SARAJEVO FILM FESTIVAL

Kako je ekonomska kriza uništila grčko društvo

22.08.2014 u 09:40

Bionic
Reading

Ženski likovi dominirali su ekranom Narodnog pozorišta u Sarajevu, glavnom festivalskom dvoranom u kojoj se prikazuju filmovi iz natjecateljske konkurencije Sarajevo film festivala

U četvrtak su prikazana još dva filma - turski 'Janje' i grčki 'A blast' - u natjecateljskom programu pa je ostao još samo jedan naslov za petak, prije no što na zatvaranju festivala, u subotu, budu proglašeni ovogodišnji dobitnici Srca Sarajeva.

'Janje' Kutluga Atamana je obiteljska socijalna drama s elementima crne komedije o siromašnoj obitelji iz ruralnog dijela Turske koja nema dovoljno novca ni za organiziranje proslave u čast obrezivanja jedinog sina. Potraga za tako žuđenim janjetom kojim bi se nahranilo cijelo selo na proslavi zamašnjak je ove moralke u kojoj se majka obitelji (Nesrin Cavadzade) od pasivne požrtvovne supruge promeće u osvetnicu koja će dati lekciju cijelom selu i nevjernom mužu. Upravo je lik Ismaila, frustriranog supruga, koji je nakon dulje nezaposlenosti napokon dobio posao u klaonici mesa, a onda sve pare, umjesto na obitelj, potrošio na pjevačicu lakoga morala, možda najproblematičnija karika filma. Ismail je oslikan napola kao dijete, napola kao idiot potpuno nesposoban nositi se s obavezama koje mu nameću obitelj i društvo. Njegovu ulogu glave obitelji stoga preuzima odlučna i sposobna supruga, pravo utjelovljenje skrivene ženske snage, no ni ona ne uspijeva dovesti u red svoju vragolastu kćer koja svojim zastrašujućim pričama manipulira naivnim mlađim bratom. Razbijanje rodnih stereotipa u tradicionalnoj ruralnoj sredini jedan je od najinteresantnijih aspekata filma, uz pomalo neočekivan humoristički odmak od turobne priče.


Dok glavna protagonistica turskog filma čini sve što je u njenoj moći da spasi obitelj, junakinja grčkog filma 'A blast' redatelja Syllasa Tzoumerkasa i sama značajno doprinosi raspadu svoje obitelji. Nije to čudo, naime ono što okupira redatelja Tzoumerkasa, kao uostalom i njegove brojne kolege, ekonomska je kriza koja dovodi do potpunog urušavanja grčkog društva. Ekonomski kolaps praćen moralnim rasapom društva redatelj demonstrira na primjeru obitelji čiji su roditelji mali poduzetnici, vlasnici dućana. Majka, utjelovljenje 'majčice države', neodgovornim poslovanjem upada u ogromne dugove i ne samo da ih ne može vratiti, nego ih godinama skriva od ostatka obitelji. Jedna od kćeri, Maria, udana za imućnog kapetana Yannisa, pokušat će spasiti obitelj od dugova cjelokupnom suprugovom ušteđevinom, no ni to neće biti dovoljno, a ona će svoj bijes početi izražavati nasiljem prema obitelji, osobito prema sestri i njenom suprugu, simpatizeru ekstremne desničarske Zlatne zore. Strukturiran kroz niz fragmenata kćerkina života, neprestano preskačući iz prošlosti, dalje i bliže, u sadašnjost, Tzoumerkas nam nudi zanimljivo filmsko iskustvo kroz koje provlači sve rak-rane grčkog društva, od rastrošnih starijih generacija, njihovih mladih nasljednika koji su prisiljeni žrtvovati lagodan život i sve što posjeduju, jačanja nasilne desnice, ilegalne betonizacije obale, nasilnih sukoba do jučer mirnih građana... U glavnoj ulozi odlična je Angeliki Papoulia, mada je teško prognozirati njene šanse za osvajanje Srca Sarajeva jer smo ove godine vidjeli nekoliko uistinu upečatljivih glumica u glavnim ulogama u natjecateljskom programu festivala.