U KINIMA

Svakako dobar, ali ne i savršen 'Početak'

24.07.2010 u 13:00

Bionic
Reading

SF triler Christophera Nolana djelo je impresivnih ambicija koje, međutim, nisu do kraja i realizirane

Upozorimo odmah kako je namjera ovog teksta da se izbjegne otkrivanje bilo kojeg elementa filma koji bi se mogao smatrati iznenađujućim, no budući da je o 'Početku' zapravo nemoguće diskutirati, a da se, makar nekom neizravnom referencom, ne otkrije neki detalj koji bi za mnoge mogao predstavljati 'spoiler', možda je bolje da ovaj tekst ne čitate prije nego što pogledate film.

Nakon golemog uspjeha 'Viteza tame' prije dvije godine, britanski redatelj i scenarist Christopher Nolan našao se u laskavoj poziciji da mu producent serijala o Batmanu, holivudski studio Warner Bros., daje odriješene ruke da snimi praktički bilo koji projekt koji poželi, u zamjenu za njegovu suradnju na sljedećem filmu o Čovjeku-šišmišu. Nolan se odlučio za scenarij 'Početak', na kojem je, navodno, radio desetak godina.

Za suvremene holivudske standarde, 'Početak' je zaista bio projekt visokog rizika: nije utemeljen na nekom stripu ili bestseleru, a ima kompliciranu priču koja se ne može sažeti u dvominutni foršpan, tako da je postojala nemala bojazan da se budžet od 160 milijuna dolara neće isplatiti kroz prikazivanje u kinima. No rezultati prvog tjedna prikazivanja u SAD-u i nekolicini ostalih zemalja najavljuju da je 'Početak' na putu da se uvrsti među 10 ili 15 najvećih svjetskih hitova godine.

Nolanu zato svakako treba skinuti kapu zato što je postigao velik komercijalni uspjeh s tako nekonvencionalnim filmom, no njegovo novo ostvarenje po kreativnim dometima ne ulazi u vrhunac njegova opusa. Središnji protagonist zapleta je Dom Cobb (Leonardo Di Caprio), vođa bande vrhunskih kriminalaca kojima je specijalnost 'provaljivanje' u ljudski um – konkretno, oni mogu ući pojedincima u snove i odatle izvući praktički svaku informaciju koju požele. Takva vještina idealna je za industrijsku špijunažu, pa Doma i njegovu ekipu na početku filma zatičemo kako pokušavaju izvući supertajnu informaciju od japanskog tajkuna Saita (Ken Watanabe). No akcija završi neuspjehom, pa se moraju skrivati od naručitelja posla. Neočekivanu pomoć dobivaju od Saita, koji ih želi unajmiti za novi posao, potpuno drukčiji od svega što su dosad radili. Umjesto da kradu informaciju, on ih traži da uđu u um Roberta Fischera (Cillian Murphy), nasljednika najmoćnije energetske korporacije na svijetu, i da tamo 'usade' jednu ideju koju bi Fischer trebao smatrati vlastitom. Dom isprva ne želi pristati budući da je 'usađivanje' neusporedivo teže od 'uzimanja', no predomisli se nakon što mu Saito obeća da će mu omogućiti da se vrati svojoj djeci u SAD-u, koju već dugo nije vidio zato što je optužen za smrt svoje supruge Mal (Marion Cotillard), koja se neprestano pojavljuje u njegovim snovima.

Kako smo već ustvrdili, 'Početak' ima vrlo kompliciran zaplet, a ovo što je prepričano zapravo ne pokriva još nekoliko vrlo bitnih temeljnih pretpostavki, vezanih uz načela boravka u snovima, građenje svjetova unutar njih, stvaranje višestrukih nivoa sanjanja i još štošta. Druga polovica ovog dvoipolsatnog filma zbiva se na nekoliko razina sna, a Nolanu treba priznati da vrlo vješto i pregledno izmjenjuje događaje na različitim nivoima, tako da gledatelj priču može pratiti bez problema. 'Početak' je zaista vrhunski konstruiran film – ali, nažalost, ne i puno više od toga.

Filmu nedostaje i zaista ozbiljnih ideja i istinskog emotivnog naboja. Emotivna okosnica priče, odnos Doma i pokojne supruge, nakon nekog vremena počinje se doimati prilično repetitivno, jer Nolan uopće nije izgradio lik Mal (Marion Cotillard trudila se, ali nije uspjela izvući puno iz vrlo nezahvalne uloge), a i Dom je daleko od kompleksnosti likova koje je Di Caprio zadnjih godina tumačio u 'Otoku Shutter', 'Putu oslobođenja', pa čak i u 'Tijelu od laži'. Bez ulaženja u detalje, razrješenje misterija središnjeg odnosa zapravo je prilično banalno te se doima razočaravajuće. Također, filmu vjerojatno manjka pravi negativac koji bi cjelinu učinio uzbudljivijom – Dom i ekipa cijelo vrijeme se bore protiv posve anonimnih protivnika (što, naravno, ima svoju unutarnju logiku, ali ne funkcionira najbolje u dramskom smislu), tako da nakon nekog vremena nizanje akcijskih scena zamalo postaje zamorno.

Zbog svega navedenoga 'Početak' definitivno nije velik film, kao što je bio Nolanov 'Vitez tame', no svakako je riječ o itekako intrigantnom ostvarenju, osvježavajuće različitom od standardnih holivudskih blockbustera. Uz odličnu 'Priču o igračkama 3', ovo je svakako vrhunac ljetne kinosezone, i svakako ga vrijedi pogledati.