FILMSKA PREDVIĐANJA

Kome Oscari, a kome opanci?

21.02.2011 u 09:45

Bionic
Reading

Ovogodišnji Oscari dodjeljuju se 27. veljače. Tko bi mogao otići kući kao slavljenik, a tko kao gubitnik? Akademija nagrađuje, mi predviđamo...

Prava predviđanja su nemoguća – osim ako savršeno ne baratate kombinacijom graha i taloga na dnu šalice kave, ili pak kristalnu kuglu ne nadopunite bliskim prijateljstvom s Babom Vangom, svaki oblik pokušaja predviđanja budućnosti svodi se na kocku. Sportske kladionice omogućuju vam da bacate novac na proročanske vizije temeljene na objektivnoj analizi prošlosti i subjektivnim projekcijama budućnosti; u Hrvatskoj nemamo prilike uplaćivati u omjere vezane za potencijalne dobitnike i gubitnike dodjele filmskih nagrada Američke akademije, ali zato možemo naglas razmišljati. Između ostalog i u ovakvim, pisanim formama.

'Kraljev govor'

Godinama je glavni kompas za 'finalni' ritual u nizu filmskih tapšanja po ramenima bio uspjeh na dodjelama koje bi prethodile Oscarima, počevši sa Zlatnim globusom pa onda i svime u rasponu od dodjela nagrada udruga glumaca, redatelja, scenarista i producenata do britanske BAFTA-e. Ove godine taj je niz istakao samo jednog pravog, apsolutnog kandidata za trijumf – s čak 12 nominacija, 'Kraljev govor', britanska povijesna drama koja je već osvojila dvadesetak drugih industrijskih priznanja, uistinu bi mogao pomesti konkurenciju. Ali čuda su uvijek moguća.

Nekako je manje vjerojatno da bi u kategoriji najboljeg igranog filma mogao iznenaditi 'True Grit'. Braća Coen zadovoljena su se za neko vrijeme, još otkada je njihov 'Nema zemlje za starce' dobio četiri kipića, no isto bi nas tako mogao iznenaditi miljenik američke publike 'Društvena mreža', kao još jedna prodaja mitologije američkog sna i individualnih postignuća unatoč preprekama zakona i morala, svakako suvremenija od kostimirane sage o mucavoj monarhiji. No opet, odluku ne donosi suvremena politika, već mahom sredovječni i ostarjeli filmski moćnici naslagani poput pingvina u sjedištima Kodakovog kazališta. Ali oni su već znali iznenaditi, upravo sa 'Nema zemlje za starce' ili s 'Narednikom Jamesom', koji su kao moderni komadi indie estetike pobijedili tradicionalniju konkurenciju.

Ipak, imamo li na umu da je 'Drušvena mreža' u siječnju odnijela četiri Zlatna globusa (uključujući i onaj za najbolju dramu, ali i čak pedesetak drugih priznanja!), a 'Kraljev govor' svega jedan (onaj za Colina Firtha), nakon čega je popravio prosjek grabljenjem svega od nagrada Producers Guild i Directors Guild do Screen Actors Guild of America, čini se da je glavna utrka za najbolji film upravo između ova dva naslova. Ima li itko tko smatra da bi nakon otvaranja kuverte mogli čuti riječi 'Winter's Bone' ili 'Inception'?

'Društvena mreža'

Opći je konsenzus među holivudskim komentatorima taj i da se utrka za najboljeg redatelja također vrti oko spomenuta dva favorita – Toma Hoopera s 'Kraljevim govorom' i Davida Finchera s 'Društvenom mrežom', s time da bi Fincher mogao dobiti na temelju starih zasluga, tj. nakon Jacksona, Scorseseja, Coena i sl., još jedan Oscar koji dolazi za naplatu starih dugova, kao iskupljenje za propuštanje šansi odavanja priznanja filmovima iz prošlosti, a s kojima su dotični istinski zaslužili titule koje su im promakle.

Možda će vam neki kritičari govoriti kako su James Franco i Jesse Eisenberg mladići koji su istinski zaslužili dobiti Oscara (prvi za '127 sati', drugi za ekranizaciju života i djela tvorca Facebooka), ali isto će vam tako reći da će te večeri najvjerojatnije slaviti Colin Firth ('Kraljev govor'), čak i ako nekim čudom filmu izmakne glavna nagrada; među damama, Natalie Portman bi trebala odjenuti haljinu čija će boja odgovarati držanju zlatnog kipića u rukama.

Christian Bale uvijek je jedan od glavnih kandidata za nagrade pa se tako i ovog puta njegovo ime ističe kao ime gotovo sigurnog dobitnika za najbolju mušku sporednu ulogu ('The Fighter'), mada bi mu šanse mogao umanjiti još jedan junak 'Kraljevog govora', Geoffrey Rush. Među ženskim sporednim dostignućima, puno se priča o Melissi Leo, koja je briljirala u 'The Fighter', ali činjenica jest da bi bilo koja od nominiranih mogla otići kući pjevajući.

Iako, u kategoriji najbolje animacije nema puno nedoumica – ako 'Priča o igračkama 3' ne dobije Oscara, onda Oscari stvarno više nemaju nikakvog smisla.