VOZILI SMO

Prva vožnja Škode Yeti – mali crossover sposoban za velike podvige

02.10.2009 u 12:55

Bionic
Reading

Škoda vrlo ozbiljno shvaća svoje koncepte pa jednom predstavljeni model uvijek završi i u serijskoj proizvodnji. Ista je priča i s Yetijem koji nam je premijerno u konceptnom ruhu pokazan na autosalonu u Ženevi prije četiri godine, a serijski model sada se već našao i na našim prometnicama

Škoda svrstava Yeti u kategoriju crossovera, premda bi mnogi na prvi pogled zaključili da je riječ o kompaktnom SUV-u. Automobil koji je građen na platformi Volkswagen Golfa, odnosno Octavije, Česi planiraju sučeliti s modelima poput Nissan Qashqija, KIA Sportage te Hyundai Tucsona. Yeti će se nuditi u verziji s prednjim ili integralnim pogonom te s čitavom serijom benzinskih i dizelskih pogonskih jedinica, kao i s ručnim ili automatiziranim DSG mjenjačima.

Osnovu čini novi 1.2-litreni TSI benzinac sa 105 KS uparen s ručnim peterostupanjskim mjenjačem. Tu je i poznati 1.8-litreni TSI sa 160 KS s integralnim pogonom te 2.0 TDI sa 140 KS i integralnim pogonom. U ponudi se nalaze još i dvolitreni dizelaši sa 110 i 170 KS, a slabiji dizelaš dostupan je i u izvedbi s prednjim pogonom.

Yeti mjeri 4.223 mm u dužinu, 1.793 mm u širinu, 1.691 mm u visinu te 2.578 mm međuosovinskog razmaka. Stražnja sjedala su u odnosu na prednja povišena za dva centimetra, a prtljažnik nudi od 420 litara do 1.700 litara s obaranjem stražnje klupe. Pritom valja spomenuti da je češki crossover sposoban potegnuti do 1.800 kilograma tereta u prikolici, dok mu je nosivost 540 kilograma.

U posljednjih nekoliko godina nagledali smo se čitave sile šminkerskih kompaktnih SUV-ova i crossovera koji su samo izgledom aludirali na terenska vozila, pa smo bili pomalo skeptični kad nam je kao testna ruta sugerirana blatnjava i strma motokros staza u Zagorju, a da stvar bude gora, prezentacijski modeli redom su se vozili na 17-colnim aluminijskim felgama s niskoprofilnim cestovnim gumama. No pokazalo se da su naše sumnje neutemeljene, jer je Yeti bez većih problema svladao sve, pa i najteže prepreke. To može zahvaliti naprednom integralnom pogonu temeljenom na četvrtoj generaciji spojke Haldex te intuitivnoj elektronici koja vrlo dobro raspoređuje potreban okretni moment na kotač s najviše prijemljivosti.

Sustav standardno funkcionira na način da kontinuirano prenosi snagu na prednje kotače, dok je tek četiri posto okretnog momenta dostupno na stražnjoj osovini. U pojedinim situacijama, spojka Haldex sposobna je preusmjeriti do 90 posto okretnog momenta na stražnju osovinu, a tu je i stražnji diferencijal s ograničenim proklizavanjem koji omogućava raspored okretnog momenta po pojedinom kotaču. Najopremljeniji modeli raspolažu i off-road funkcijom kojom se reakcije ABS-a, kontrole trakcije i blokade diferencijala prilagođavaju skliskim uvjetima off-road podloge. Isti režim olakšava odaziv gasa, a tu je i elektronska pomoć pri uspinjanju i spuštanju.

ABS i pomoć pri kočenju standardno su dostupni na svim modelima, dok je ESP kao standard dostupan na svim modelima s integralnim pogonom. Yeti se nudi i s do devet zračnih jastuka, a sve to omogućilo mu je postizanje pet zvjezdica na Euro NCAP-ovim testovima, od čega 92 posto ocjene za zaštitu odraslih, 78 posto za zaštitu najmlađih putnika te 46 posto za zaštitu prolaznika.

Osnovni model Yetija pogonjen 1.2-litrenim benzincom i prednjim pogonom kod nas će stajati 125.828 kuna, dok će najprestižniji model sa 2.0 TDI motorom sa 140 KS i pogonom na sva četiri kotača koštati 230.895 kuna.