Sa svojim uobičajenim casual outfitom, koji uključuje T-shirt kratkih rukava (i to samo sive boje), hudicu i uredno ošišanu kratku kosu, osnivač Facebooka poznat je po tome što 'nikada nije pokušavao biti cool'
Ipak, vidljiv je njegov odmak od prepoznatljivog imidža koji ga je proslavio, a mnogi se pitaju pokušava li tako odvratiti pozornost od onoga što se događa u Meti.
Nekad posve nezainteresiran za modu, Mark Zuckerberg, osnivač Facebooka, ušao je u legendu prije 10-ak godina, kad je, upitan zašto uvijek nosi istu odjeću, odgovorio: 'Zbilja želim pojednostaviti svoj život kako bih donosio što manje odluka o bilo čemu drugom osim o onome kako najbolje služiti svojoj zajednici. Osjećam se kao da ne radim svoj posao ako dio svoje energije trošim na stvari koje su glupe ili neozbiljne', rekao je tada.
No vremena se mijenjaju, a s njima i Zuckerberg te je sad sve zapanjio iznenadnim zanimanjem za modu.
U posljednjih nekoliko mjeseci zamijenio je svoju kolekciju istih sivih majica košuljom Bode s izvezenim cvijećem, koja košta 250 dolara, pustio kosu, poradio na mišićima - i počeo nositi ogrlicu.
Prošetao se i u za njega vrlo odvažnoj trendi jakni s krznom, a pojavila se i snimka u kojoj se divi satu Richarda Millea, vrijednom milijun dolara, na spektakularnom događaju prije raskošnog vjenčanja najmlađeg sina najbogatijeg čovjeka u Aziji, Mukesha Ambanija.
Na tom vjenčanju potrudio se oko svečanog looka: nosio je upadljiv stajling koji potpisuje britanska modna kuća Alexander McQueen.
A sada se svestrani Zuck bacio na posao te dizajnirao majice.
Da, dobro ste pročitali.
Između vođenja Mete, izrade naočala poboljšanih umjetnom inteligencijom, odgoja troje djece i MMA treninga, osnivač Facebooka našao je vremena da u svoj životopis ubaci još nešto.
'Na neki način počeo sam raditi na ovoj liniji majica s nekim od svojih omiljenih klasičnih izreka na njima', rekao je Zuckerberg tijekom snimanja podcasta Acquired u Chase Centru u San Franciscu sredinom rujna.
Nosio je tako boxy crnu majicu s otisnutim bijelim natpisom 'pathei mathos', što na grčkom znači 'učenje kroz patnju'. Bila je to, kako je objasnio, 'mala obiteljska izreka'.
Još jedan povijesni dragulj (Zuckerberg je inače veliki zaljubljenik u povijest) pojavio se na majici koju je nosio na glavnoj prezentaciji Mete nekoliko tjedana kasnije. Ovaj put je grčki zamijenjen latinskim. Na njegovoj majici (opet šireg boxy kroja, opet crnoj) pisalo je 'aut Zuck aut nihil', varijanti 'aut Caesar aut nihil' ili, u prijevodu, 'ili Cezar ili ništa', odnosno u njegovoj interpretaciji 'ili Zuck ili ništa'.
Zanimljive kreacije su, kako je objasnio u podcastu, nastale u suradnji s Mikeom Amirijem, modnim dizajnerom iz Los Angelesa.
Prije nego što je lansirao svoje majice s antičkim sloganima, Zuckerberg je viđen kako nosi onu s natpisom 'Carthago delenda est' (Kartagu treba razoriti) na 40. rođendan u svibnju. Slične majice mogu se kupiti za 20 dolara na Amazonu.
To što mu je odjednom stalo potruditi se oko stajlinga pokazuje da ova iznenađujuća modna preobrazba šefa Mete neće nestati u skorije vrijeme.
Majice s natpisima na latinskom i grčkom
Oni upućeniji nisu iznenađeni njegovim interesom za latinskim koji je učio u srednjoj školi. Antički Rim oduvijek ga zanima – suprugu Priscillu odveo je na medeni mjesec u Rim, a jednu od kćeri nazvao je August (Augustus). Nadalje, od poznatog američkog umjetnika Daniela Arshama naručio je izradu impozantne statue Priscille, objavivši na Instagramu da tako 'vraća rimsku tradiciju izrade skulptura supruga'.
'Ako analizirate razloge zbog kojih ljudi, posebno mlađi muškarci, citiraju klasike, to je želja za moći. To artikulira želju za moći', rekao je Marcus Folch, profesor sa Sveučilišta Columbia.
Nije potrebno puno mašte da se vidi kako Zuckerberg, koji vodi milijunsku 'državu' korisnika aplikacije, može zamišljati sebe kao Tiberija tehnološkog doba. Uostalom, on ne samo da stavlja citate Cezara na svoje majice, on se uspoređuje s njim.
John Noël Dillon sa Sveučilišta Yale istaknuo je da se 'aut Caesar aut nihil' obično pripisuje talijanskom kardinalu Cesareu Borgiji, inspiraciji za 'Vladara', knjigu Niccola Machiavellija. No njemu je na kraju izmakla trajna moć i ubijen je u dobi od 31 godine.
Prema znanstvenicima, 'pathei mathos' je barem manje izravno egoističan. To je 'na neki način dubok' citat koji proizlazi iz Eshilove tragedije o Agamemnonu, rekao je Folch.
Andrew Groves, profesor modnog dizajna sa Sveučilišta Westminster, kaže da Zuckerbergove predimenzionirane majice možemo smatrati odjevnim predmetom iz statement kategorije.
'Razlikuju se od onih standardnih za 10 dolara i po materijalu, kroju, konstrukciji i silueti, a sve je to daleko promišljenije', rekao je opisujući da dizajn sa spuštenim ramenima, vrećastim krojem i duljim rukavima pozicionira ovu odjeću na statement scenu.
Za sada, baš poput aplikacije u ranom razvoju, majice nisu dostupne za kupnju, iako je Zuckerberg u komentarima na Instagramu nagovijestio da bi moglo doći do 'ograničene kolekcije'. Još nema naznaka o cijenama, ali slične Amirijeve majice prodaju se za 750 dolara.
'Nisam cool osoba i nikad nisam pokušavao biti cool', rekao je Zuckerberg u intervjuu davne 2014. godine, no odjednom se svim silama trudi oko svog imidža.
Svi se sad pitaju zbog čega se Zuckerberg toliko promijenio. Je li to neka vrsta krize srednjih godina? Ili mu je konačno ponestalo stvari na koje može potrošiti novac pa je unajmio stilista?
Neki su pak uvjereni da se radi o klasičnom sklanjanju pozornosti s gorućih problema. Meta je naime upletena u parnicu zbog poslovanja te je tuže deseci država navodeći da na Facebooku i Instagramu iskorištavaju maloljetnike kako bi povećali profit.
Stoga nije nelogično mišljenje da je riječ o široj strateškoj promjeni javnog imidža tehnološkog mogula: u svakom slučaju, zabavnije je pričati o novom Zuckovom cool looku nego o manje atraktivnim poslovnim potezima Mete.