BAD GRRRLZ

'Loše djevojke' osvajaju pop kulturu

10.02.2010 u 08:49

Bionic
Reading

Dobre djevojke, one idu u raj baš sve, a loše djevojke – ne samo da idu kamo god zažele, već odlaze ravno na vrhove top lista, što nam pokazuju primjeri od Katy Perry i Lily Allen do Lady GaGe i Keshe

Ono što je nekada bio šok, danas je norma – tako nekako glasi kulturna povijest zapadne civilizacije, a po istoj se špranci odvijala i povijest jedne od osnovnih niša iste te kulture, povijest pop glazbe, koja je još u formi teen popa prodavala skandalozno, provokativno i hiperseksualno, s prvim novomilenijalnim radikalnim zaokretima karijera, zvuka i imidža Britney Spears i Christine Aguilere. Trend je u međuvremenu zahvatio sve na svom putu, poput tornada rušeći tabue i uništavajući čak i moralnu osovinu Disneyjevih zvijezda, koje su po prvi put u povijesti bile izravno upletene u seksualne skandale, razorivši tako i posljednji bastion nevinosti.

Pijana Lily Allen vs. Elton John

Sve to pripremilo je teren za invaziju novih 'zločestih djevojaka' – doduše, svaka nemeza ima svog superheroja (baš kao i obratno), pa je tako 'tradicija' ostala zaštićena likom, djelom i nevjerojatnim uspjesima Taylor Swift i Leone Lewis, no sve ono što su proizvodi 'druge strane' prodavali tijekom posljednjih nekoliko godina ukazuje na jednaku, kumulativno čak i dominantnu snagu onoga što volimo nazivati bad grrrlz, bez obzira na to radi li se samo o pedantno osmišljenom imidžu u korporacijama glazbene industrije ili stvarnosti koja se samo prelila u naše zvučnike, male ekrane i browsere

Tako se i jedna Rihanna, kako kaže naslov njezinog prijelomnog albuma 'Good Girl Gone Bad', od rasplesane R&B-pop veselice u trenirci transformirala (metastazirala?) u vamp divu čiji je broj pojavljivanja u javnosti obrnuto proporcionalan količini odjeće koju ima na sebi, s imidžom i gardom Grace Jones na bagiju bandita iz drugog dijela 'Pobješnjelog Maksa'. Ono što nisu uspjele t.A.T.u. s uvjeravanjem klinki od 10 do 18 godina starosti u slatkoću i ljepotu lezbijskog full contacta, to je novom himnom djevojačkog klinča učinila Katy Perry, još jedna transformirana djevojka, bivša pjevačica kršćanske glazbe, a zatim ikona gay poljubaca, polugola kraljica moderne pop-burleske i zaručnica Russella 'enfant terriblea' Branda koji je u njezin život stigao ravno iz Britanije, rodnog doma još jedne dežurne provokatorice, prave male medijske beštije Lily Allen koja je, osim sklonosti brijanja jezika za potrebe brutalnog komentiranja kolegica i kolega te strasti prema javnom toplesu, ostala upamćena i po rekordnom broju fotografija na kojima se mrtva pijana i agresivna kreveljila pred paparazzima.


A onda se pojavio novi model bad grrrlz ikone – Lady GaGa, uz Keshu (aka Ke$hu) najprodavanija i najpopularnija hitmejkerica na europskom tržištu današnjice, žena čija količina truda uloženog u to da je smatramo nasljednicom Madonne za 21. stoljeće tolika da je postalo gotovo nemoguće pratiti sve što je učinila od sebe i svog imidža; sve ne bi li slovila za šampionku u ligi loših pop djevojaka – od spekulacija o penisu među njezinim nogama i priča da je najbolje iskustvo njezine karijere bio nastup u klubu tijekom kojeg su se dva homoseksualca ševila u publici do izlaganja gole guzice fotoobjektivima i korištenja svake moguće situacije s ciljem dokazivanja da je... Pa, zaboli ista ta pozadina za to što drugi imaju reći o njezinom liku i djelu. A posebno liku.

Kesha je najnoviji proizvod nove industrije loših djevojaka, možda najesktremniji dosad, ne toliko zbog konkurencije ekstravaganciji jedne Lady GaGa ili vidne provokacije Katy Perry, već upravo zbog toga što izgleda, zvuči i ponaša se toliko 'trashy' da se to čini bolno autentičnim, a ne pozom fabriciranom za potrebe današnje gladi za provokacijom i spolnom revolucijom. Započevši karijeru gostovanjem na Flo Ridinom singlu 'Right Round', Kesha je tako doslovni proizvod 'striptiz kulture', a moralna panika koju je polučio njezin uspjeh kod roditelja publike osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta jasna je ako imamo na umu to da je nedavno bila u vijestima zbog obavljanja male nužde u lavabo zahoda u kafiću, pri čemu joj je društvo pravila prijateljica Lily Allen, a što je objasnila normalnim izražavanjem svojih 'životinjskih instinkta' – ta ne zove joj se prvijenac 'Animal' bezveze!

Kesha 'Tik Tok'

Kesha se u pop svemiru nametnula kao jedna od onih djevojaka kojima na tulumima morate držati kosu ne bi li se utopila u vlastitom neredu napravljenom u zahodskoj školjci i oko nje, što je estetika koje se i sama dotakla u svom najvećem hitu 'Tik Tok', pjesmi u kojoj se hvali time kako pere zube viskijem prije nego počne ozbiljnije lokati na tulumima; dane, kažu stihovi, provodi u klasičnim intelektualnim aktivnostima kao što su pedikura, isprobavanje odjeće i trošenje impulsa tijekom lova na dečke preko mobitela.

Sva kritika koju je navukla na sebe očito joj nimalo ne smeta jer svoj stil i sama naziva 'garbage chic', no analitičari američkih kulturnih ratova jasno podsjećaju da Kesha dolazi iz doline San Fernando u Los Angelesu, što je svrstava u kategoriju tzv. valley girl – a što je u klasičnom LA slengu, posebno u očima elite s druge strane kulturne granice (Beverly Hills i ostatak bogatih bijelih četvrti Meke industrije zabave) istovjetno hrvatskoj definiciji pojma 'seljanka'. Stoga nije čudno da su je u The Guardianu nazvali 'degeneričnom inačicom Hannah Montane', a kada su je pitali kako komentira to da je danas stavljaju uz bok Lady GaGe, odgovara: 'Kad god me želite usporediti s uspješnom ženom, ja ću to svakako prihvatiti.'