Kada su nedavno objavljene nominacije za 23. izdanje Porina, u glazbenim kuloarima ponovno se moglo čuti kako bi tu, jedinu domaću diskografsku nagradu, trebalo osuvremeniti i reformirati te je učiniti inkluzivnom za sve glazbene žanrove i glazbenike koje egzistiraju na sceni. Kada Porin ne bi bio promocija i igralište komercijalnih imena na kojem je ostatku scene prepušten omanji pješčanik od ostalih ograđen žicom, već bi poštovao suvremene glazbene trendove, možda bi i sama dodjela bila šarenija i zanimljivija različitim profilima publike, pa TV komentatori ne bi iz godine u godinu naricali nad predvidljivošću i dosadom koja lebdi nad tim događajem
Kada bi na koncu Porin, doista i bez fige u džepu, svoja vrata otvorio novim pop imenima i pročistio svoje uspavano članstvo, olakšanje bi možda osjetili i neki od stalnih 'pretplatnika' na tu nagradu. Sve one podrumske i tavanske police na kojima skladište kristalne kipiće mogli bi osloboditi od 'teškog tereta', životni prostor konačno bi uskladili s pravilima feng shuija. O tome kako vide Porinov odnos prema alternativi i novim glazbenim strujama, pitali smo neke od pripadnika te scene, ali i glazbenog mainstreama.
Jantar', drugi album grupe Žen, izdan prošle godine za austrijsku nezavisnu kuću Unrecords, svrstan je među najbolja izdanja u protekloj godini od strane glazbenih novinara u komercijalnim i nezavisnim medijima, no za Porin oni kao da ne postoje.
'Kao i mnogo toga u Hrvatskoj, Porin predstavlja zatvoreni krug u kojem isti ljudi hvale i podupiru sami sebe. Nikša Bratoš je, primjerice, član upravnog odbora Porina i ujedno jedan od češće nominiranih, nije li to školski primjer sukoba interesa? Porin je zamišljen da bude glavna glazbena nagrada u Hrvatskoj i trebala bi biti na čast svima koji su je dobili i san svih koji nisu, no nije tako. Porin je (p)ostao sprdnja i mislimo da se nakon godina ignoriranja alternativne/indie scene, sada događa da ta ista scena u jednakoj mjeri ignorira Porin. Nažalost, čini se da taj tihi protest nije nimalo potaknuo reformiranje, osuvremenjivanje i objektivizaciju te krovne glazbene nagrade'.
Bubnjarka Žena Sara Ercegović komentira i zastarjele kategorije nagrade. U pravilniku glazbene nagrade Porin stoji da se 'pri ocjenjivanju ravna umjetničkim i produkcijskim standardima, a ne komercijalnim uspjehom snimaka, odnosno glazbenih izdanja', a s obzirom na to da je Rozgina 'Bižuterija' uspjela dobiti nagradu za hit godine, što je posve suprotno od toga što stoji u Pravilniku, onda pretpostavljamo da je alternativno sve ono što ne upada u standardni repertoar na svadbama. Rundeka opetovano trpaju u kategoriju alternativa, iako bi bilo očekivano da je taj veliki glazbenik i umjetnik nakon više od 30 godina rada već postavio standard kojim može ući u kategorije hita ili albuma godine, kako i zaslužuje.
Žen su svjesne potrebe za izmjenom starih i već izlizanih struktura najveće domaće diskografske nagrade.
'Scena je gejzir, a Porin je ustajala bara. Dobro je zamišljen, ali loše realiziran i ne osuvremenjuje se. Ne samo da se svake godine, kao i ove, desila gomila predivnih te umjetnički i produkcijski jako kvalitetnih albuma, nego se u ovih više od dvadeset godina Porina desilo toliko mijena i novih smjerova u glazbi da bi se kategorije svakako trebale revidirati. Kategorije albuma rock, alternativne i klupske glazbe su posve nejasne i međusobno se preklapaju, i generalno su preširoki pojmovi. Što je rock? Unutar rocka postoji i mainstream i alternativa, a da ne pričamo o cijeloj paleti žanrova koji su se u međuvremenu razvili. Kome su Dječaci, TBF i Mangroove asocijacija na klupsku glazbu? Nije li vrijeme za kategorije hip-hipa, elektronike i eksperimentalnog rocka?' pita se Sara.
Zagrebački kantautor Denis Katanec u protekloj je godini objavio hvaljen lo-fi album 'Pejotl'. Katanec o Porinu zbori lirski, no također kritički.
'Porin je dio kruga. Kruga u kojem se podmazuju kotačići iz vlastitog pogona, da bi ti isti mogli imati više konjske snage kojom će otupljivati mase i izvlačiti iz nje novac. Diskografi umiru i beru zadnje plodove svojih grijeha. Novac možeš uzeti, kradom, samo budalama, a ne intelektualnoj masi i ljudima koji streme samoistraživanju i razvijanju sebe. Da bi razvio sebe, moraš se suočiti sa samim sobom, a glazba koju Porin ignorira je često baš ona koja te tjera da se prvo posramiš pa onda ako si jak, iskoristiš to za razvoj i prihvaćanje onoga što jesi. A takvih ljudi je malo. I zato je alternativa uvijek alternativa i zato se stvari ne mijenjaju niti će se skoro mijenjati', smatra Katanec.
No nisu sve njegove kolege nespremne za suradnju s mainstreamom. O tome svjedoči i anegdota koju nam je Katanec ispričao:
'Prije četiri godine jedan od mojih prijatelja autora stupio je u kontakt s Massimom, budući da je i on htio negdje početi, a diskografi su ga uvjeravali da ne može izvoditi sam svoje pjesme jer nije dovoljno dobar. Poslao mu je mejl s jednom od svojih pjesama i ponudio mu suradnju ako se on vidi u tome jer je, kako prijatelj kaže, ležala Massimovu izričaju. Veliki Massimo mu je na to odgovorio: 'Ma odakle vam hrabrosti?' Par dana nakon te situacije Massimo je izvodio Franka Sinatru na HTV-u u nekoj emisiji. Drug mu je uzvratio nakon toga istom mjerom, poslavši mejl: 'Ma, odakle vama hrabrosti?'
Massimo Savić je ove godine za svoj album '1 dan ljubavi' nominiran u čak sedam kategorija. Pitamo ga osjeća li da je pravedno što se za Porin iz godine u godinu nominira i nagrađuje isti krug glazbenika.
'Ja znam da mnoge nervira što sam stalno nominiran. Ljudi vjerojatno kažu 'pa, pobogu, je li on jedini koji pjeva u ovoj zemlji?'. Baš zato bilo je godina kad nisam htio snimiti ništa, ali onda bih napravio neku suradnju i onda bi me nominirali. Stvarno nisam kriv, ne mogu preuzeti odgovornost za to, ja samo stvaram', objašnjava pjevač koji smatra da hrvatskoj glazbenoj sceni, bila ona komercijalna ili nezavisna, nedostaje ljudi sa scenskom i glazbenom karizmom.
'Fale ljudi koji svojom osobom pune binu. Nema ih u posljednje vrijeme, vrijednosti su se promijenile i mijenjaju se cijelo ovo vrijeme', kaže Massimo koji tvrdi da je dobro upoznat i s nezavisnom, indie scenom.
'Ako snimiš neku pjesmu i počneš biti interesantan medijima i čak ti se dogodi mali hitić, to još uvijek ne znači da ćeš moći doći u Vinkovce i imati koncert. Najvjerojatnije će na tvoj koncert doći 20 ljudi s konobarima. Naša indie scena obraća se malom broju ljudi, ali i ja se tu osjećam manjinom. I sam sam dugo bio u zabludi i kao pripadnik alternativne scene pljuvao sam po Čoliću, Oliveru, ali da njih nije bilo, ne bi bilo ni mogućnosti da Dorian Gray snimi albume u svoje vrijeme. Da nije bilo tih koji proizvode višak u zaradi. Tako i ja svojom prodajom pomažem scenu. Netko mora biti uspješan da bi se financirala indie scene, ima puno ljudi koji tu rade', poručuje Massimo koji ima zanimljivo stajalište o razlozima zbog kojih je često nominiran za Porin.
'Mi smo javna rasvjetna tijela po kojima se svaki pas ima pravo popišati, tako je govorio Arsen i bio je u pravu. Recimo, mene vezano za Porin nitko nikad nije pozvao da dam neki savjet, kažem nešto o tome. Ali moji kolege glasaju za mene jer sam pristojna osoba i znam reći 'dobar dan'. Porin nije samo iskaz glazbene uspješnosti, nego dokaz o tome kakva si osoba', kaže Massimo i dodaje kako uopće nije pristalica smanjenja glasačkog tijela Porina, već da se ono treba čak i povećati.
I grupa Hladno pivo je među onima s najviše nominacija ove godine. Milu Kekina pitali smo da se prisjeti njihova prvog Porina.
'Prvi Porin dobili smo prije 22 godine za 'Džinovski' u kategoriji alternativnog albuma. Tad smo bili nadrkani punkeri i svi su nam išli na živce, pa i mi sami sebi. Tamo smo se za džabe napili i posvađali na mrtvo ime. Inače je bilo super. Onako glamurozan, taj Porin ispao je kao neki paralelni svemir tih zajebanih devedesetih godina', priča nam Mile.
Mile se slaže da Porin nije prikaz stanja na glazbenoj sceni.
'Porin je prije svega diskografska nagrada, što znači da diskografi prijavljuju izdanja. Sad je sve više albuma bez službenog izdavača koji te može prijaviti pa oni automatski otpadaju. Već dvadeset godina priča se o istim temama i mislim da argument neinformiranosti više ne vrijedi. Svatko tko želi može poslušati bilo koje nominirano izdanje ako ima internet. Ali ne možeš ljude natjerati da poslušaju sva nominirana izdanja ako ne žele. Kao što ne možeš ni kritičare natjerati da poslušaju cijeli album od početka do kraja prije nego što napišu recenziju, a da pritom ne gledaju neku seriju ili prčkaju po Facebook profilu.'
Pjevač Hladnog piva ne misli da Porin treba ukinuti, već malo modernizirati i otvoriti ga regionalnom izvođačima, kako bi sama nagrada dobila na značaju. Ovako, tvrdi on, neki izvođači imaju po 20, 30 kipića doma pa se više i ne trude doći po svoju nagradu. 'Zašto ne bi i Dubioza i Letu štuke ili Repetitor ili Atheist rap bili u istoj kategoriji s nama?' pita se Mile Kekin. Pored grupa Chui i Queen Of Saba, Dunja Ercegović aka Lovely Quinces jedna je od rijetkih indie glazbenica koje su ove godine nominirane za Porin albumom 'Meet Me In Moscow', no ona i grupa Chui, ugurani u kategoriju alternativnog albuma s Darkom Rundekom, nemaju previše šansi kod konzervativnih Porinovih glasača. Pitali smo Dunju Ercegović aka Lovely Quinces kako je primila vijest o nominaciji.
'Prvo što sam pomislila i osjetila bilo je olakšanje jer sam kupila jedan odličan outfit za vjenčanje, ali nisam imala priliku da ga obučem jer sam se predomislila u zadnji tren i sad imam priliku da ga ipak iskoristim. Uvijek pokušavam vidjeti praktičnost u svemu, a onda mi je palo na pamet kako je super što ću na dodjeli napokon vidjeti koliko je tko visok uživo. S druge strane, osjetila sam neku zahvalnost i šok jer nisam očekivala da će prepoznati moj album koji je na engleskom jeziku, makar znam da zbog toga praktički spadam u Registar izdajnika. Najviše mi je drago zbog roditelja i mog producenta Marka Mrakovčića jer smatram da je to naš zajednički album, a on nezasluženo još nije dovoljno priznat i hvaljen među producentima', kaže Dunja koja svoju nominaciju za Porin smatra šansom za preusmjeravanje fokusa medija na nezavisnu scenu u budućnosti.
Lovely Quinces priznaje da nikada do sada nije gledala prijenos dodjele.
'Svi komentari i članci na tu temu uvijek bi me potpuno obeshrabrili da se uvalim nekome u stan s televizijom kako bih to popratila. Ne nadam se nekoj pobjedi, a ako se desi, onda bih voljela tu priliku iskoristiti i usmjeriti pozornost na ljude koje smatram velikim glazbenicima, koji snimaju odlične albume na svom laptopu, na mikrofonu od 20 kuna, koji svaki dan mukotrpno promoviraju svoj bend i sviraju za sitniš jer vjeruju u to što rade', poručuje kantautorica, svjesna da svoju popularnost, pored svog talenta i potpore tima s kojim surađuje, duguje i podršci svojih kolega na nezavisnoj sceni.