Ovisnost o pornografiji vrlo je aktualna i poprilično filmična tema kojom se u svom debitantskom filmu 'Don Jon' pozabavio mladi i ambiciozni holivudski glumac Joseph Gordon-Levitt
Nedavno se već temom ovisnosti o pornografiji, suvremenoj pošasti koja je uzela maha zahvaljujući internetu, odnosno neprekidnoj i besplatnoj dostupnosti pornografskih sadržaja, pozabavio redatelj Steve McQueen u svom refleksivnom i hermetičkom filmu 'Sramota'. Debitant Joseph Gordon-Levitt, inače holivudski glumac najpoznatiji po ulogama u filmovima 'Početak' i 'Vitez Tame: Povratak', nije zalazio osobito duboko u mračne sfere ovisničke psihe, nego je pokušao predočiti problem na jednostavan, zabavan i svima razumljiv način. Možda pomalo i previše razumljiv, jer pretjerano ekspliciranje i didaktičnost kao da su više namijenjeni djeci, nego odraslim gledateljima.
Priča o dobrom katoličkom dečku Jonu, koji se više brine za svoje tijelo nego pamet te svaki tjedan završi s drugom djevojkom kod koje mu je važniji izgled nego karakter, za iskusnije je gledatelje poprilično predvidiva, a neiskusni redatelj nije se potrudio unijeti gotovo nijedan element iznenađenja. Seks i ljubav kod Gordon-Levitta, koji sam vrlo kompetentno igra glavnu ulogu, gotovo su neraskidivo povezani u pomalo naivnoj i idealističkoj viziji međuljudskih odnosa, ali i ovisnosti o pornografiji. Ironizirajući klišeizirane i utopističke vizije svijeta kakve nude eskapistički holivudski filmovi, redatelj i sam, bez osobitog ironijskog odmaka, nudi jednu takvu priču.
Pozabavio se, doduše, i zadnjih godina poprilično aktualnom temom o utjecaju pornografskih sadržaja na seksualni život, prvenstveno muškaraca koji u sve većoj mjeri postaju žrtve idealiziranih spolnih odnosa. Pornografija, upozoravaju psiholozi, a svjestan je toga i redatelj, dovodi do iznevjerenih očekivanja u stvarnom seksualnom životu koji postaje nezadovoljavajući i frustrirajući.
Kad su žene u pitanju, pornografska industrija ima dodatne poražavajuće faktore, od kojih se objektivizacija žena smatra jednom od najočiglednijih. No kao što pornoindustrija ne haje previše za poziciju žene, tako se ni Gordon-Levitt baš nije iskazao. Naime poprilično iritiraju stereotipi pomoću kojih su prikazane žene u filmu čija je ambicija poslužiti kao svojevrsna moderna verzija edukacijskih filmova Škole narodnog zdravlja 'Andrija Štampar' tipa 'Ikina sudbina' ili 'Endemični sifilis'. Kod Gordon-Levitta žene su ili bezimene ljepotice čija se ljepota ocjenjuje na skali od jedan do 10, ili fatalne ljubavi koje koriste seks kao sredstvo manipulacije, ili zanemarene kućanice i majke kojima ništa ne može narušiti romantičnu sliku ljubavi, ili usamljene sredovječne gospođe koje će u dobrom seksu pronaći bijeg od depresije i životnih problema. Ma, mo'š mislit'!
Unatoč kritičkim opaskama, 'Don Jon' je sasvim gledljiv i na trenutke poprilično zabavan film s jakom didaktičkom notom, koja možda i nije sjajno izvedena, ali autorova namjera je za svaku pohvalu. Prva polovica filma, tijekom koje pratimo Don Jonove ljubavne avanture i vezu s fatalnom ljepoticom Barbarom (glumi je neodoljivo seksipilna Scarlett Johansson) sasvim solidno funkcionira, no kad u priču uđe tužna Esther (Julianne Moore), a redatelj mora početi rasplitati priču i osjeća potrebu za jakom poantom, film izmiče kontroli i postaje redundantan, dosadnjikav i naivan.