Zagrebačka produkt dizajnerica Silvia Jonjić, koja stoji iza projekta nazvanog Aria, jedinstvenog koncepta kupaonice s motivima hvarske, paške i lepoglavske čipke, otkrila je između ostalog za tportal kako je došla na ideju za ovaj neobičan projekt, a dotaknuli smo se i problema s kojima se susreću domaći industrijski dizajneri, aktualnih trendova u dizajnu te onoga što savjetuje mladim kolegama koji se tek upuštaju u poslovnu avanturu
Zaštićeni svjetski fenomen, paška, hvarska i lepoglavska čipka koje svojim unikatnim motivima osvajaju i izvan granica naše zemlje nadahnule su produkt dizajnericu Silviju Jonjić, inače predsjednicu Zajednice za industrijski dizajn (ZZID) pri HGK-u i direktoricu tvrtke Ergoproxi, za projekt kupaonica Aria.
Kupaonica s hrvatskim potpisom priča jedinstvenu priču o našem bogatom kulturnom nasljeđu i na najbolji mogući način spaja tradiciju s modernim dizajnom na originalnim keramičkim pločicama i ostalim elementima.
Kreiran je prostor koji na inovativan način spaja kontrastne materijale te stvara dizajnersku priču u kojoj se susreću suvremeni trendovi s hrvatskim nasljeđem.
Prva kupaonica s hrvatskim potpisom
Produkt dizajnerica Silvia Jonjić za tportal je otkrila detalje o nastanku ovog zanimljivog projekta s hrvatskim potpisom koji je izazvao veliko zanimanje.
'Kupaonica Aria je jedinstven proizvod na našem tržištu i napravljena je u suradnji s pet domaćih proizvođača, a inicirala ga je Hrvatska gospodarska komora. Godinu dana smo razvijali taj kompleksni proizvod i premijeru smo imali na sajmu ISH u Frankfurtu. Na njemu smo predstavili ekskluzivnu varijantu, no imamo i dvije skromnije varijante. Aria je suptilna oblikovna igra toplo-hladnih ploha punog drveta masline, čistih ploha materijala aston te motiva čipke 'zarobljenog' u staklu i keramici… To je potpuno hrvatski proizvod. Na sajmu smo privukli velik interes, što nas je sve iznenadilo s obzirom na to da je to najveći sajam kupaoničke opreme u Europi i konkurencija je iznimno jaka', otkriva za tportal Silvia Jonjić.
Dizajn je profesija koja nije ograničena državnim granicama pa su mnogi naši dizajneri cijenjeni i u inozemstvu. Usprkos svemu tome, čini se da još nema velike suradnje između domaćih proizvođača i dizajnera.
'Nije problem u dizajnerima, već u našem okruženju koje većinom zazire od razvoja vlastitih proizvoda jer smo većinom potrošačko, a ne proizvodno društvo. Manevarski prostor poduzetnika iznimno je sužen zbog poslovanja na granici isplativosti. Zato dizajn treba biti strateško opredjeljenje na nivou države i vodeće industrije jer je on jedna od krucijalnih investicija, moćan pokretač i generator uspjeha cijelog društva. Nužno je zagovarati konkurentnost na razvijenom tržištu koja se postiže proizvodima s dodatnom vrijednosti, čija je osnovna odlika kvaliteta te inovativnost, a ne cijena. Potrebna je politička volja i odgovarajući akti koji potiču suradnju proizvođača i dizajnera na obostranu korist, a time i društva u cjelini', ističe Jonjić.
Što se tiče uspjeha neafirmiranih dizajnera, onih koji tek započinju raditi, produkt dizajnerica smatra kako su osim znanja o metodologiji i alatima dobro postavljenog projektnog zadatka nužna pregovaračka znanja u odnosu na klijenta, proizvođača ili suradnika.
'Nije dovoljno samo imati dobar proizvod, potrebno je izgraditi brend. Širi pristup tom procesu je nužan jer treba izgraditi priču i unijeti emociju. No vrlo važno je i znati prepoznati trenutak i mogući potencijal određenog zadatka - iako se možda u prvi mah čini minimalan, on uz strateško promišljanje može dati nemjerljivo više', kaže dizajnerica.
Stvaranje boljeg okruženja za produkt dizajnere
Silvia Jonjić je krajem prošle godine postala predsjednica Zajednice za industrijski dizajn (ZzID) pri HGK-u, a intenzivno će raditi, kako kaže, na njenoj revitalizaciji te stvaranju boljeg okruženja produkt dizajnerima.
'Iznimno sam ponosna na tim profesionalaca koji se okupio temeljem plana i programa ZzID-a za 2018./19. Našim djelovanjem želimo ostvariti revitalizaciju Zajednice za industrijski dizajn i stvoriti bolje okruženje produkt dizajnerima. Intenzivno ćemo raditi na spajanju dizajnera s proizvođačima i centrima kompetencije kako bismo dobili proizvode vrhunske kvalitete i inovativnosti. Važno nam je približiti dizajn 'običnim' ljudima, stvoriti bazu dizajnera i njihovih produkata, proizvođača koji ih prate te pokazati da usluge industrijskih dizajnera nisu preskupe. Također, želimo stvoriti mjesto u tkivu grada koje će biti referentna točka prepoznavanja rada industrijskih dizajnera te intenzivno raditi na promociji Hrvatske kao zemlje u kojoj imamo dobar industrijski dizajn. Osim toga, težimo osnivanju komore dizajna, stvaranju mogućnosti izvoza naših članica, educiranju dizajnera na području poslovnog planiranja, tržišnom plasiranju proizvoda, zaštiti autorskih djela i mnogim drugim temama koje muče industrijske dizajnere. Prilično je to ambiciozan plan, za koji mislimo da je ostvariv uz dobru organizaciju i potporu HGK', rekla je.
KRATKA BIOGRAFIJA
Tko je Silvia Jonjić
Silvia Jonjić diplomirala je industrijski dizajn na Studiju dizajna Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te se nakon diplome bavi dizajnom ambalaže, interijera i eksterijera ICN nagibnog vlaka, postava izložbi i namještaja. Inovativna i snažna rješenja donose joj nagradu za dizajn ambalaže kolekcije Mediplast u Milanu. Njezin novi projekt hrvatske kupaonice Aria cjelovit je proizvod inspiriran motivom čipke i masline. Ravne suvremene linije, plemeniti materijali i suptilni motivi naše bogate baštine čine bezvremenski prostor novog doživljaja kupaonice u nas.
Jonjić je dodala kako je i kod nas primjetan porast korištenja dizajnerskih usluga, a kako kaže, posavjetovati se s dizajnerom prilikom npr. preuređenja kupaonice bitno je kao i kad tražimo drugo mišljenje za neki zdravstveni problem.
Što se tiče budućnosti projekta kupaonice Aria, Jonjić kaže kako su trenutačno u potrazi za investitorom koji će prepoznati kvalitetu, posebnost i veliki marketinški potencijal stvoren ovim proizvodom.
'Neki pregovori su u tijeku, a budućnost će pokazati koliko je naše tržište zrelo za ovakvu vrstu proizvoda', kaže.
Kad je pak riječ o trendovima u dizajnu kupaonica, najviše se teži njenom osmišljavanju kao svojevrsne mirne oaze u kojoj pronalazimo mir od svakodnevnog stresa.
'Danas je trend stvoriti kupaonicu kao prostor mira, poput malog wellnessa, u kojem se možemo odmoriti od dnevnog stresa. Također je prisutan individualni pristup u oblikovanju kupaonica… Dakle sve što vas čini sretnim i opuštenim - to je to', objašnjava ona.
Na što paziti kod uređenja kupaonice
Prilikom oblikovanja kupaonice, dodaje, najvažnije je postaviti realne okvire i prioritete.
'Način sklapanja i rasklapanja pojedinih dijelova s obzirom na trenutnu akciju čini mi se dobar pristup u malim prostorima. Često primjećujem nesrazmjer između veličine kupaoničkog prostora i dimenzija elemenata koje ljudi odabiru pod utjecajem trenutnog trendovskog diktata', naglašava dizajnerica.
Što se tiče najpopularnijih pločica, u posljednje vrijeme, kaže, najviše se traži oblik heksagona.
'Najtraženije su velike formatne pločice koje imitiraju kamen ili matirane jednobojne s 3D uzorkom. Popularni formati su 80x80, 120x120 i 100x30 cm ili 60x120, 120x240 i 150x300 cm. Bitno je to možete li živjeti s tim pločicama deset godina. Za mene su okosnica svake kupaonice umivaonik i ogledalo, a pločice doživljavam kao dekorativni plašt i poveznicu svih ostalih dijelova kupaonice. Osobno volim one prostrane, inovativna rješenja, luksuzne materijale i vrhunsku obradu materijala i detalja, kao i dašak starih vremena artikuliran u suvremenom materijalu, skulpturalno oblikovanje elemenata te poetičan pristup vodi i prirodnom svjetlu', otkriva Jonjić.
Kad su u pitanju aktualni dizajnerski trendovi, estetika i pristup oblikovanju najbliži su joj mediteranskom poimanju života.
'Iako se skandinavskom dizajnu i njihovoj kulturi oblikovanja često divim, moj estetski pogled i pristup oblikovanju su puno bliži mediteranskom poimanju života. Volim detalje, ekskluzivne materijale, često si umišljam da predmeti moraju biti puni poetičnosti, emotivni… Volim takav pristup. Općenito mislim da trendovi u interijerima, kao i u modnom dizajnu, nisu nešto za čime bi nužno trebalo ići', rekla je za kraj Silvia Jonjić.