Nije da baš svakoga dana ovdje recenziramo mixtapeove, ali vremena se mijenjaju. Ne samo da su posljednjih nekoliko godina hip hop i R&B mixtapeovi postali kreativno zanimljiviji od klasičnih studijskih albuma s formulom '2 hita-15 fillera', već su se i nekoliko puta dokazali kao popularni i pouzdani rasadnici zvijezda
Da nije bilo mixtapeova, ne bi bilo ni 50 Centa ni Lil Waynea, nakon čijeg je suludog rasta svaka šuša počela štancati svoje mixtape serijale, što je stvorilo i gramofonske superzvijezde same scene, u rangu DJ Drame i DJ Khaleda
Puno je mixtapeova prošlo kroz ruke i uši recenzenata ovog portala, no pokušavajući ploviti tradicionalnim diskografskim odnosima mogli smo glumiti da ih ignoriramo, sve do sada – Drake je sa svojim mixtapeom 'So Far Gone', zapravo zagrijavanjem i privremenom zamjenom za album 'Thank Me Later', najavljenim tek za 2010. godinu, napravio takav posao da ga se jednostavno ne može zaobići pa je došao dan u kojem ćemo jednom zauvijek naučiti da se, dakle, vremena mijenjaju te da klasična forma studijskog albuma više ne samo da nije pretjerano atraktivna, već pod naletom singlova i inovativnih kompilacija odlazi u ropotarnicu povijesti ili u barem nešto uže, probranije fanovske niše.
U osnovi, mixtape nije ništa drugo nego kompilacija, gdje preko različitih, tuđih i(li) friško produciranih beatova pojedine zvijezde ili izvođači u usponu predstavljaju svoj talent 'ulici' – no ta se ulica odavno prelila u velike šoping-centre pa danas u gotovo svakom američkom CD shopu na polici hip hop i R&B albuma možete pronaći jednaku količinu tih donedavno kvazi-ilegalnih, a sada i posve službenih, licenciranih DJ musaka, pravih gnijezda nesputane, slobodne kreative. Izvođači su prvi otkrili i shvatili korist ove forme, a diskografi u odijelima, koji poslovično ništa ne kuže, tek su prije kojih godinu do dvije počeli shvaćati da bi im bilo pametnije sklopiti primirje sa scenom koja bi joj mogla doći glave, nego krenuti u unaprijed izgubljeni rat. Sporo uče, ali škola nabadanja rogova s Napsterom ipak ih je barem malo otrijeznila...
Drake je u svemu tome posebna priča, uistinu posebna zvjerka. Nije ni prvi ni zadnji koji je preko mixtapea došao do mainstreama, ali danas je i jedan od dvojice najrazvikanijih, zajedno s Gucci Maneom, koji zadovoljava dozu južnjačkog repanja za gangstere onako kako Drake pogađa 'intelektualu' – obojica imaju po tri singla u trenutačnom Top 20 Billboarda i obojica su najveći hip hop hype za sezonu jesen/zima. Drake ima tu prednost da je ugodniji prosječnom uhu, kao što je i veliki prijatelj superzvijezde Lil Waynea, a koji ga je u lipnju ove godine potpisao za svoj Young Money Entertainment.
I dok još čekamo da nas Gucci obori s nogu, ili novim mixtapeom koji neće prežvakavati stare recepte ili konačno dobrim studijskim albumom, Drake nas je oborio s nogu već sada, s fenomenalnim 'So Far Gone', koji je toliko dobar da bi mogao biti i album (ili, da izokrenemo igru, previše dobar da bi bio album :)).
Ovaj kanadski glumac, pravim imenom Aubrey Drake Graham, pod pseudonimom Drake već tri godine ganja karijeru repera i pjevača, kombinirajući hip hop i R&B u jednu odličnu, inventivnu cjelinu. Još je 2006. izbacio prvi mixtape 'Room For Improvement', sljedećih nekoliko godina gradeći status suradnjama s Lilom Wayneom, Jay Z-jem, Kanyeom Westom, Mary J. Blige... i 'dugometražnim' mixtape kompilacijama, poput popularnog mixtapea 'Comeback Season' iz 2007, još jednog podsjetnika na to u kojoj mjeri internet i cyber-fanovi mogu stvoriti zvijezdu izvan klasičnih mehanizama diskografske kontrole.
'So Far Gone', iako tek zagrijavanje za službeni prvijenac, ima jedan do najboljih nizova otvaranja koje ćete čuti ove godine, usporene, atmosferične, sanjive i eterične, a opet tvrde i kulerske komadine 'Lust For Life', 'Houstatlantavegas' i 'Successful', u kojima se klasični 'bravado' sudara sa seksipilom, pozom, coolom i romantikom. Sve to u tri pjesme – tko još danas na sceni uspijeva u startu tako zakopati stvari?
Srećom, iste te stvari ne padaju u vodu nakon sjajnog starta, kako to već biva s puno tzv. konkurencije, pa 'So Far Gone' nastavlja vješto miješati repanje i pjevanje, atmosferičnost i ritam, u bombama kakve su 'November 18th' (prava pravcata kodeinska bomba, s produkcijom već devet godina pokojnog DJ Screwa), 'Uptown' (još jedna neodoljiva hjustonska napušenica s Wayneom i Bun B-jem), R&B sanjalica 'A Night Off' (feat. Lloyd), genijalna zborna-digitalija 'Say Whats Real'..., pa čak i 'Let's Call It Off', s gostovanjem švedskog indie rock dvojca Peter Bjorn And John, sljedbom klasičnog recepta Timbaland-OneRepublic-Coldplay ili Kanye-Mr.Hudson, a što opet sve vuče na prijelomne eksperimente Outkasta. Na 'Little Bit' mu gostuje čak i Lykke Li, a 'Unstoppable' je pomiješao Waynea i Santogold
Stoga nema potrebe za čekanjem 2010. – Drake je hype kojem možete vjerovati, a njegov prirodni okoliš kreativno razuzdanih mixtapeova idealni teren za upoznavanje s talentom. Počnite od ovog.
Ocjena: 9 / 10
Izdavač: October's Very Own