Lutkarski film vrsta je animiranog filma u kojoj djeluju neki od njegovih najslavnijih autora, poput četverostrukog oskarovca Nicka Parka, 'oca' nezaboravnih Wallacea i Gromita, češkog klasika Jana Švankmajera koji je neizmjerno utjecao na mlađe generacije animatora, Suzie Templeton koja je očarala publiku i kritiku adaptacijom Prokofjevljeve simfonijske bajke Peća i vuk, ili čarobnjaka stop animacije, blizanaca Stephena i Timothyja Quaya. To su samo neki majstori čiji su filmovi uvršteni u svjetsku top-listu lutka-filma, središnji dio tematskog programa Animafesta 2014
Ovaj izbor oblikovalo je 45 vodećih autora tehnike kroz jedinstvenu Animafestovu anketu. Uz 'Pogrešne hlače' (1993.) Nicka Parka, filma iz serijala o Wallaceu i Gromitu, na listi se našao i drugi Oscarom nagrađeni rad slavnog Engleza, duhovito 'Životinjsko carstvo' (1989.) u kojem glineni bestijarij progovara o svakodnevnim frustracijama običnog čovjeka. Jan Švankmajer zastupljen je radom 'Mogućnosti dijaloga' (1982., Zlatni medvjed u Berlinu, Grand Prix u Annecyju), braća Quay predstavljaju se jezovitom 'Ulicom krokodila' (1986., prema priči Bruna Schulza, nominiran za Zlatnu palmu), a Australac Adam Elliot Oscarom ovjenčanim 'Harvie Krumpet' (2003.). Iz opusa Jiříja Trnke izdvojena je 'Ruka' (1965.), Barryja Purvesa upoznajemo kroz fantastičnu farsu u kojoj Shakespeare osobno i bez riječi daje pregled svojih djela ('Sljedeći', 1989.), a hiperrealističnim prikazom paranoidne naslovne junakinje privlači kanadski film 'Gospođa Tutli-Putli' (r. Chris Lavis i Maciek Szczerbowski, 2007.).
Još jedan oskarovski film još jednog para blizanaca jest 'Ravnoteža' (1989.) braće Lauenstein, a vraća nam se i osvajač Animafestova Grand Prixa 2012. godine 'Oh Willy...' Emme de Swaef i Marca Roelsa. Davni klasik 'Fétiche maskota' (1934.) Władysława Starewicza ukazuje na rane dane iznimno zahtjevne, ali nenadmašno kreativne i atmosferične tehnike lutkarskog filma, a listu upotpunjuju 'Peća i vuk' (2006.) Suzie Templeton (treba li reći, još jedan Oscar!), 'Do kosti' (2001.) Renéa Castilla i 'Adam' (1991.) Petera Lorda.
Animafest 2014. ovim programom posjetiteljima pruža jedinstvenu priliku da na jednom mjestu steknu potpuni uvid u najbolje lutka filmove iz obje stilske tradicije - starije, ograničene na animaciju ključnih dijelova modela ('tvrde' lutke) i novije, koja u glini i plastelinu postiže puniju animaciju i realističniji izraz ('meke' lutke).
Drugi dio velikog tematskog programa lutka-filma čine dvije nacionalne panorame nastale suradnjom Animafesta i Međunarodnog festivala animiranog filma u Annecyju, vodećih festivala koji se ove godine osvrću na bogatu povijest stop animacije. Hrvatska panorama lutka-filma, koja će nakon Animafesta biti prikazana pred publikom francuskog festivala i time promovirati domaću kinematografiju, broji osam filmova, od klasika poput Branka Ranitovića ('Srce u snijegu'), Mate Bogdanovića ('Gliša, Raka i Njaka') i Zlatka Boureka ('Farsa'), preko autora srednje generacije poput Davida Peroša Bonnota ('Soldat'), do mlađih naraštaja - Božidara Trkulje ('Priča s početka vremena'), Zdenka Bašića ('Guliver'), Lee Kralj Jager ('Na prvi pogled'), Ivane Bošnjak i Thomasa Johnsona ('Simulacra'). Nakon rijetkih radova iz vremena Zagrebačke škole crtanog filma, animacija lutaka u Hrvatskoj tek sredinom 2000-tih godina dosiže svoju renesansu pa ovaj program pruža izvanredan uvid u kontekst prelomnog trenda koji sugerira novi procvat domaće animacije.
Program upotpunjuje Izložba hrvatskog lutka-filma koju u Galeriji ULUPUH Ulica Ivana Tkalčića 14, UTO-SUB 10-20 sati, NED 10-13 sati) kuriraju Božidar Trkulja i Daniel Šuljić. Izložba predstavlja lutke i modele korištene u izradi navedenih filmova, ali i još nedovršenih ili tek dovršenih 'Jure Grando: Štrigun iz Kringe Martina Babića', 'Tajni laboratorij Nikole Tesle' Bruna Razuma, 'Arktički pirat' Davida Peroša Bonnota i 'Visina' Sanje Šantak. Posebna gošća izložbe slovenska je autorica Špela Čadež, čiji se lutkarski film 'Boles', nagrađen s više od 30 nagrada u proteklih godinu dana, prikazuje u Velikoj panorami Animafesta 2014., dok se njezini raniji, također lutka-filmovi mogu vidjeti u programu 3 x 3. Triptih Lee Vidaković 'Sestre', belgijski lutka-film koji se prikazuje u Studentskom natjecanju Animafesta 2014., popratit će istoimena izložba u Galeriji Matice hrvatske (Ulica Matice hrvatske 2, PON-PET 13-19 sati, SUB 11-13 sati) koja se otvara 3. lipnja
Francusku panoramu lutka-filma sastavio je direktor festivala u Annecyju Marcel Jean, dobitnik Animafestove Nagrade za izniman doprinos proučavanju animacije i prvi govornik znanstvenog simpozija Animafest Scanner 2014. Jean je u svojem izboru posebnu pozornost posvetio manje poznatim remek-djelima koja su zbog svojeg kreativnog vizualnog prosedea zaslužila reafirmaciju. I Francuska panorama lutka-filma proteže se od klasika, poput Juliena Pappéa ('Sophie i ljestvice'), do suvremenih 'lutkara' kao što je Pierre-Luc Granjon ('Dvorac drugih'), a tu su i djela nominirana za glavnu nagradu Annecyja 'Calypso is Like So' i 'Dani slave' Bruna Colleta te 'Fantomski inventar' Francka Diona
I dugometražna iznenađenja koja Animafest tradicionalno uključuje u svoje 'kratko' izdanje ove su godine u znaku lutke. Obiteljska horor komedija 'ParaNorman' (r. Sam Fell i Chris Butler, 2012.) koja se po prvi put prikazuje hrvatskoj publici i 'Pirati! Banda nepoželjnih' (r. Peter Lord, 2012.) iz studija Aardman Animations, jedne od vodećih svjetskih produkcija posvećenih ovoj vrsti animacije, dokaz su kako lutka-film, iako povijesno manje industrijaliziran od crtanog, sve više prodire u visokobudžetnu animaciju. U slučaju ova dva filma, taj se trend odvija na zadovoljstvo najmlađih gledatelja i njihovih roditelja.
Naposljetku, u programu Skrivena blaga očekuju nas dva prava spektakla lutkarskog filma: 'Prometejev vrt' (1988.) Brucea Bickforda i 'Svirač iz Hamelina' (1986.) Jiříja Barte. Bruce Bickford proslavio se animacijom gline za spotove Franka Zappe, a često šokantni, nadrealistički pristup, nevjerojatne metamorfoze likova, impresivno vladanje kamerom i fascinantna upotreba detaljnih modela najbolja su preporuka 'Prometejevom vrtu' koji izražajne mogućnosti gline tjera do krajnjih granica. U svojoj adaptaciji srednjovjekovne njemačke narodne priče o sviraču iz Hamelina, Jiří Barta prigrlio je, pak, gotičku atmosferu, likovne utjecaje van Eycka i ekspresionizma te inovativni pristup animaciji drveta kako bi stvorio svoje vjerojatno najambicioznije djelo. 'Svirač iz Hamelina', koji je prikazan i na festivalu u Cannesu 1986. godine, suptilno upotrebljava odsustvo perspektive i fikcionalni jezik u službi sugestije 'mračnog srednjeg vijeka'.
24. Svjetski festival animiranog filma - Animafest Zagreb 2014., kratkometražno izdanje, održava se od 3. do 8. lipnja u kinima Europa, Tuškanac i Cineplexx Centar Kaptol. S više od 400 filmova u svim programima Animafest 2014. nudi potpuni pregled svjetske animacijske scene, od snažnih kinematografija, velikih imena, oskarovaca i svjetskih premijera, preko rijetkih radova iz afričkih zemalja, mladih talenata i studenata, do retrospektiva majstora Jurija Norštejna i Normana McLarena, velikog tematskog programa lutka-filma, znanstvenog skupa Animafest Scanner s globalno uglednim stručnjacima i bogatog popratnog programa koncerata, izložbi i razgovora s autorima.