Vrijeme u kojem je dom isključivo mjesto na koje dolazimo s posla, spavamo i jedemo daleko je iza nas. Naši zahtjevi u tom pogledu sve su veći, a pametni uređaji pritom su sve više na cijeni. Najbolje to zna Stjepan Begić, zaposlen kao programer proizvoda u Ikei, koji nam u intervjuu otkriva što ga veže za Hrvatsku, što se krije iza dobro provjerenog recepta uspjeha švedskog giganta, ali i ističe neke nove trendove koji dominiraju svijetom uređenja interijera
Roditelji su mu se sredinom 60-ih iz Ljubuškog preselili u Švedsku. S ciljem da se jednog dana vrate u domovinu, njihova su djeca učila hrvatski jezik. Međutim taj trajni povratak nije se ostvario, a Stjepan Begić, rođen u Malmöu, danas inženjer zaposlen na mjestu product developera u Ikeinu odjelu Home Smart, iza sebe ima zanimljivu karijeru dok mu tečni hrvatski odlično služi na ljetovanju u našoj zemlji.
'Moji roditelji došli su u Švedsku u nadi da će zaraditi novac, ali i vratiti se kući. Takav im je bio plan. Bili su odlučni u tome da braća i ja govorimo hrvatski jer su željeli da budemo spremni na povratak. No taj povratak je prolongiran i na kraju se nije dogodio. Još smo ovdje i šezdeset godina kasnije. Mislim da je to bio dio razloga za njihovo poticanje na učenje hrvatskog jezika. Drugi razlog je činjenica da još uvijek imam rodbinu u Hrvatskoj, najviše u Metkoviću. Dolazimo svakog ljeta. Imamo kombinirani godišnji odmor te posjećujemo rodbinu. Osim moje uže obitelji, svi moji rođaci još žive u Hrvatskoj', kaže nam naš sugovornik na početku intervjua, otkrivajući da ima i dvojicu braće, a sva trojica su inženjeri.
Ljetuje na Pelješcu, na kojem njegova obitelj ima kuću za odmor, no nije propustio proputovati skoro cijelu Hrvatsku i uživati u njezinim ljepotama. 'Posjetio sam veći dio Hrvatske, sve osim Slavonije. Proputovao sam Dalmaciju, Istru, otoke te posjetio Zagreb. Jako mi se sviđaju more, Dalmacija i atmosfera starih gradova kao što su Dubrovnik i Hvar, a mislim da je to teško pronaći bilo gdje drugdje', kaže Stjepan te iskreno priznaje kako je puno putovao po svijetu, ali da teško što može nadmašiti Jadransko more.
Dugogodišnja karijera i zaposlenje u Ikei
U Ikei radi posljednjih šest godina na mjestu product developera u odjelu Home Smart, a zadužen je za portfelj fizičkih uređaja povezanih sa zvukom. No iza zaposlenja u Ikei krije se dugogodišnja karijera u razvoju elektroničkih uređaja. 'Diplomirao sam na Sveučilištu u Lundu, magistrirao sam strojarstvo. Počeo sam raditi kao mehanički inženjer za Ericsson. Razvijao sam mobitele, a to je bilo tako davno da u to vrijeme nisam ni imao svoj mobitel. Zamislite samo koliko sam onda star', duhovito nam prepričava Stjepan te dodaje:
'Ostao sam u Ericssonu, koji je kasnije postao Sony Ericsson i potom Sony Mobile, gotovo 30 godina. Većinom sam radio na konceptu razvoja mobitela i dodataka. Prije šest godina prešao sam u Ikeu. Mogu reći da radim na razvoju elektroničkih proizvoda široke potrošnje veći dio života.'
A kako izgleda koncept rada u Ikei i koje su prednosti rada za švedskog giganta? 'Radim u savršenom spoju vrhunske tehnologije s dizajnom i namještajem. To je područje u kojem uživam, područje koje vam omogućava unijeti tehnologiju u živote ljude. Rad u Ikei omogućuje širi spektar od uobičajenog jer posjedujemo čitav vrijednosni lanac – od proizvodnje pa do same maloprodaje. Uključen sam u čitav proces koji ulazi u razvoj proizvoda i rezultira njegovim dolaskom na police trgovina. Dan mi je ispunjen nizom aktivnosti, od posjeta kupcima kako bih provjerio s kakvim problemima se suočavaju pa sve do posjetima tvornica.
Tu je i rad s dizajnerima koji razvijaju proizvod, kao i suradnja s marketingom, s kojim se odlučuje o načinu na koji ćemo predstaviti proizvod kupcima. U konačnici, rad u Ikei omogućuje veliku raznolikost', objašnjava nam ovaj veliki zaljubljenik u tehnologiju koji obavlja svoj posao s velikom strašću.
Promjena tradicionalnog koncepta doma
Slijedeći trendove i želje kupaca, Ikea je najavila proizvode Home Smart još 2019. godine ističući tu liniju, prema riječima Petera van der Poela, kao 'najveći novi posao od predstavljanja dječje Ikee'. Begić nam kaže da upravo proizvodi koji predstavljaju spoj dizajna i tehnologije, odnosno oni koji dobro izgledaju, uklapaju se u uređenje i još su k tome obogaćeni dodatnim funkcijama, privlače tip kupaca koji traže multifunkcionalnost u svom domu.
'Naša očekivanja od domova sve su veća, želimo da budu fleksibilni, da se transformiraju prema našim potrebama. Sada, naprimjer, radim od kuće, a pet minuta nakon ovog sastanka posvetit ću se kuhanju. Završit ću s poslovnim dijelom dana i započet će moje slobodno vrijeme. Proces prilagođavanja doma različitim potrebama nastavit će se kao svojevrstan trend. Uostalom, rad od kuće dovodi do rasta naših želja i očekivanja od prostora u kojem živimo', kaže nam.
Proizvodi koji spajaju tehnologiju s dizajnom
Slaže se s mišljenjem da su pandemija te sve češći rad od kuće pridonijeli tom trendu promjene doma u multifunkcionalni prostor u kojim i radimo i provodimo slobodno vrijeme. U korak s tim trendovima ide Ikeina linija proizvoda Home Smart, a oni olakšavaju svakodnevicu. Zaposlen u Ikeinom odjelu Home Smart, Begić je zadužen za portfelj fizičkih uređaja povezanih sa zvukom u sklopu kojega su predstavljeni WiFi zvučnici nastali u suradnji sa Sonosom. Suradnja s kultnim američkim proizvođačem rezultirala je linijom Symfonisk, zvučnicima ugrađenim u namještaj, koji imaju mogućnost 'nestajanja' u domu. U sklopu te linije, između ostalog, predstavljen je samostojeći zvučnik za policu, zvučnik koji je ujedno lampa, te zadnji u nizu, zvučnik koji je ujedno okvir za sliku.
'Uvjereni smo da će se dizajn i tehnologija nastaviti ispreplitati. Ljudi ne traže izričito tehnologiju, ljudi ne traže zvučnike, traže zvuk, funkciju koju oni pružaju. Naš pristup spoja visoke tehnologije s dizajnom, s predmetima koji se lijepo uklapaju u dom svakako će se nastaviti. Ugradit ćemo tehnologiju tako da to ne samo da izgleda dobro, već da štedi prostor i smanjuje zatrpavanje prostorija nepotrebnim kablovima i žicama. To se odnosi na područje zvuka, no Home Smart također slijedi trend da se dom u konačnici učini 'pametnijim' za naše potrebe', kaže nam Begić, čiji je tim nedavno predstavio svoj najnoviji proizvod: Vappeby, bluetooth lampu - zvučnik što donosi i svjetlo i glazbu.
'Najnovije izdanje je bluetooth zvučnik Vappeby, a ujedno je prijenosna lampa. Ima posebnu funkciju koja omogućava laku dostupnost glazbe. Mislim da je to još jedan trend vrijedan spomena. Činjenica je da ljudi žele slušati glazbu, no žele da to bude jednostavno. Obično morate posegnuti za mobitelom, otključati ga, pokrenuti aplikaciju, pustiti glazbu, a zatim, ako netko želi promijeniti pjesmu, neće moći sve dok ste vi spojeni sa zvučnikom. Ova funkcija koju predstavljamo, Spotify Tap, omogućava lak i jednostavan pristup glazbi. Omogućava vam da budete DJ te da svatko može jednostavno promijeniti glazbu u željenom trenutku. To također pokazuje jednu od stvari koju želimo omogućiti kupcima, omogućiti im da lakše postignu željenu atmosferu u domu', objašnjava Begić te dodaje kako dizajn koji dobro izgleda doprinosi popularnosti tih proizvoda.
Stvaranje atmosfere u domu
'Područje moje specijalnosti je zvuk. Područje je to kojem sam posvećen i tijekom rada u Ikei shvatio sam koliko zvuk može utjecati na moj i život moje obitelji. Kako glazba može promijeniti atmosferu – kao što sam ranije spomenuo, sada radim od kuće, a čim završim, pustit ću glazbu i to će mojoj obitelji dati znak da je radni dan gotov i da je vrijeme za opuštanje. Za mene su zvučnici važan dodatak domu i činjenica da lako i brzo mogu pristupiti glazbi veliki je bonus.'
'Kada je riječ o zvuku, zanimljiva je mogućnost da njime smanjimo neželjene zvukove i buku te kreiramo privatne zvukovne zone u prostoru. U kontekstu fleksibilnog doma i češćeg rada od kuće, pojačava se potreba za mjestom u domu u kojem se možemo na neko vrijeme i izolirati', dodaje.
Demokratski dizajn - recept za uspjeh
Nije tajna to da Ikea razvija svoje proizvode koristeći se određenim receptom koji naziva 'demokratskim dizajnom', a tu svojevrsnu formulu primjenjuju u razvoju svakog novog artikla.
'Definiramo proizvod prema faktorima: oblik, funkcija, kvaliteta, održivost i niska cijena. Ključna stvar je da mora odgovarati u svim tim dimenzijama. Slikovito opisano – lako je napraviti stolac koji dobro izgleda, a možda i proizvesti onaj koji dobro izgleda i udoban je, no mi želimo, uz to, napraviti stolac na održiv način s dobrom kvalitetom i uz pristupačnu cijenu. Kada postignemo sve te dimenzije, tada imamo proizvod kakav želimo. Demokratski dizajn vodi nas i u kreiranju ovih pametnih proizvoda.'
'Vjerujemo da Home Smart rješava brojne probleme u domovima i da može poboljšati način života. Pametni dom trebali biste zamisliti kao onaj koji izgleda drugačije od klasičnog. Pametni dom pruža mogućnost da se osjećate sigurnijima, omogućava ljudima da uštede novac i vrijeme, omogućava da lakše i jednostavnije postignete željenu atmosferu', objašnjava, dodajući da su takvi proizvodi svojevrstan način poboljšanja života u mnogim aspektima.
Odmah je jasno da je veliki zaljubljenik u tehnologiju, a koje pametne proizvode ima u svom domu? 'Imam vjerojatno više od prosječnog kupca. Tu je smart rasvjeta, koja mi omogućuje prilagoditi jačinu osvjetljenja i postići željenu atmosferu, imam smart zastore i, naravno, smješno velik broj zvučnika. No i neke druge proizvode, one koji nisu povezani s Ikeom, poput robotskog usisavača. U mom domu puno je takvih proizvoda, no također bih nazvao sebe kritičnim kupcem. Ne želim proizvode koji ne čine razliku, svi ti proizvodi moraju koristiti svrsi i rješavati određeni problem. Ne instaliram ih u dom samo zato što su 'pametni'.'
Ravnoteža između privatnog i poslovnog života je važna, a Begić nam za kraj otkriva i kako se Šveđani opuštaju nakon napornog radnog dana: 'Osobno uživam u kuhanju, a nakon toga i u jelu. Posljedično moram uživati i u vježbanju, trčim i često igram padel, trenutno iznimno popularan sport u Švedskoj. To je ludnica, a taj svojevrsni miks između tenisa i skvoša trenutno skoro svi igraju.'