalite li samo inteligenciju kod djeteta, ono na kraju vjeruje da je svaka konfliktna situacija ispit toga je li ono zaista takvo. Djeca koja shvaćaju zašto su važni trud i rad spremnija su preuzeti nove i teže zadatke.
Pohvala također treba biti konkretna, s informacijama o postignutim rezultatima koji su do nje doveli. Budući da dolazi s konkretnim podacima o uspjehu, ne treba od nje raditi ceremoniju.
Ne hvalite kada ne treba i nemojte se šaliti s djetetom na taj način. Koliko god vam se čini da je samo dijete, ono vrlo lako prepoznaje laži, pa i lažnu pohvalu. Osim toga, pretjerivanje s pohvalama također postaje uvjetovano - ako to odradim, dobit ću pohvalu - pa sve gubi na težini.
Pomognite im da shvate cjelinu
Kada djeca nešto uče i rade, potrebno je da makar probaju shvatiti cjelinu, a ne samo dio onoga što rade. Zajedno s njima probajte odgovoriti na pitanja zašto ovo učim? i zašto je to važno za svijet u kojem živim? Kada god imate priliku, probajte usporediti gradivo s konkretnim primjerima i svijetom oko sebe.