Preko 300 izvođača na 12 pozornica i četrdesetak boat partyja uz fascinantno ozvučenje koje vas prati kamo god krenuli i ove su godine dali poseban štih upravo završenom, osmom izdanju Outlook Festivala na jedinstvenoj lokaciji u Štinjanu
Prvi dan Outlook Festivala nakon spektakla u pulskoj Areni koji je, prema procjenama organizatora, posjetilo pet tisuća ljudi, odlučili smo započeti na Garden Stageu gdje nas je čekao nastup varaždinske umjetnice Diyale uz pratnju DJ Yesha. Prije Diyalina dolaska na Garden Stage, zabavljala nas je Cham Phoenix – talentirana Londonka s prebivalištem u Poljskoj na čiji je vokalni stil izvedbe i glazbene afinitete uvelike utjecala bogata kulturna pozadina. Tako je Cham uz pratnju DJ QND-a slobodnim stilom pokrila neke od najpoznatijih garage, reggae, dancehall i grime hitova čime je uspjela privući mnoštvo željno dobrog rejva na kosi teren Gardena.
Dolaskom Diyale, publika ispred pozornice znatno se smanjila pa smo od gomile stranih posjetitelja festivala odjednom ugledali domaća lica koja su odlučila dati podršku Diyali na premijernom nastupu na Outlooku. Na svom nastupu prvijencu Diyala je između ostalog izvela novi materijal koji će se uskoro naći na novom albumu pod okriljem domaćeg Jabbaton Recordsa. Riječ je o materijalu koji potpisuje crnogorski producent Masturbeator i koji je zbog osjetno plesnijeg karaktera uspio privući više posjetitelja. Nastup sam po sebi protekao je u intimnoj, darkerskoj atmosferi svojstvenoj za Diyalinu glazbenu pojavu.
Uz pratnju oblaka zemljane prašine, za sljedeću postaju avanture Outlook odabrana je pozornica Clearing koja je prošlog četvrtka transformirana u pravu oazu grimea. Sada već stalni gost na Outlooku, DJ Logan Sama, ne tako davno pokrenuo je projekt pod nazivom Keepin' It Grimy. Riječ je o platformi koja ujedno označava manji zaokret u njegovoj profesionalnoj karijeri. Nakon konstantnog noćnog radijskog angažmana na britanskom radiju Kiss FM gdje je kroz radijski eter pružao podršku grime sceni i njezinim akterima, u ožujku prošle godine prekida priču Kiss FM kako bi stvorio i učvrstio svoj brend nastavljajući promicati rad poznatih i još neafirmiranih umjetnika grimea. Outlook Festival i njegova pozornica Clearing tako se pokazala kao idealno mjesto za dodatno prezentiranje pokrenutog Loganovog projekta uz suradnju s Butterzom – nezavisnom izdavačkom kućom specijaliziranom za grime koju su pokrenuli DJ-ji Elijah & Skilliam.
Dolaskom na Clearing Stage, čekala nas je redaljka stare i novije generacije grime MC-ja koju su otvorili članovi kultnog grime kolektiva Roll Deep - Flowdan i Killa P uz pratnju Dj Karnagea. Ovaj trojac na bini, vratio nas je na same početke grimea izvodeći neke od najvećih hitova svog kolektiva. Nakon zadiranja u prošlost, vratili smo se u sadašnjost s novom generacijom grime MC-jeva koji uspješno održavaju temelje ovog britanskog glazbenog fenomena. Prvi na red došao je Novelist - talentirani MC koji je tek zakoračio u punoljetnost, a veću pozornost javnosti dobio je upravo ove godine izdavši kolaborativni EP '1 Sec' s producentom Mumdanceom za britanski XL Recordings. Nakon Novelista, na pozornicu Clearinga kročio je Stormzy kojeg smo ove godine već imali priliku gledati na Fresh Island Festivalu. Kao i na Zrću, Stormzy je u dvadesetak minuta dignuo rave ljestvicu za par razina izvodeći već kultne hitove poput 'Know Me From' ili 'Shut Up', nekoliko puta tražeći potvrdu koliko se duša iz južnog Londona te večeri nalazi ispred Clearinga.
Treći predstavnik grimea iz južnog Londona, a ujedno i posljednji kojeg smo tu večer vidjeli na Clearingu, bio je P Money. Za razliku od prethodnih 'čistokrvnih' grajmera, P Money pripada skupini izvođača koja se paralelno voli poigravati sa sestrinskim dubstepom i koji to radi vrlo uspješno. Kao što smo mogli i pretpostaviti, P Money je nastupom u trajanju od pola sata preletio kroz svoje uspješnice uskoro zatvorivši nastup s dalje svježom i živom 'Slang Like This' što je rezultiralo potpunim plesnim ludilom.
Nakon Clearinga, prvi dan Outlooka završili smo uz nastup domaćeg kolektiva Chew The Fat! koji je tu večer nastupao u punom sastavu na pozornici Arija, uz neplaniranog gosta iznenađenja koji je (kao i mi) stigao s Clearinga. Riječ je o Killa P-ju koji je setu DJ Yesha dao novu dimenziju, fristajlom pozivajući djevojke na dodatno stvaranje plesne prašine i ostanak do zadnje minute nastupa.
Nastupi na Beach Stageu koji su nas očekivali drugog dana Outlooka bili su dovoljan motiv da se ranije zaputimo prema Štinjanu. Iako je najavljena kao jedan od izvođača, engleska reperica Little Simz nije se pojavila, stoga smo s nestrpljenjem čekali nastup kanadskog trija BADBADNOTGOOD. Za potrebe svog nastupa, triju kojeg čini Matthew Tavares na klavijaturama, Chester Hansen na basu i Alex Sowinski na bubnjevima, pridružio se dodatan član – saksofonist Leland Whitty. Cjelokupan nastup BADBADNOTGOOD-a prenošen je uživo na radiju RBMA pa su dečki više puta svjesni publike izvan Štinjana, između izvedaba pozdravljali i radijske slušatelje. Na setlisti BADBADNOTGOODA, između ostalih, našli su se instrumentali 'Velvet', 'Confessions', 'CS60' i nova stvar naslova 'Four Shots'. Nastup obilježen instrumentalnim poigravanjima na poluoblačnoj plaži stvorili su laganu intimnu atmosferu i mnoštvo koje je iskoristilo posljednje sunčeve zrake ipak nagovorilo na dulji ostanak na plaži. BADBADNOTGOOD, poznati po svojim obradama, za nastup na Outlooku odabrali su 'Putty Boy Strut', uspješnicu losanđeleskog producenta Flying Lotusa, u kojoj je Leland Whitty pokazao svu raskoš baratanja saksofonom i s kojom su ponovno dokazali koliko su GOODGOODNOTBAD
Drugi dio programa u petak proveli smo na najvećoj pozornici festivala – Harbouru, gdje smo svjedočili nastupu Araabmuzika, poznatog po producentskoj inovativnosti koja mu je priskrbila suradnje s nekim od najvećih imena hip-hop današnjice. EDM zaraza koja već dulje traje u Americi, osjetila se i u setu Araabmuzika, stoga smo ostali pomalo razočarani poslušanim očekujući više uradaka ovog hvaljenog producenta koje na koncu nismo dobili.
Nakon Araabmuzika, na pozornicu Harboura popeo se osebujni bruklinški trojac Flatbush Zombies otvorivši nastup kao najavljivanje boksačkog meča u maniri Don Kinga uz 'My Team Supreme 2.0'. Zombie Juice, Meechy Darko i Erick Arc Elliott, tijekom nastupa su se divljački prošetali do svakog kutka Harboura, a Juice je u jednom trenutku iskoristio priliku da napusti pozornicu kako bi izveo 'Palm Trees' u neposrednoj blizini publike u prvim redovima, dok je Meechy Darko obavljao stage diving. Tijekom nastupa u kojem su izveli presjek svoje zasad tanke diskografije, najviše se istaknula izvedba stvari 'S.C.O.S.A' koju su započeli uz Nirvaninu 'Smells Like Teen Spirit'.
Nakon američkih izvođača, ponovno smo se nastavili družiti s britanskim. Newham Generalsi sljedeći su kročili na Harbour, a vidljivo raspoloženi D Double E i Footsie uglavnom su izvodili svoje hitove iz solo karijera, pa je tako D Double E izveo 'Bluku! Bluku!', dok je Footsie predstavio svoj zarazan aktualni singl 'Work All Day'. Nastup Newham Generalsa na Harbouru narednih smo dana nastavili viđati i na drugim pozornicama i u raznim oblicima, a ove večeri je ovaj legendarni grime dvojac (uz pratnju Logan Same za DJ pultom) djelovao kao uvertira za ono što je uslijedilo, a to je bio nastup Boy Better Know crewa.
Iako je u prvom valu objave izvođača najavljen kum grimea Wiley koji je trebao u sklopu BBK nastupa održati solo set – nije se pojavio, kao ni JME koji je zaslužan za nastanak kolektiva. No nedolazak ključnih figura ovog grime kolektiva nimalo nije umanjilo cjelokupnu kvalitetu nastupa. Tako su članovi kolektiva, jedan po jedan stizali na pozornicu Harboura. Čast da otvori nastup uz pratnju DJ Maximuma pripala je Friscu kojem se uskoro pridružio Murkle Man aka Jammer, zatim Shorty i kao posljednji član BBK svite - Skepta koji trenutno uživa sve jaču popularnost izvan britanskih granica. U sat vremena koliko je trajao nastup BBK-a, protutnjali su i hitovi JME-ja s aktualnog albuma 'Integrity' kojeg smo nenadano imali priliku gledati na ovogodišnjem Fresh Island Festivalu kao zamjensku točku Skepte. Popularni Skeppy izveo je recentne hitove poput 'That's Not Me', 'It Ain't Safe', 'Nasty' i 'Shutdown'. Da veselje za sve zaljubljenike grimea bude još i veće, nekolicina izvođača koje smo imali priliku gledati u četvrtak na Clearing Stageu također je došla dati podršku svojim kolegama, pa su na najvećoj pozornici Outlooka uz BBK nastupali P Money, Stormzy i Flowdan. Svoj nastup, BBK crew finiširao je uz jednu od rijetkih zajedničkih stvari, hit 'Too Many Man'.
Predzadnji dan Outlook Festivala ponovno smo proveli na Harbouru od kojeg smo se oko 20 sati uz kapi kiše udaljili na 'Keepin' It Grimy x Bluku Bluku x King Original boat partyju koji je ponovno usidren u Harbour nešto prije ponoći. Iako je kiša već prilično uznapredovala, situacija na brodu je bila sasvim suha, ali prilično gužvovita i usijana. Uz Logana Samu kao domaćina ovog boat partyja i duo Newham Generals, za višesatnu grime ekstravagancu dodatno su se pobrinuli Flowdan, P Money i DJ J J s Butterz labela. Prvi na redu, bio je Logan čiji se set ovaj put slobodno može opisati kao enciklopedija grimea koji je sam u par navrata opisao riječima 'ako i ne znate što puštam, ovdje ste da to naučite'. Nakon Logana, pult i njegovu DJ opremu zatim je preuzeo D Double E koji je za potrebe ovog brodskog partyja nakon dugo vremena ponovno uskočio u DJ ulogu pod pseudonimom DJ Dan, dok se mikrofona dohvatio Flowdan koji je kasnije te večeri odradio još jedan nastup, ovaj put uz DJ Buga.
Nakon seta DJ J J-ja prošaranog garage, house & funky beatovima, uslijedilo je 'all star' izmjenjivanje svih prisutnih MC-jeva prije usidravanja na Harbour, gdje nas je sa svojim nastupom čekala britanska spoken word umjetnica – Kate Tempest. Posjetitelji Tempestina koncerta uspjeli su popuniti tek par redova ispred Harboura čime je postignuta najintimnija atmosfera na najvećoj festivalskoj pozornici. Nastup Kate nije se previše razlikovao od već viđenog na jubilarnom INmusic Festivalu na kojem je izvela presjek stvari s hvaljenog albuma 'Everybody Down' imajući, na momente, specifične poetske solaže koje su popraćene kratkotrajnom kišom.
Kate je napustila pozornicu dobacivši sretniku iz prvih redova limenku piva, a nakon nje s nastupom je započela vruća festivalska roba – dvojac Run The Jewels uz pratnju DJ Trackstara. Što reći o dvojcu koji je sa samo dva albuma naslovljena 'Run The Jewels 1 & 2' u kratkom roku zaradio kultni status u alternativnim hip-hop krugovima priskrbivši si legiju zagriženih fanova koji su na nastup stigli s RTJ majicama, vinilkama i markerima koje su uspjele naći put do dvojca smještenog u backstageu. Uz zvukove 'We Are The Champions' Queenovaca koja se pretvorila u izvedbu stvari 'Run The Jewels', Killer Mike i EL - P, publici na Outlooku u sat vremena su pružili presjek pjesama s dva albuma. Kada je Killer Mike ugledao fana u publici koji je na sebi imao majicu RTJ znajući svaki tekst od riječi do riječi, ovaj sretnik se uskoro našao na pozornici, čime je dodatno začinjen njihov premijerni nastup u Hrvatskoj. Za svojevrsni bis, dvojac je odabrao 'A Christmas F*cking Miracle' i stvar 'Angel Duster'.
Ono što je predzadnjeg dana uslijedilo na Harbouru bilo je umjetnim dimom obilježeni nastup Kevina Martina aka DJ Buga. Ovom producentu,na bini su se pojedinačno tokom nastupa pridruživali vokalni suradnici Flow Dan, Manga i Miss Red. Tako smo imali jedinstvenu priliku čuti neke od najvećih hitova ovog DJ-a uz žive vokale koji se već dva desetljeća poigrava žanrovima u rasponu od industrial hip-hopa do jazzcorea. Setlistu Bugovog koncerta na Harbouru uglavnom su sačinjavali hitovi s kultnog albuma 'London Zoo' i prošlogodišnjeg 'Angels & Devils' za Ninja Tune, a nedostatak Warrior Queen ostavio nas je uskraćenima za izvedbu hita 'Poison Dart'.
Zadnji dan festivala koji je već nosio pomalo gorak okus u ustima upravo zbog činjenice što je posljednji, odlučili smo provesti u istraživanju svakog stagea s nešto duljim zadržavanjima ispred Clearinga gdje se spremalo ludilo Madlib Carnival u trajanju od deset sati i Garden Stagea gdje su nas ponovno čekali Newham Generalsi kao specijalni gosti večeri, te polusatni nastupgrime zabavljača - Big Narstieja. Madlib Carnival otvorio je britanski izvođač Jon Phonics s recentnim hitovima hip-hop zvijezda poput ASAP Rockyja, Kendricka i Drakea, a kako to priliči za jednog tipičnog britanskog DJ-a, na red je stiglo i puštanje Dizzeejeva hita 'I Luv U' koji se tijekom ovogodišnjeg Outlooka našao u par setova različitih DJ-eva. Madlib koji je na pozornicu trebao kročiti u najavljena 22 sata, kasnio je nešto više od pola sata uslijed pripremanja opreme za nastup što nam je dalo povod za istraživanje nekih drugih pozornica. Hodajući prema tvrđavi, na ulazu su nas dočekale nešto rigoroznije provjere zaštitara što je stvorilo određene gužve na ulazu u prostor ispred tvrđave, no kad smo napokon prešli sigurnosnu zonu, pogled na Garden i mnoštvo koje se protezalo do prvih štandova s pićem, jasno nam je dalo na znanje da se upravo na Gardenu vrijedi dulje zadržati. Nakon nastupa Big Narstieja, kojeg smo također ove godine imali priliku gledati na Fresh Island Festivalu, stigli smo na uznapredovali Carnival na Clearingu, gdje nas je čekao J Rocc selekcijom klasika iz hip-hop povijesti, koje je u polovici svog seta presijekao s 'ABC' grupe Jackson 5 i raritetnim glazbenim primjerima iz bogate techno povijesti Detroita. DJ setom J Rocca, na koncu smo i završili ovogodišnju priču Outlook.
Kako saznajemo iz službenih PR redova, Outlook Festival je ove godine posjetilo 15 tisuća ljudi iz cijelog svijeta, čime je Pula još jednom dokazala svoj status svjetske festivalske destinacije. Uzgred rečeno, nismo zabilježili ni najmanju neugodnost, momci u plavom bili su praktički nevidljivi, a taksisti više-manje dobronamjerni prema džepu domaćih posjetitelja. Prijateljska i opuštena atmosfera koja nas je pratila svakog dana festivala, dovoljan su razlog da se i iduće godine vidimo u Štinjanu.