Izbor iz programa ETNOFILm festivala

Izbor iz programa ETNOFILm festivala

28.03.2011 u 12:11

Bionic
Reading

Od 8. do 10. travnja u Rovinju se održava treći ETNOFILm festival koji i ove godine nudi brojne filmske poslastice

Izmičući uskoj disciplinarnoj definiciji prema kojoj jedino antropolozi mogu potpisati autorstvo etnografskog filma, natjecateljski program ovogodišnjeg ETNOFILm festivala obuhvaća filmove širokog spektra tema, pristupa, autorskih profila i produkcijskih uvjeta. Od ukupno 26 filmova iz programa, izdvajamo nekoliko filmova koje ne bi trebalo propustiti:

Firentinski nogomet koji se od srednjeg vijeka jednom godišnje igra na glavnom firentinskom trgu evocira prizore gladijatorskih borbi. Pravila igre su jednostavna: igrači loptu (i protivnike) mogu udarati i rukama i nogama, a na putu do protivničke linije gola, igra se pretvara u kombinaciju boksa, hrvanja i ragbija. Nagrada za igrača s najviše golova je čast, ali i krava.

Florence Fight Club (Firentinski borilački klub), redatelja Luigija Marije Perottija, prati pripreme za turnir iz perspektive svake od četiri sukobljene momčadi koje predstavljaju pojedine gradske četvrti. U jeku promjena u pravilima igre koje gradski organizatori uvode kako bi spriječili često krvave sukobe unutar arene, svaka momčad reagira na sebi svojstven način. Film otkriva motivaciju igrača, a ona se proteže od obiteljskog ponosa do želje za suočavanjem s vlastitim strahovima.

Sve osim crnog
Anything but Black (Sve osim crnog) autorice Ausare Linkeviciute, također je studentski rad s brojnim međunarodnim nagradama dokumentarnih i etnografskih filmskih festivala, a snimljen u Litvi. Autorica bilježi osobne naracije starijih žena o običaju biranja i čuvanja vlastite posmrtne odjeće. Suprotstavljajući skeptične poglede mlađih generacija ponosnom poziranju starica u haljinama pomno biranim za posmrtni odar, autorica se poigrava i s vlastitom pozicijom spektatora. Namjerno izbjegavajući uplitanje u razvoj događaja pred kamerom, ali uz jasne naznake redateljske organizacije događaja, suptilno otvara jedno od temeljnih pitanja etnografskog filma - pitanje autoreferencijalnosti.

Sveučilišni profesor internacionalnih studija i istraživač James der Derian - jedan je od autora filmova koji će na rovinjskom festivalu gostovati i osobno. Njegov višestruko nagrađivani film Human Terrain problematizira suradnju američke vojske s timovima socijalnih znanstvenika na okupiranim područjima Afganistana i Iraka. Dio filma prati tzv. kulturni preokret u vojnoj strategiji američke vojske, a autor postavlja ključno pitanje: može li regrutacija socijalnih znanstvenika ubrzati kraj rata ili naprosto dovodi do militarizacije znanosti? Glavni akter drugog dijela filma je sveučilišni kolega Der Deriana čija suradnja s američkom vojskom završava smrću u Afganistanu.

Dodatni program festivala organiziran je u suradnji s najstarijim američkim festivalom dokumentarnog i etnografskog filma Margaret Mead Film and Video Festivalom (American Museum of Natural History, New York). Rovinjska publika vidjet će dva filma iz tzv. Mini Mead selekcije.

Višestruko nagrađivani film Jensa Schanzea 'Plug & Pray', primjerice, bavi se budučnošću umjetne inteligencije iz znanstvene, ali i filozofske perspektive, otvarajući gledateljima vrata vodećih svjetskih laboratorija, usput otkrivajući osobnu motivaciju, ali i skepse vodećih robotičkih inovatora današnjice. Film je protkan impresivnim vizualnim i glazbenim meditacijama, a glavni narator je Joseph Weizenbaum, professor emeritus računalnih znanosti na MIT-u. Weizenbaum je jedan od utemeljitelja istraživanja u polju umjetne inteligencije, ali tijekom života postao je ujedno i najžešći kritičar nužnog objektiviziranja čovjeka i općenito života samog, dakle stavova inherentnim konceptu umjetne inteligencije.