Općepoznato je da iza svakog uspješnog muškarca stoji još uspješnija žena. No jeste li znali da iza većine naših glazbenih zvijezda stoje žene – menadžerice. One stoje iza nekih od najpopularnijih domaćih izvođača kao što su Gibonni, Goran Karan, Elemental, PipsChips & Videoclips, Tony Cetinski, Damir Urban, Natali Dizdar, Svadbas, Nina Badrić, Bambi Molesters, Karma, Ivana Radovniković, Saša Lozar, Vatra, Luka Nižetić, Damir Imamović, Dječaci, Antenat…
One nisu pretjerano sklone eksponiranju i rijetko kada pričaju o svom poslu. Međutim, bez njih bi mnoge domaće glazbene zvijezde ostale anonimne i daleko od očiju javnosti. O karijeri da i ne govorimo jer upravo zahvaljujući nemalom broju glazbenih menadžerica, mnoge glazbene zvijezde u Hrvatskoj svoju slavu duguju upravo njima. Neke od njih ušle su u posao silom prilika, neke su se godinama trudile doći do te pozicije, neke pak slučajno, a nekima je to jednostavno bio nastavak obiteljske tradicije. Zajedničko svima njima je ipak ljubav prema poslu kojim se bave. Želeći doznati kako stoje stvari na sceni, kontaktirali smo petnaestak naših uspješnih glazbenih menadžerica ne bi li otkrili što znači biti uspješna menadžerica, što je najstresnije u poslu kojim se bave i zašto su zapravo odabrale posao kojim se bave.
Ivana Nobilo, bivša supruga Tonya Cetinskog, poznata kao i njegova menadžerica, za sebe tvrdi da je njezin menadžerski posao vezan uz Tonyja svega petina njegove uspješne karijere i naglašava da ne bi ni uspjela toliko napraviti da nema timove koji obavljaju posao, svatko su svom sektoru ili tvrtkama koje vodi, te kaže: 'Što se tiče Tonyja, iza njega stoji dosta ljudi osim mene. Od njegova booking agenta, preko PR menadžerice do tour menadžera, ton majstora nadalje. Svi ljudi iz menadžmenta rade ekskluzivno za Tonyja ili ako su iz produkcije, eventualno rade za nekog drugog ako je Tony slobodan. Naravno, diskografska kuća također ima svoju ulogu.' Govoreći o situaciji na sceni, Ivana napominje da je u regiji vrlo malo menadžera u glazbenom biznisu. 'Sve se više svodi na preprodavače gaža. Menadžment za mene podrazumijeva viziju pa strategiju i određenu arhitekturu u operacionalizaciji.' I nije daleko od istine.
Pod brandom Nobilo i Cetinski, osim Tonyja, odlučila je ove godine preuzeti dvadesetogodišnjeg Mark Markua i četrnaestogodišnjeg Ina Pezera, a u suradnji s Hrvatskom autorskom agencijom rade na suradnji koja bi od jeseni konačno polučila kvalitetnu booking agenciju koje u Hrvatskoj nema, kaže Ivana te dodaje da bi nudila i kompletnu uslugu zajedno s pravnom pomoći i knjigovodstvenim servisom.
Lovorka Lisičić unatoč činjenici da radi s Karmom i Mineom (a radila je godinama i s Ivanom Banfić i Borisom Novkovićem), cijelu karijeru izbjegava bilo kakva medijska eksponiranja pa nije htjela sudjelovati ni u ovoj temi jer smatra da su njezini izvođači javne osobe, a ne ona. Na sličan način razmišlja i Milijana Linta, menadžerica grupe PipsChips & Videoclips i Svadbasa, dok Mia Milovčić, koja je menadžerica Nini Badrić, zbog gustog rasporeda svoje 'šefice' jednostavno nije ni stigla odgovoriti na naš upit.
Goga Bosak, menadžerica Natali Dizdar i Saši Lozaru, svoj zanat pekla je dugo i temeljito. 'Svoju prvu afirmaciju započela sam u ZG-ZOE kod čuvenog Škugora. Ispekla sam zanat u suradnji s grupom ET, Ilanom Kabiljom, Sandijem, Tonyjem Cetinskim, Annamarijom, Latinom, Thompsonom i drugima. Asistirala sam Zoranu pet godina i naučila jako dobro taj posao kroz diskografski, PR-ovski i druge segmente koji obuhvaćaju sve što ima veze s menadžmentom. Nakon toga sam se osamostalila i vodila dio menadžmenta koji je vezan za organizaciju nastupa. Izdvajam petogodišnju suradnju s Ninom Badrić s kojom sam imala i prijateljski odnos, moje vinkovčane Coloniju, a potom Natali Dizdar i Sašu Lozara. U kontekstu Natali Dizdar odvažila sam se i preuzela sve segmente koji sadrži jedna karijera, od izdavaštva, PR-a, producentskog i kreativnog dijela do organizacije koncerata. Kapitalizirala sam znanje i bila dovoljno zrela da preuzmem vođenje tako jedne ozbiljne karijere. S Lozarom imam laganiji i drugačiji tempo jer on ima svoju vlastitu afirmaciju kroz radijski i voditeljski posao.'
Govoreći o lošim stranama posla kojim se bavi, Goga Bosak je za tportal.hr izjavila: 'Kada sam bila mlađa, ipak me nije zaobišlo 'žena u poslu'. Prilično sam bila buntovna i uporna. Tada to nisam toliko shvaćala. Puno sam se dokazivala i bila lojalna Škugoru i svim glazbenicima koje je on zastupao. Škugor mi je s prvom lekcijom odmah objasnio da me ne moraju ljudi svi voljeti.'
Lida Hamar Paladin osnovala je svoju agenciju Hamar media i trenutačno radi kao menadžerica Ivani Radovniković i Ivani Kovač, dok je sama agencija fokusirana na marketing i promociju velikih koncertnih projekata, a radi i službeni PR za koncerte mnogih hrvatskih klapa kao što su klapa Cambi (Kaštel Kambelovac), Tomislav Bralić i klapa Intrade, klapa Maslina i dr. Valja svako istaknuti iskustvo koje je stekla radeći službeni PR za koncerte 2CELLOS, Zdravka Čolića, Željka Joksimovića… a bila je svojevremeno i menadžerica Jeleni Radan. Na pitanje koliko smatra taj posao stresnim, za razliku od ostalih 'normalnih' poslova, Lida je za tportal.hr ispričala sljedeće: 'Najbitnija je dobra organizacija jer bez nje je i onaj 'normalni' posao duplo teži. Istina je da je ovaj posao stresniji utoliko što su tu česta putovanja, puno prijeđenih kilometara, odgovornost prema izvođačima, publici koja kupuje ulaznice. Ponekad me jedino malo smeta što ljudi misle da je 'organizacija' koncerta ono što oni vide onih dva sata na pozornici, a ne znaju da su to mjeseci i mjeseci rada, dogovora, realizacija, ideja. Posao je stresan, ali ja osobno imam predivne suradnike s kojima surađujem godinama. Meni je osobno cijeli taj stres lakše podnijeti jer imam ogromnu podršku obitelji, roditelja i supruga, koji su sa mnom od samog početka mog ulaska u ovaj posao, tako da im je sve to postalo normalno pa ne trebam objašnjavati svoj dinamičan tempo.'
Govoreći o uspjehu, Lida ga je vrlo jednostavno konkretizirala u svom slučaju: 'Za mene uspješna menadžerica znači ostvariti da Ivana Radovniković postane jedna od naših najemitiraniji izvođačica u svijetu, kada joj pjesma pet tjedana bude na prvom mjestu nacionalne top liste, skorašnji izlazak albuma prvijenca Ivane Kovač, rasprodane turneje, zadovoljni izvođači i oduševljena publika. To smatram uspjehom!'
Ornela Kipčić Bauer, koja već deset godina radi kao menadžerica Gorana Karana, smatra neprocjenjivim iskustvom to što radi sa izvođačem koji osim u Hrvatskoj, nastupa po cijelome svijetu, pa je zahvaljujući Goranovoj glazbi i poslu kojei voli, bila s njim na Tahitiju, Bahamima, Australiji, Novom Zelandu, desetak puta u SAD-u i Kanadi, Londonu, Lisabonu, Rigi, Belfastu itd. Nina Celio Cega, menadžerica Vatre, za njih je vezana i obiteljski i poslovno i to ne samo kao menadžerica. Naime, Nina je zaposlena u diskografskoj kući Dallas Records, koji su izdavači grupe Vatra, dok je sestra Irena Celio Cega, klavijaturistica u Vatri. 'Ne znam koja bi bila točna definicija uspješne menadžerice; za mene je to još uvijek zadovoljstvo rezultatima obavljenog posla, mogućnost komunikacije s ljudima, zadovoljstvo ljudi s kojima radim, sudjelovanje u cijelom procesu stvaranja, od skice pjesme do njezina plasmana i izvođenja pred publikom. Glazba je za mene važan dio života, pa kako nisam umjetnički nadarena niti imam ambicije osnovati vlastiti bend, drago mi je da na drugačiji način mogu pridonijeti da neka glazba nađe put do slušatelja i da mogu pomoći nečijoj karijeri i ostvarenju sna', bila je vrlo konkretna Nina govoreći o svom poslu menadžerice.
Obiteljski biznis nastavila je i Ivana Percl, kći poznatog hrvatskog šansonjera i kantautora Ivice Percla. Njezini klijenti, odnosno kako ona voli naglasiti, njezini suradnici, su mnogobrojni jer sa svakim od njih ima poseban oblik suradnje: Jasna Bilušić & New Deal band, Ljetno kino, Antenat, Damir Imamović solo, Band Sevdah Takht Damira Imamovića, Sinestet, Band Velahavle, Mario Rašić bend, Sanel Marić-Mara solo, Joke, Zykopops, Bilk, Le Zbor, Afion, Sara Renar… O raznolikosti svog posla za tportal.hr je rekla: 'Želim naglasiti da se ne ograničavam samo na glazbu, već na umjetnost u najširem smislu, jer važno je da vam jedan žanr ne dosadi, a meni bi se to sigurno dogodilo da se bavim samo glazbenim suradnjama.'
Zanimljiv je i razlog zbog kojeg se Ivana bavi ovim poslom: 'Zanimljiva je činjenica da se, gledajući unatrag, ovako s odmakom, najmanje osjećam 'glazbenom menadžericom', jer 'menadžeriranje' podrazumijeva jasne postavke i ima čvrstu definiciju. Osobno nisam sklona definicijama uklesanima u kamen, a pritom, da citiram kolegu Imamovića, 'moja uloga u svijetu umjetnosti je 'suštinski promotorska', a potom sve ostalo'. Moram naglasiti da je i društveni angažman vrlo bitan u svemu što radim. Razlozi za moj angažman u ovom području se vjerojatno kriju negdje duboko u djetinjstvu, jer sam iz glazbeničke obitelji, ali i u činjenici da je ovaj poziv više odabrao mene, nego ja njega. I zato mogu reći da se više radi o pozivu, nego o poslu.' Da se Ivana u ovom poslu snašla kao riba u vodi, govori i njezin odgovor vezan uz stres posla kojim se bavi: 'Osobno sam najveći stres doživljavala sjedeći osam sati na radnom mjestu, 'od osam do četiri'.'
Lidija Samardžija zaslužna je za veliki uspjeh Damira Urbana, Gibonnija, a od nedavno radi i sa ženskim bendom The Frajle. Nema sumnje da je i više nego uspješna u svom poslu jer ni Urban ni Gibonni ne bi bez razloga svoju karijeru povjerili upravo njoj, a i zvijezde s kojima je do sada radila, govore koliko je dobra i tražena: Severina, Nina Badrić, Vesna Pisarović (samostalno)… kao zaposlenik firme Tutico (vlasnik Zrinko Tutić): Doris Dragović, Divas, Crvena jabuka, Maja Blagdan, Ivan Mikulić, Matteo Cetinski. O svom uspjehu skromno kaže: Moj 'uspjeh' generalno ovisi o talentu, radu, ambicijama i sposobnosti izvođača. Moj samostalni rad je gotovo uvijek vezan za izvođače koji su autori i čiji talent za pisanje daje one glavne odrednice, smjernice. Lako je biti menadžer uspješnim izvođačima koji su i talentirani autori, a to je moj slučaj. Ako uspijem malo prokrčiti put izvođačima da lakše i neopterećenije mogu biti više orijentirani na ono što trebaju raditi (pisati, pjevati, putovati, održavati koncerte, biti dostupni medijima…) to činim i to je moj posao. Sve ostalo što se još dobro može dogoditi jest reakcija na talent i ambiciju izvođača, nosači zvuka, koncerti, sponzori, mediji… sve je to usmjereno na izvođača, ne na menadžera.'
Marcella Zanki karijeru je menadžerice stekla radeći s Markom Nastićem i njegovom DJ booking agencijom Body and Soul s desetak poznatih beogradskih DJ-a i producenata. Upravo zahvaljujući tom iskustvu, ali i sudjelovanju u organizaciji i promociji koncerata i partyja u Splitu i širom Hrvatske te dugogodišnjoj suradnji s redateljem spotova Žaretom Batinovićem, ali i Gibonnijem, Marcella je svojim iskustvom odlučila pomoći svojim prijateljima iz kvarta – Dječacima. O uspjehu Dječaka kaže da su prije svega zaslužni oni sami jer su snimili vrhunski album, a da je ona samo cijelu priču dobro spojila i povezala s bitnim adresama te uspjela napraviti dobar hype. 'Uspješna menadžerica, po mom mišljenju, mora biti non-stop u toku, non-stop među ljudima, non-stop u komunikaciji sa svima i dostupna u svakom trenu. Imati ideje kako 'osvježiti' posao (PR / marketing), odgovarat iodmah i redovito na mejlove, imat podsjetnike i kalendare, učiti / pitati iskusnije, biti dobra i s drugim menadžerima. Znat se postaviti u određenom trenutku, da bude istovremeno i stroga i razumna i realna za situacije, znati dobro komunicirati s ljudima, a da sve na kraju ispadne kul s jedne i druge strane.'
Iva Vrdoljak, koja radi s Elementalom, ima debeli dosje menadžerskog aktivizma prije njih: 'Prije Elementala radila sam s glazbenicima koji djeluju na nezavisnoj elektroničkoj sceni i trudila se pomoći im da dobiju veću vidljivost u regiji. Kao član udruge Vibra, sudjelovala sam u osnivanju Beat Busters kolektiva, koji je prije nekoliko godina okupio kvalitetne glazbenike, producente i audiovizualne umjetnike sa željom promicanja nezavisne kulture. Kao PR i menadžer brinula sam o članovima kolektiva koji su mahom bili kvalitetni glazbenici. Bendovi LessThanAMinute, Tobogan, ABOP te DJi/producenti Egoless, Phillipe i Chatko. Kroz nekoliko godina suradnje organizirala sam puno koncerata i partija po regiji te paralelno učila raditi ono što danas radim. Ponosna sam na njihove današnje uspjehe i zahvalna im na vremenu koje smo proveli zajedno.'
Čvrsto stojeći s nogama na zemlji i s debelim iskustvom iza sebe i realnim pogledom u budućnost, Iva je kao tešku stranu ovog posla izdvojila jednu žalosnu, ali vrlo stvarnu činjenicu: 'Najteže su situacije u kojima organizator otkazuje nastup zbog političkih uplitanja u kulturne budžete i činjenica da je financijsko stanje u regiji doslovce na koljenima. Tužno je gledati kako festivali propadaju, klubovi smanjuju kvalitetu programa i glazbenici ostaju bez gaža, a sve zahvaljujući politici. Neovisno o tome koliko si dobar menadžer i koliko je tvoj bend 'jak', sve nas zahvaća ista kriza.'
Dijana Lakus, poznatija pod nadimkom Didi, jedna je od 70 najboljih menadžerica na svijetu, iako je gotovo nikada nećete sresti u medijima jer ona je u službi svojih klijenata kao što su to svojevremeno bili Overflow i Bambi Molesters. Didi je rijetko u Hrvatskoj, s obzirom na to da je njezino područje djelovanja cijeli svijet, a poštivanje stavki u ugovoru između nje i izvođača – svetinja, pa je i priča o njezinu aktualnom menadžerskom angažmanu za tportal.hr izostala. U sklopu agilne ekipe Pozitivnog ritma, stoji iza uspješnih festivala Outlook i Dimensions nastalih suradnjom sa britanskim promotorima, kao i rada na festivalima Slurp i Seasplash.
Nema sumnje da su sve anketirane menadžerice prije svega predane svom poslu. Neke više, neke manje, ali ga sve rade uz veliku ljubav i više nego predano, pa nije ni čudo što su njihovi klijenti poznate hrvatske glazbene zvijezde, među kojima su neki i više nego ozbiljno zakoračili na globalnu rock scenu.