Petar Dundov je svjetski priznati techno mag i ikona domaće glazbene scene. Na zagrebačkom terenu gdje već dugo nije svirao live, dolazi na Tuborg Open Fair 12. prosinca u zagrebački Pogon Jedinstvo predstaviti svoju zvučnu kreaciju inteligentne glazbe uživo. Tim povodom donosimo i intervju s njim i darujemo vam 3x2 ulaznice
Uz njega u goste s nominacijom za najboljeg drum'n'bass DJ-a dolazi Friction praćen MC Linguisticsom, tuzlanski reper Frenkie, ABOP koji izvode elektronsku glazbu uživo, te najistaknutiji zagrebački klupski program Chew The Fat! Croatia uz pratnju Remi iz Elementala.
Dundov u svojim nastupima vješto širi poimanje techna i razvija specifičan zvuk. Tijekom proteklih godina svojom je glazbom uveličao neke od najboljih techno institucija i klubova kao što su Berghain, Air, Fuse i Space, gost je na događajima i festivalima po cijeloj Hrvatskoj, a sada će još jednom na domaćem terenu pokazati zašto je jedan od najodvažnijih i najoriginalnijih producenata koji inspiriraju svojom glazbom koja ruši granice, miče tijelo i uvlači se u um.
Tportal.hr vam poklanja 3x2 ulaznice!
Imena dobitnika objavit ćemo u srijedu, 10. prosinca, a do tada pročitajte što o glazbi i nadolazećem live nastupu u Zagrebu misli Petar Dundov.
Po dvije ulaznice su osvojili:
Jana Buljan
Aleksandra Tomić
Gordana Jakšić Posavčić
1. S glazbom si od djetinjstva, kako je sve krenulo?
Sve je krenulo tako da sam na nagovor roditelja počeo uzimati privatne satove klasične gitare. Nekako mi je gitara "sjela" i brzo sam napredovo, pogotovo mi se svidjela kompozicija. Nekako u to vrijeme pojavili su se prvi kompjuteri, pa sam se počeo baviti i kompjuterskom glazbom. Početkom 90-tih u klubovima su krenuli i prvi partiji s elektronskom glazbom koja mi se jako svidjela i ubrzo sam kupio prvi sintisajzer i počeo producirati glazbu. Prijatelji koji su bili DJ-i savjetovali su mi da probam kontaktirati neke od izdavača i tako sam poslao svoju kazetu na par adresa. Uskoro mi se javila jedna izdavačka kuća iz Berlina i tako je sve krenulo.
2. Dosta te svrstavaju u underground glazbenika. Što je danas po tebi underground?
Underground glazba je svaka glazba koja se primarno radi zbog same glazbe, ne zbog prodaje. To je i danas tako, iako neki žanrovi koji su nekad bili underground postaju mainstream jednostavno zato što ih s vremenom prigle veliki izdavači i indstrija. Danas je možda teže odvojiti ove dvije sfere zbog stalne potrebe za novim sadržajima i ubrzane eksploatacije novih ideja koje se uglavnom crpe iz undergrounda, tako da se može steći dojam da underground nestaje, no to nije tako.
3. Smatraju te najboljim techno producentom koji pak vješto širi poimanje tog žanra. Kako bi ti definirao techno?
Za mene je techno glazba koja opisuje moment u kojem trenutno živimo, a to je moderan svijet orijentiran prema razvoju tehnologije. U technu se može prepoznati vječita želja za inovacijom i potreba za pronalaženjem novih načina kompozicije zvuka. Pošto techno prvenstveno pripada plesnom žanru naglasak je uglavnom na pokretu, ritmu i repeticiji. Po svojoj atmosferi radi se o formi koja naginje prema apstraktnom, bilo da se radi o jednostavnoj progresiji melodije ili o kompleksnijim harmonijskim varijantama, tendencija je razvoj novog, nesvakidašnjeg odnosa između elemenata.
4. Nakon nekog vremena, objavio si i pokoji remiks. Što misliš o cijeloj kulturi remiksiranja?
Remiksiranje je zanimljiv način interpretacije originalnog djela koje u "remix" verziji dobiva alternativnu formu. Izdavači su posebno prigrlili kulturu remiksiranja jer postojeći katalog mogu približit i široj publici. Meni se sve to skupa sviđa kao autoru jer moja djela mogu zaživjeti u novom ruhu i interesantno je čuti na koji način drugi glazbenici interpretiraju originalnu kompoziciju. Također kao remikseru zanimljivo je surađivati s drugim autorima i svaki remiks je novi izazov gdje mogu testirati vlastiti način interpretacije.
5. Koliko je danas teško razlučiti što je dobro u glazbi budući da smo bombardirani s puno sadržaja?
Naprotiv, mislim da je danas puno lakše razlučiti što je dobro zbog velikog broja pjesama koje izlaze na tržište. Publika se puno brže upoznaje s novitetima i cijela kultura slušanja glazbe je na puno višem nivou nego prije. No, zbog bržeg protoka informacija i količine sadržaja kojma smo bombardirani na dnevnoj bazi može se steći dojam da je do dobre glazbe teže doći, no to nije zbog toga što je dobrog sve manje, već zbog toga što je u eteru sve veća količina trivijalnih informacija. U odnosu novo i dobro svijet je trenutno orijentiran prema novom, bez previše kriterija.
6. Tko je danas od mlađih glazbenika i producenata vrijedan pažnje? Koga bi preporučio?
Marko Pelajić aka Homeboy je jedan od mojih favorita s ovih prostora. Ima odlične house kompozicije i sklon je improvizaciji, što mi se jako sviđa. Imao sam prilike čuti ga uživo na nastupu. Sve to vrhunski zvuči i nadam se da će ga šira publika prepoznati.
7. Danas neki techno povezuju s isključivo s klupskom tj. plesnom glazbom. Jesu li se nekakvi korijeni techna izgubili? Koliko je bitno rasplesati publiku pogotovo s techno glazbom?
Mislim da se nisu izgubili korijeni, već techno kao žanr postoji dugo vremena i nastao je velliki broj pod žanrova od ambijentalnih varijanti do gotovo hard-core interpretacija. Ako pričamo o klubu naravno da je naglasak na plesnom momentu, no techno je odavno izašao iz klubskih okvira i pojavljuje se i u home listening varijantama.
8. Jeff Mills je opčinjen mističnim i svemirskim stvarima. Što tebe pogoni?
Mnogo vremena provodim razmišljajući o svijetu oko nas. Volim fiziku, matematiku, biologiju, sociologiju, filozofiju i umjetnost općenito. Dok putujem volim pogledati dobar film, dokumentarac ili predavanje, to me potiče na razmišljanje i kad se nađem u studiju pokušavam dati odgovor na pitanja kroz glazbu. Sve oko nas utječe na čovjeka i daje mu poseban kontekst iz koga djeluje. Pošto sam glazbenik moje platno je zvuk.
9. Čini se da je danas scena življa nego inače, pogotovo elektronska glazba. Zagreb je pun događaja i klubova? Kao osoba s velikim iskustvom i dugim bivanjem na sceni može li Zagreb podnijeti toliko pupanje?
Ovo što se danas događa u Zagrebu je zanimljivo, no Zagreb može podnjeti i mnogo više "pumpanja". Kojih 10-tak godina unazad bilo je još više mjesta gdje se mogla čuti elektronska glazba. Zagreb je izgubio velike klubove koji su radili techno večeri. Drago mi je da se polako sve vraća na početak jer Zagreb je ipak europski grad i elektronska glazba je glazba ovog vremena. Mi ipak pripadamo djelu zapane kulture i drago mi je da se stvari kreću na bolje.
10. Stalno putuješ po svijetu i imaš nastupe na različitim dijelovima zemaljske kugle. Kako održavaš svježinu u nastupu?
Interesantno je na što se tjelo sve može naučiti. Jedna od ključnih stvari je naviknuti se na stalnu promjenu bioritma. Pošto su nastupi uglavnom noću jedna od važnih stvari je mogućnost spavanja po danu ili kad god je to moguće. Tu imam sreću jer čim sjednem u avion odmah mi se spava. Također volim jesti i jedem gotovo sve, tako da nemam problema s prehranom. Moj bioritam se trenutno vrti oko nastupa. Kad dođem u klub meni je uglavnom jutro, sve je podređeno tome da sam dobro odmoren i sit prije nastupa. Često odspavam par sati prije i kad se popnem na pozornicu onda sam radostan jer publika mi daje snagu i vrijeme jednostavno proleti kroz glazbu i zabavu.
11. Zadnji album "Sailing off the grid", kažeš, nudi odgovor na vječno pitanje o lijepom. Koji je to odgovor? Na što će odgovoriti novi album koji spremaš za iduću godinu?
Lijepo se za mene skriva u nekonvencijonalnom pogledu na stvari. U želji da objasnim što žnači "lijepo" na prošlom albumu u gotovo svim kompozicijama poigrao sam se dva različita elementa koji opisuju glavnu temu. Tema se nalazi u odnosu elemenata i pojavljuje se kao treći subjekt koji egzistira u svijetu harmonije. Album je interesantan pomak od prijašnjih djela jer je izrazito polifoničan. Na novom albumu ponovno bih se poigrao sa samim karakterom zvuka, nešto na tragu Escapements albuma, no s više romantike i improvizacije.
12. Za pogon Jedinstvo 12. prosinca spremaš live nastup, prvi nakon dugo vremena u Zagrebu. Po čemu su tvoji liveovi posebni?
Radujem se ponovnom nastupu u Zagrebu, biti će to prilika odsvirati i neke od novih kompozicija koje nisam imao prilike izvesti do sada. Teško mi je govoriti o posebnosti iz subjektivne perspektive, no mogu reći da će biti mnogo improvizacije i pregršt poznatih pjesama u novim verzijama. Nadam se da ćemo se svi dobro zabaviti.