Seks prodaje glazbu. Što tanji glas, više gole pozadine, s časnim izuzecima kao što su Adele ili Emeli Sande. Više od 90 posto pjesama, prema analizi hitova s američkih top-lista, govori manje ili više izravno o seksu, a glazbena je scena ravnopravno podijeljena između muških i ženskih izvođača. Ipak, provokativna Rihanna je prošle godine proglašena najprodavanijim digitalnim umjetnikom svih vremena s 47,5 milijuna 'download' prodaja, a u top 10 digitalnih najprodaja uvrštene su i Gaga, Swift, Perry, Beyoncé i Britney Spears. Znači li to da su žene odgovorne za erotiziranje glazbe?
Gola, golija. I potpuno gola. Nije riječ o anonimnoj starleti ili pornoglumičici, nego o pop-zvijezdi Miley Cyrus. Junakinja Disneyjeve hit serije za mlade 'Hannah Montana' i popularna pjevačica, Miley je prodala milijune nosača zvuka i ušla među deset najbogatijih tinejdžerskih zvijezda u povijesti, ali u svojoj dvadesetoj više plijeni golotinjom, nego pjesmama i izvanserijskim talentom.
Golišava Miley uzbuđuje zbog lascivnog nastupa s Robinom Thickeom na ovogodišnjoj dodjeli MTV-jevih nagrada. Miley izaziva 'pornošikom' na fotografijama Terryja Richardsona u crvenom trikou, pri čemu se gaćice svode na usku trakicu, a konzerva piva glumi mušku stvar. Miley visi gola na lancu u novom glazbenom videu 'Wrecking Ball'... Skidanje do kraja na koncertu, naslovnici albuma, u muzičkom spotu? Nekadašnja irska pop-diva Sinead O'Connor šalje otvoreno pismo 26 godina mlađoj kolegici pozivajući je da prestane prostituirati glazbeni svijet, na što ova odgovara: 'Fućka mi se!'
I valjda zna što radi. U prvih 24 sata nakon objave njezin video 'Wrecking Ball' zabilježio je rekordnih 15 milijuna klikova na internetu, dokazujući da se isplati gola PR-taktika. To je dokazao i njezin partner na MTV-jevoj gala večeri Robin Thicke s više od milijun prodanih kopija singla 'Blurred Lines', nudeći u spotu golo meso – gole cure u mini tangama boje kože, natpis 'Robin Thicke ima veliki k....' i stih 'Znam da to želiš'. I zadržao se na čelu američkih top-lista punih 12 tjedana, a parodije na 'Blurred Lines' privukle su 160 milijuna gledatelja na YouTubeu. Uostalom, zar Madonna-primadona nije još prije dvadeset godina provocirala knjigom fotografija 'Sex' s eksplicitnim erotskim scenama i kasnije se sočno ljubila s mnogo mlađom kolegicom Britney Spears? Ipak, njezini aktovi stigli su do ugledne aukcijske kuće Christie's. Malo Madonne, malo Van Gogha. Karijeri naše Severine nije naškodio ni onaj nezgodni videouradak. Katolički obožavatelji njezina lika i pjesme oprostili su joj blamažu zbog općenja s oženjenim partnerom dok mu je žena kod kuće navodno čuvala trudnoću.
Nema dvojbe, seks prodaje glazbu. Što tanji glas, više gole pozadine, a varijacije na frazu 'znam da to želiš' odavna su se udomaćile u popu. To je samo jedan od načina da se kaže da više od 90 posto pjesama, prema analizi hitova s američkih top-lista 2009, (sve izravnije) govori o seksu. Bez obzira je li riječ o muškom seksizmu tipa Thicke ili Madonninu feminističkom zaokretu u 'Express Yourself' i onim 'Ako to želiš odmah, pokaži mu kako'. U današnjoj seksualiziranoj pop-džungli Mick Jagger s pogodbenim 'If you want it' ispada konzervativni džentlmen.
Kada je već tako, kada su već hiphopovski i reperovski stihovi tako izravni, čemu staromodno, kićeno muljanje o ljubavi i skrivanje iza krpica, kad se i muzički spot sveo na Shakirino fatalno mrdanje bokovima i Rihannino drmusanje razgolićenom pozadinom. Ah, Rihanna, ta će na koncertu povaliti iznenađenog slušatelja, zaskočiti ga i imitirati one smiješne pokrete, a ni staroj Mariah Carey nije dovoljan božanski glas, nego se s mlađom konkurencijom natjecala veličinom napumpanih sisa.
Spotovi nerijetko podsjećaju na razuzdane zabave na Zrću, a istočna estetika pop-erotike u spotovima srpske 'kuruze' i bugarske 'čalge' sve više podsjeća na soft porno. Pogledajte samo spot 'Jedna ali vredna' nekog Bane Đokića.
Robina Thickea ovoga su ljeta optuživali za seksizam jer prikazuje žene kao muške igračke, ali se manje pita što ženske interpretatorice rade same od sebe na putu do slave. Ili to moraju raditi da bi se održale pa, prema trenutnim standardima, hlačice Jelene Rozge i imitacija 'Blured Linesa', Maja Šuput s gitarom kao smokvinim listom, djeluju puritanski čedno.
A konkurencija je strašna. Današnje su top-liste pune generacija pjevačica kojima bi Madonna mogla biti mama, od Beyonce i Adele do Katy Perry i Lady Gage, i one definitivno dominiraju glazbenom scenom. Prošle godine Emeli Sande je prodala više albuma u Velikoj Britaniji od bilo kojeg drugog izvođača. Rihanna je proglašena najprodavanijim digitalnim umjetnikom svih vremena s 47,5 milijuna download prodaja, a u top 10 digitalnih najprodaja uvrštene su i Gaga, Swift, Perry, Beyoncé i Britney Spears. Znači li to da su žene odgovorne za erotiziranje glazbe?
One su ipak pretežito tek istureni dijelovi glazbene mašinerije za proizvodnju novca. Iako je prošle godine među 40 najprodavanijih singlova bilo više žena nego muškaraca, iza scene je sasvim drukčija situacija. Od 100.000 članova britanske udruge skladatelja i tekstopisaca Performing Rights Society, samo je 13 posto žena. Ni među šefovima snimateljskih studija, producentima i marketinškim bossovima ne drmaju Rihanne, nego muškarci koji 'znaju što žene žele', kao u promociji novog singla Justina Timberlakea, 'Tunnel Vision', u kojem odjeveni pjevač poručuje 'znam da će ti se to svidjeti', a oko njega gole cure izvode erotske plesove. Ali muškarci ne dominiraju samo glazbenom industrijom, nego i potrošnjom glazbe, pa pop-kritičar Financial Timesa Ludovic Hunter-Tilney iznosi podatak da su u Velikoj Britaniji 65 posto kupaca glazbenih proizvoda muškarci, a digitalne glazbe čak 70 posto. Laku glazbu sluša 43 posto žena, onu tipa Rihanna 41, jazz i blues 26, a rock 29 posto, te nema glazbenog žanra u kojem su muški slušatelji u manjini.
Očito, u glazbenom svijetu muškarci danas ne žele čuti što žene doista žele. Ali zato žene slušaju muškarce.