ZEBRA DOTS

Regionalno ujedinjavanje na diskografskoj sceni

20.11.2012 u 09:11

Bionic
Reading

Diskografska industrija iz dana u dana doživljava promjene i mijenja metode rada stoga svaki veliki poslovni potez privlači veliku pažnju. Naročito u našim krajevima. Istovremeno, regija broji oko 25 milijuna stanovnika što je područje koje nije za zanemariti dok je muzika oduvijek kod nas bila uz nogomet najvažnija sporedna stvar na svijetu. Neki veliki igrači shvatili su u kojem grmu leži zec pa je i izjava za tportal.hr Fabiana Stilkea (Marketing & Business Development Director Universal Music): 'Ova regija još nije vidjela međunarodne igrače koje nude svoje inovativne glazbene usluge, ali i tu će vrlo skoro doći do promjene.' Itekako važne za razvoj glazbene industrije i život popularne glazbe. Prvi koraci već su vidljivi

Kad je već svima postalo jasno da diskografija više nikada neće funkcionirati kako je do sada funkcionirala, te da sve više izvođača pronalazi alternativne putove do publike sa svojom glazbom, kloneći se u sve većem luku diskografskih kuća, kompanija Universal Music Austria & Western Balkans ovih dana (23. 11.) objavljuje prvo izdanje jednog regionalnog izvođača. Riječ je o novoj skupini pod nazivom Zebra Dots, sastavljenoj od glazbenika iz Slovenije i Hrvatske. I gdje je tu sad računica? Već postojeće domaće 'zvijezde' prodaju nosače zvuka u smiješno malim nakladama. Publika u Hrvatskoj nema pojma tko su zvijezde u Sloveniji, BiH ili Srbiji (osim ako se ne radi o narodnjacima) zbog hermetičnog radioprograma koji iz dana u dan postaje apsurdno formatiran ne dozvoljavajući da se za neko novo ime uopće čuje. Koncerata je sve manje jer je i publike sve manje s obzirom na to da je i novca u njihovim džepovima sve manje. Bendovi s dugogodišnjim stažem (bez obzira na kvalitetu) proglašavaju razlaz, jer jednostavno ne vide više smisao u bavljenju glazbom jer se njihovi albumi ne prodaju, njihove pjesme se ne vrte u radioprogramu (televiziju da i ne spominjemo), a svirati mogu uglavnom za gajbu piva ili eventualno, ako je dobar gazda, za putne troškove. I tko su onda ti 'novi igrači' na Balkanu koji očito znaju nešto što ovi naši diskografi ne znaju.


Universal Music GmbH je tvrtka-kći vodeće svjetske diskografske kuće Universal Music Group Entertainment koja je pak dio Vivendi grupe, najveće svjetske entertainment grupacije koja pod svojom kapom objedinjuje tvrtke iz zabavne industrije, medija i komunikacija. Najveći globalni hitovi tvrtke Universal Music GmbH dolaze iz kataloga kao što su Pop, Dance, Rock ili Jazz, a ogroman čimbenik uspjeha igraju i klasična glazba, kao i austrijska i njemačka šlager scena. Svima dobro poznata još iz vremena eksplozije gastarbajtanja i bauštele 'kod Švaba' zlatnih 70-ih.

Kako bi se jednostavnije upravljalo tako velikim i popularnim katalogom, stoji u službenom opisu rada ove diskografske korporacije, grupa Universal Music je sačinjena od velikog broja manjih izdavačkih kuća (npr. A&M, Decca, Def Jam, Deutsche Grammophon, Geffen, GRP, Interscope, Island, Karussell, MCA, Mercury, Motown, Philips, Polydor, Polystar, Universal, Urban, Verve i mnogi drugi). Usto, Universal ima i vlastitu izdavačku djelatnost pod tvrtkom Universal Music Publishing, koja funkcionira kao posrednik između glazbenih stvaratelja (skladatelji i tekstopisci) i tvrtki koje tu glazbu distribuiraju (nosači zvuka, reklamne agencije, filmska industrija...). Također, tu je i Universal Marketing Group, sestrinska tvrtka zadužena za kompilacije i združivanja. S obzirom na činjenicu da su u Hrvatskoj i na Balkanu prisutni još od 2008., jasno je da su shvatili kako se tu radi, tko tu koga i zašto i gdje je njihova uloga u svemu tome.

Kao njihov prvi izbor pojavila se grupa Zebra Dots. Grupa koja je nastala 2010., kada su se u studiju sreli priznati majstor beata i producent Matko Šašek, puno poznatiji pod umjetničkim imenom Koolade, i bubnjar Ivo Rimc. Nakon nekoliko susreta i svirki, stalni članovi postave postali su i basist Jernej Kržič te klavijaturist Erik Marenče. Nešto kasnije pridružili su im se pjevačica Sasha Danilova i gitarist Andraž Mazi. Svakako treba naglasiti da je Koolade producirao neke od njaznačajnijih albuma hrvatskog hip hopa, ali i nemalog broja velikih igrača hip hopa kao što su Ghostfacea, Masta Acea, Bow Wowa i Omariona, Das Efx itd. Kako god, vrlo solidan bend, izuzetno pitkog prvog singla. Zebra Dots su početkom rujna objavili prvi singl 'Walking On A Chance', a njihova se nova matična diskografska kuća Universal Music Western Balkan pobrinula za to da se 'Walking On A Chance' čuje u eteru regije. Izlazak istoimenog albuma i koncertna promocija u Ljubljani najavljeni su za 23. studenoga, a ubrzo će uslijediti i koncertna promocija u Zagrebu i ostalim gradovima regije.


Međutim, kako diskografska industrija doživljava velike promjene posljednjih par godina ali i bilježi pad prodaje klasičnih nosača zvuka na kakve smo navikli, postavlja se pitanje kako to da se Universal Music odlučio na objavljivanje izvođača iz regije kada je opće poznato da je situacija sa diskografskim kućama u Srbiji u potpunom kaosu, u Sloveniji se zatvaraju CD shopovi jedan za drugim, dok u Hrvatskoj diskografske kuće teško mogu sve zajedno objaviti više od pet profitabilnih izdanja godišnje?

'Diskografska industrija prolazi kroz drastične promjene zadnjih godina i prihodi od prodaje se smanjuju iz godine u godinu. Također, u većini zemalja, digitalno poslovanje ne može nadoknaditi pad od smanjene prodaje fizičkih proizvoda. Međutim, neke zemlje su upravo prešle kritičnu točku poput npr. Švedske, gdje industrija bilježi rast od 24,4 posto od ukupne prodaje u razdoblju siječanj - kolovoz 2012., u čemu je udio digitalije 68 posto. Ponašanje potrošača se promijenilo i nije toliko pitanje formata koliko dostupnosti željenog sadržaja. Više je nego ikad načina da jednostavno pristupite legalnom sadržaju uslugama koje pružaju iTunes, Spotify, Deezer, Amazon – da nabrojimo neke.
Nažalost, ova regija još nije vidjela međunarodne igrače koje nude svoje inovativne glazbene usluge, ali i tu će vrlo skoro doći do promjene. Universal Music predvodi rast i razvoj zdravog digitalnog krajolika u regiji koji će korisnicima ponuditi jednostavan pristup sadržaju, kao i pravičnu naknadu za umjetnike, skladatelje i autore. Tijekom protekle tri godine smo postavili razne inicijative vezane uz popularnu glazbu u Hrvatskoj. Očekujemo da će u narednim mjesecima više međunarodnih platformi svoje usluge ponuditi u cijeloj regiji, a također očekujemo i lansiranje lokalnih platformi koji će otvarati vrata potrošačima u Hrvatskoj i drugdje. U konačnici, sve je u glazbi, talentu i izvrsnosti, a postoji više od nekoliko vrlo talentiranih bendova i pjevača na ovim prostorima koje trenutačno promatramo', izjavio je to za tportal.hr Fabian Stilke, direktor marketinga i razvoja Universal Musica.

Valja ovome dodati da su prije par dana lansirali uView – aplikaciju Universal Music za Android i iOS za smartphone koji nude novi doživljaj glazbe te da korištenjem tehnologije virtualne stvarnosti korisnicima omogućavaju interakciju s omiljenim glazbenim izdanjima.


Ako čitamo između redaka, njihovi su apetiti i planovi i te kako veliki. Ako su bacili oko na neke talentirane bendove i pjevače na ovim prostorima, tko kaže da nisu bacili oko i na neke diskografske kuće i medije. Ipak je u pitanju kompanija koja je dio najveće svjetske korporacije koja objedinjuje zabavnu industriju, medije i komunikacije. 'Universal Music Group slijedi jasnu strategiju otvaranja ureda na tržištima u razvoju na svim kontinentima, odnosno gdje je izravna prisutnost od koristi za naše umjetnike i labele. Ne samo da je lokalni repertoar od vitalnog značaja za rast našeg poslovanja na lokalnom tržištu, nego se i svijet promijenio. Trendovi više ne dolaze isključivo iz New Yorka, Londona, Pariza ili Berlina - osobito u glazbi. Pogledajte samo K-pop fenomen južnokorejskog umjetnika Psyja, koji munjevito osvaja svjetsku scenu svojim hitom 'Gangnam Style'. Planove i povećanu pažnju nad izvođačima u regiji potvrdio je za tportal.hr gospodin Fabian Stilke.


Bit će više nego zanimljivo pratiti u mjesecima koji slijede kakve će poteze povlačiti ekipa iz Universala i kako će napredovati slovensko hrvatska grupa Zebra Dots. Između ostalog, i kako će riješiti pitanje promocije hrvatskih i slovenskih izvođača u Srbiji i BiH ili makedonskih u Hrvatskoj i Sloveniji... Jer još uvijek se, barem u Hrvatskoj, uspjeh susjeda smatra porazom domaćih. Stoga smo zamolili na kraju ove priče gospodina Stilkea da nam kaže kako planira promovirati regionalne izvođače i istovremeno rušiti ograde zadrtosti glazbenih urednika kojima je nacionalnost najvažniji kriteriji pri slaganju glazbenih ljestvica.

'Ovo nije specifično samo za Zapadni Balkan, s promjenama u medijskom prostoru se suočavamo u mnogim zemljama. S porastom broja formatiranih radio stanica zaista je teško plasirati novog izvođača u programsku shemu i to ne samo predstavnika lokalnog repertoara nego i internacionalnog. Iako, smatramo da to nije samo pitanje jezika nego i žanra. Lokalni jezik može biti barijera. Ovo iskustvo sam imao u Njemačkoj kada sam 1999. počeo raditi za PolyGram. Ali pogledajte što se danas događa na njemačkim ljestvicama prodaje i radijima. Bili su potrebni iznimni umjetnici koji su bili sposobni otvoriti vrata određenih žanrova lokalnim izvođačima, koji sada dominiraju top ljestvicama. Osim toga, imamo vrlo dobre odnose s regionalnim radio postajama i uvjeren sam kako ćemo zajedno s njima publiku dobro upoznati s novim izvođačima, kako danas tako i u budućnosti. Na kraju, iako je radio ključni medij za predstavljanje glazbe široj publici, ima i drugih načina. Nastupi uživo su iznimno važni, možda važniji no ikad – glazbenici trebaju shvatiti kako je put ka uspjehu težak posao. Sjetimo se samo Beatlesa koji su svaku noć svirali u Hamburg Star klubu za sitniš prije nego su postali najuspješniji bend u povijesti glazbe. Također, Internet nam pruža mnogobrojne alate za promociju novih izvođača (blogovi, Facebook, YouTube...).' Sve stoji samo treba imati na umu i ponavljati iz dana u dan da je ovo ipak Western Balkan!