Gledajmo - KOGA? Slušajmo - ŠTO? Većina čitatelja ovoga članka sigurno se zapitala ova dva pitanja nakon čitanja naslova jer američki komičar, glumac i voditelj podcasta Marc Maron kod nas je još uvijek relativno nepoznata figura
To, međutim, nije tako u Americi, gdje je Maron ne samo jedan od fenomena novih medija, nego je i primjer ponovnog rođenja karijere nakon dugih godina neuspjeha i osobnih posrtaja. Nakon buma koji je napravio snimanjem podcasta 'WTF', u kojem razgovara s komičarima, svima koji s komedijom imaju veze pa i ponekim osobnim favoritom iz svijeta poznatih, Marc Maron iz relativne je anonimnosti postao jedna od najrelevantnijih osoba američke komedije, a dobio je i seriju - 'Maron' - koja na američkom IFC-u ide već treću sezonu
Razmišljao je o samoubojstvu. Bez posla, bez prijatelja, bez angažmana, sa slabo zapaženim nastupima i s osjećajem da ga je smisao za humor nakon brojnih životnih nevolja napustio, duboko bijesan i ogorčen, nesiguran i nesretan zbog već drugog propalog braka i brojnih propalih veza - Marc Maron nije imao gotovo ništa osim kuće u neuglednom dijelu Los Angelesa i garaže u kojoj je skupljao knjige, ploče, fotografije te ostale pop-kulturne drangulije. Prešao je četrdesetu i činilo mu se da njegov život doista ne vodi nikamo.
Nije uvijek bilo tako. Marc Maron pripada istoj generaciji kao i njegov veoma blizak prijatelj Louis CK, istoj generaciji kao Sarah Silverman, Patton Oswalt, Bill Hicks i brojni drugi koji su ostvarili ili ostvaruju uspješne komičarske karijere. Počeo je jednako uspješno kao i oni - uz dosta uspona i padova, ali kao jedan od cjenjenijih imena 'mlade scene'. Imao je, međutim, nekoliko neprijatelja koji su mu strahovito otežali put do uspjeha. Alkohol, kokain i mnoge druge droge jahali su na čelu te neprijateljske kolone, ali nisu bili jedini. Odrastao u obitelji u kojoj je otac bolovao od teškog bipolarnog poremećaja, a majka od nekog oblika anoreksije zbog kojega je malome i mladome Marcu često govorila da ga nikako ne bi mogla voljeti kada bi bio debeo, Maron je izrastao u nesigurnu, paranoičnu, lako uvredljivu i preosjetljivu jedinku koja se teško nosila s kompetitivnošću komičarskog i općenito showbiz svijeta pa je, rušeći mostove svojim nekontroliranim izljevima ljutnje ili neodogovornim drogeraškim ponašanjem, propustio prilike koje su njegovi prijatelji iskoristili te se u zreloj dobi našao pred zidom. Čmrljio je u kućerku na zabačenom dijelu Los Angelesa, tu i tamo nastupao po zabačenim klubovima, skupljao ploče, hranio mačke-lutalice iz susjedstva i, kao što smo rekli na početku - razmišljao o samoubojstvu.
Ono što je Marona malo trgnulo iz letargije bila je pojava novih medija, odnosno razmišljanje o njima. Vidio je da mnogi komičari počinju snimati podcaste, emisije nalik radijskima koje se objavljuju na internetu, a slušatelji ih preuzimaju pa slušaju kada im odgovara. Jedino što je u životu, nakon turbulentne prošlosti i odvikavanja od ovisničkih supstanci imao bio je velik krug poznanstava u komičarskom svijetu. Odlučio je kupiti opremu za snimanje podcasta, postavio ju je u svojoj garaži i počeo pozivati kolege komičare na čašicu razgovora.
Tako je - ispočetka sasvim polako, a zatim uz gromoglasnu eksploziju - nastao podcast pod naslovom WTF - da, znači upravo ono što ste pomislili. Iako ga vodi komičar i bavi se komičarima i komedijom, to nije humoristični podcast. Riječ je o podcastima u kojima Marc Maron sa svojim gostima razgovara o komediji, ali i o životu, o podcastu koji nerijetko nalikuje seansi kod psihoterapeuta, kako za gosta, tako i za Marca, koji ionako prvih desetak minuta emisije posvećuje izvješćivanju slušatelja o svojem trenutačnom psihičkom i emotivnom stanju, događajima u vlastitom životu i, dakako, o svojim mačkama. Često zabavan, ali nikad banalan, ovaj je podcast u šest godina postojanja postao jedna od najvažnijih referentnih točaka američke komedije, čak donekle i stvar prestiža jer Maron je, ako ni po čemu drugome, poznat po besprijekornom ukusu u komediji, po izvrsnom uvidu u funkcioniranje te industrije te po intelektualnoj relevantnosti. Među američkim (a i šire) komičarima sve se češće čuju reference na nešto ispričano u njegovoj emisiji, a neke epizode, poput one dvostruke s Louisom CK-om ili nedavno preminulim Robinom Williamsom sada se već smatraju kultnima.
Od 2013. godine, dobrim dijelom zahvaljujući uspjehu podcasta, Marc Maron snima i humorističnu TV-seriju pod naslovom 'Maron', koja, kao i mnoge druge humoristične serije koje u naslovu nose ime stand-up komičara, prikazuje fikcijsku varijantu njegova života, u svakoj epizodi podvlačeći temu razgovorom s gostom u garaži ili monologom koji Marc snima za slušatelje svojega podcasta. Iako se isprva činilo da bi serija mogla biti još jedan izdanak već viđenih avantura u stilu Seinfelda ili pak Louieja, Maron je i ovdje dokazao neovisan talent, okrenuvši se kombinaciji svojega osobnog i profesionalnog života sa svijetom komedije u kojem figurira kao relevantni autsajder. Iako ne uživa takvu popularnost kao Maronov podcast, serija je vrlo pozitivno ocijenjena u kritičarskim krugovima i prati je vjerna sljedba Maronovih fanova.
Ono po čemu se Maron izdvaja od ostalih stand-up komičara koji su snimali svoje serije jest to da, iako su svi takvi komičari pametni, Maron se ne boji biti intelektualan. Osim svakodnevnim životnim previranjima, a koji put i uz njih, pozabavit će se poznatim izrekama aktualnih filozofskih veličina kao što je Slavoj Žižek, na jednoj njegovoj tezi gradeći cijelu jednu epizodu o prijatelju koji ne može pisati knjigu ni biti kreativan osim ako mu čitav privatni i osjećajni život nije u potpunom rasulu. Maron će se u svojim epizodama baviti i onime u čemu je, zbog specfične prirode svojega podcastovskog posla, mnogo bolji od svojih vršnjaka i kolega - razumijevanjem i dekonstrukcijom novih medija te njima pridruženih medijskih zvijezda, što je IZVRSNO obrađeno u jednoj od zadnjih epizoda njegove serije, kada mu u posjet dolazi 15-godišnja nećakinja, koju preko svojih veza upoznaje s jednim YouTube vloggerom te s njim dolazi u tipičan sukob generacija.
Marc Maron možda nije najsmješniji ni najdopadljiviji američki komičar, ali je bez ikakve sumnje jedan od najvažnijih, uglavnom zbog toga što svojim radom već pomalo prerasta same okvire komedije, nego se uzdiže nad njezina promatrača, analitičara i kroničara. Svakome koga zanima stand-up komedija i komedija uopće njegov je podcast apsolutno obavezno štivo nakon kojega će saznati mnoge stvari o kojima prije nije ni sanjao, a njegova je serija pak obavezna proljetno-ljetna stanica za sve ljubitelje humorističnih serija koji se ne boje povremenih izleta u intelektualnu, meta-komediju. Gledajte zato i slušajte Marona, sigurno nećete požaliti.