Dizajnerica Clare Waight Keller privukla je popriličnu pažnju kada je iz Givenchyja i općenito svijeta luksuzne mode došla na mjesto kreativne direktorice brenda Uniqlo, brenda koji je odjeću prodavao kao hamburgere, a danas diktatora trendova. A taj njezin modni zaokret otkriva i posve nove trendove u modnom svijetu
Angažiranjem utjecajne dizajnerice japanski modni div postao je značajna prijetnja podjednako luksuznim i high street brendovima poput Zare. A Uniqlo, na čelu s Clare Waight Keller, nesumnjivo postaje nositelj novih trendova u modnom svijetu prepunom velikih promjena.
Predviđanje trendova
Tako je, kako piše BBC, Waight Keller prošlog tjedna odletjela iz Londona u Tokio, uzela nekoliko uzoraka tkanina i odlučila što će milijuni ljudi nositi u rujnu 2025. 'Nemam vremeplov', kaže ova 54-godišnja dizajnerica na poziciji kreativne direktorice Uniqla, globalnog modnog lanca. 'Ali u ovom trenutku fino sam prilagodila svoj smisao za modu tako da živim u budućnosti', kaže ona za BBC iz svog doma u Cornwallu. 'Moj je posao vidjeti što će se dogoditi prije nego što se to dogodi.'
Nevjerojatan zaokret u karijeri
Istina, to možda zvuči pomalo nevjerojatno, ali njezina prošlost mogla bi se definirati kao modna intuicija. Karijeru je započela u Calvin Kleinu ranih 90-ih, na vrhuncu Kate Moss, a zatim se pridružila timu Toma Forda u Gucciju oko 2000. godine. Kao kreativna direktorica Chloé 2011., pomogla je u razvoju kultne nježne ružičaste boje – koju je modna teoretičarka Véronique Hyland nazvala 'milenijska ružičasta'. Ta se boja pojavila na lepršavim haljinama od šifona i na njima odgovarajućim kutijama parfema Chloé, definirajući prigušeniji pogled na djevojački stil tog doba, onaj koji uključuje širi i nijansiraniji spektar ženske snage. Godine 2017. Waight Keller je otišla iz Givenchyja, u kojem je njezina vjenčanica dugih rukava za Meghan Markle, vojvotkinju od Sussexa, iznjedrila tisuće imitacija samo nekoliko dana nakon debija 2018. Čak i danas, šest godina kasnije, silueta s lađastim izrezom odjekuje posvuda, od luksuznih marki poput The Rowa do popularnih brendova kao što je Bebe.
Sama Clare Waight Keller ponosna je na svoj rad sa svakim od tih brendova i priznaje da konstantno traži stare dizajne na platformama za preprodaju kao što su eBay i Vestiaire Collective. Ali 2020. znala je da je vrijeme za još jednu promjenu.
'Period poslije covida bio je prijelomni trenutak za mene u smislu: 'Dobro, kako će izgledati sljedećih 10 godina stila?' I kako mogu biti dio budućnosti mode?' kaže ona. 'Mislim da to sada ne možete učiniti bez redefiniranja onoga što je luksuz danas', dodaje odlučno.
Što je luksuz?
Ali Givenchy, Chloé i Gucci nisu Uniqlo, brend koji prodaje hlače za 45 eura u 25 zemalja svijeta. Waight Keller kaže da je u tome cijela poanta: 'Putem platformi za preprodaju svatko može doći do dizajnerskih komada po razumnim cijenama.' U pravu je: kod JCrewa, konkurenta Uniqla, veste od kašmira koštaju 140 eura. Na platformi za preprodaju TheRealReal, gotovo nove verzije Fendija, Jil Sander i Chloé koštaju jednako toliko. Waight Keller kaže da izjednačavanje iznosa neće obeshrabriti kupce u trgovinama srednjih razina cijena, ali će natjerati brendove da bolje dokažu svoju vrijednost.
'Trošak nije luksuz. Kvaliteta, inovacija, uzbuđenje – to je luksuz', kaže ona. 'Kako možemo upotrijebiti tehnologiju tkanine da bi odjeća trajala dulje, izgledala bolje i imala više prilagodljivosti na tijelu? To je luksuz. Ja sam štreberica', smiješi se govoreći to. 'Otišla sam u Uniqlo jer imaju alate za izgradnju boljeg modnog sustava. Pređa, tehnologija tkanine – sve je to nevjerojatno sofisticirano.'
Tvrdnje Uniqla o održivosti do sada su bile bolna točka za ekološke komentatore koji tvrde, s pravom, da se sintetičke tkanine brenda neće biorazgraditi i da bi mogle ispustiti mikroplastiku u tlo ako završe na odlagalištima. Kao odgovor na to, Uniqlo je dodao 'studije za popravak' u vodeće globalne trgovine kako bi lako i jednostavno popravili npr. poderane porube i također prihvatili ili, kako kaže, usvojili čistu neželjenu odjeću za preraspodjelu u dobrotvorne svrhe.
Uniqlo postaje sve popularniji
A prema svemu sudeći, kupci prihvaćaju tu viziju Uniqla i brend raste, privlačeći pažnju u modnim i poslovnim krugovima. Tako je naslov Forbesovog članka koji je istraživao kako matična tvrtka Uniqla širi broj svojih trgovina u Sjevernoj Americi glasio: 'Kako bi Uniqlo mogao postati ono što je Gap nekada bio'.
'Njihove majice uvijek su bile najbolje – stvarno zadržavaju oblik – ali u posljednje vrijeme hlače su im jednostavno fantastične', kaže pak Laurel Pantin, stilistica za Vogue i Harper's Bazaar te osnivačica popularnog Substackova newslettera Earl Earl, koji se fokusira na dostižne modne trikove. 'Može se reći da iza tog dizajna stoji puno namjere.'
U rujnu je Uniqlo predstavio nove 'ravne traperice širokih nogavica', prema uputama dizajnerice. 'Najlakši način da saznate koje ćete hlače nositi sljedeće godine samo je da pogledate što ove godine nose 18-godišnjakinje', kaže Waight Keller. 'Možda vam se neće odmah svidjeti! To je nova silueta... Ali uskoro će vam se oko naviknuti.' Prema kupcima, 'uskoro' je sada: traperice su rasprodane u Uniqlu. A sljedeća jesen, predviđa ona, donijet će gomilu čupavih krznenih kaputa.
Kako otkriva trendove?
Njezine pomno ručno šivane couture haljine možda su nosile Rihanna i Cate Blanchett, ali ova dizajnerica ne protivi se tehnologiji, dapače. Kaže da je neizbježno da sada koristi umjetnu inteligenciju kao dio svog procesa. 'Znate ona jata ptica koja se iznenada roje i sele se nekamo drugamo? Tako umjetna inteligencija oblikuje trendove. Vidite ove sićušne podatkovne točke o tome kako ljudi kupuju, a onda se nešto pomakne. Sve se točkice pomaknu', kaže.
Waight Keller svaku od tih točkica vidi kao kupnju potrošača, a praćenje njihova kretanja kao velik dio svog posla. 'Dobivamo te skupove podataka koji nam govore kako ljudi kupuju. Znajući to, kako možemo bolje dizajnirati za njih? Opsjednuta sam time! Ali moram vam reći nešto važno: jednom kada imate podatke, vaše informacije već su stare. Već se to dogodilo... Gdje se krije novost? Kako ljudi pronalaze nove stvari? To je ono što moram baš uvijek pratiti.'
Kaže da su njezine kćeri blizanke i sin, svi pripadnici generacije Z, ključni za tu potragu. 'Bez njih ne znam bih li mogla napraviti svoju kolekciju Reformation, capsule liniju od 14 komada nakita poput srebrnih manžeta s čekićem i zdepastih naušnica. Moje su kćeri oduševljene. Ove djevojke u ranim 20-ima, koje imaju pristup svemu na svojim telefonima, i dalje su opsjednute ovom robnom markom iz LA-a jer su lutale okolo, izgubile se i jednom ušle u njihovu trgovinu... Stroj vam ne može reći da će se to dogoditi', kaže.
Međutim Waight Keller ne obraća pažnju samo na svoju djecu, pripadnike generacije Z, i njihove britanske prijatelje. Također se zaustavlja u Seulu, u Južnoj Koreji, između radnih razdoblja u sjedištu Uniqla u Tokiju. 'Tamo se kreira veliko café društvo', kaže ona. 'K-pop i K-ljepota pokreću ovaj izniman modni trenutak za Koreju, a to pokreće ostatak svijeta.'
Uključuje li to glavne modne kuće u Europi? 'Apsolutno', kaže Waight Keller te preporučuje da zavirite u Ader Error, brend sa sjedištem u Seulu, koji vodi anonimni kolektiv korejskih dizajnera. 'Oni su trenutno jedna od najkul robnih marki u Seulu', kaže ona, ističući njihove kiltove i traper bomber jakne kao primjere novog stila za mlade u Južnoj Koreji. 'Pričekajte pet do deset godina i njihovi će modni dizajneri sigurno doći do europskih dizajnerskih kuća', ističe.
A razmišlja li kada o povratku u iste te dizajnerske kuće, možda kao kreativna direktorica neke veće luksuzne priče? Ona sliježe ramenima. 'Time me proglasio najutjecajnijom dizajnericom na svijetu 2019. godine', kaže ona. 'Tada sam mislila da je to najveća čast koju mogu ostvariti. Još uvijek sam jako zahvalna, ali znate što? Sada hodam okolo po Parizu, Londonu ili Japanu i vidim tri nasumična tipa kako nose kaput koji sam napravila za Uniqlo.'