Iz vožnje u vožnju volan zaljubljenika u pedaliranje sve je krcatiji važnim dodacima. Bez kojeg gadgeta mogu, a koji su mi neophodni, pitao se naš bloger i upustio u težak zadatak - izabrati pet najvažnijih. Naravno, važno i neophodno stopilo se s omiljenim, tako da je to ispao na kraju jedan posve subjektivan izbor. Ali to je to, pet najboljih gadgeta bez kojih Dražen Breitenfeld sada više ne želi pedalirati. Doduše, već se pita o neophodnom šestom gadgetu, vrlo bitnom i neizbježnom. Što nije ni čudno s obzirom na to da industrija korisnih i lijepih pomagala za ljubitelje pedaliranja napreduje brzinom svjetlosti. Samo, hoće li volan moći to sve izdržati?
Koji mi uređaji ili dodaci najaviše pomažu u bicikliranju? Zimsko i hladnije vrijeme tu dodatnu opremu čini još važnijom. Jer smo na biciklu više izloženi vremenskim utjecajima, prije svega kiši i snijegu. Dani su znatno kraći, pa nam i ti dodaci puno znače ako su jače vidljivi ili nas čine uočljivijima na cesti. I pomoć pri orijentaciji iz istih razloga još više vrijedi. Svoju biciklističku vožnju svi želimo što bolje zapamtiti i zabilježiti. Pa tako uređaji koji će zabilježiti naš trag ili rutu čine naš ostvareni uspjeh nakon vožnje još boljim i vrednijim. A čine nas i sretnim. Svaka je fotografija ili druga bilješka sa staze poslije pedaliranja bitna. Evo mog odabira pet gadgeta koji mi pomažu u vožnji: biciklističko računalo, naočale, svjetla, kamera i pametni sat. Ta dodatna bike oprema i nosiva tehnologija omogućuju nam vrlo često i sigurniju vožnju, a ujedno su svrsishodni i često višenamjenski.
Naočale su mi postale jedan gadget bez kojeg ne bih išao ni na kraću relaciju. To nije samo zaštita od sunca nego nas štiti i od hladnoće, oko se u takvim situacijama bolje prilagođava na nagle vremenske promjene ili u uvjetima smanjene vidljivosti. Može nas zaštititi i od vjetra, kiše, pahulja snijega ili svega što leti po zraku. Skoro godinu dana koristio sam bike sunčane naočale, iako sam u paketu odmah dobio i dodatna stakla, zamjena mi se činila kompliciranom ili sam se bojao da ću nešto slomiti dok ih vadim iz okvira. No ove jeseni prvi sam put stavio okvire s minimalnim zasjenjenjem koji su zapravo idealni za ovo doba godine. A konačno se ne osjećam po noći glupo jer se ipak vidi da to nisu sunčane naočale nego obične i prozirne.
A i korištenje pravih sunčanih naočala po noći baš i nije pametno jer se znatno slabije vidi. Oni koji voze na primjer uz Savski nasip znaju razlog, a često je to ljeti i drugdje. Jednostavno u večernjim satima ne može se voziti zbog insekata koji onda doslovce ulijeću u oči. Već spomenute bijele naočale pravo su mi otkriće, jer su u zimskim mjesecima česte izmjene oblaka i sunca, vidljivost je upitna, a i dobre su za prolaz kroz šumu gdje također usred bijela dana može biti mračno. A i u svjetlijim uvjetima nisam bez zaštite. Izbor biciklističkih naočala velik je, a razlika je u kvaliteti okvira i stakala. Ima i takvih modela tj. stakala koja na suncu potamne, a noću su gotovo prozirne. Izbor tih fotoosjetljivih naočala također je velik i izbor najviše ovisi o vozaču i njegovim, potrebama, željama i iskustvima. Tako se najbolje dolazi do pravilna odabira jer stalno mijenjati naočale, stakla, okvire nitko ne voli pogotovo ne na turi. Ja sam sada stavio prozirna stakla s malom sjenom i mislim da ću tako voziti do kasnog proljeća.
Navigacija je avantura
Imao sam prilike isprobati bike računalo iliti ciklokompjutor Garmin Edge 810 i koristeći samo osnovne funkcije unaprijedio sam svoju vožnju, kretanje i sigurnost. Zapeo sam neku večer pri povratku iz Lonjskog polja i iako sam išao po glavnoj prometnici zbog mraka i slabije naseljenog područja, lijepo je bilo voziti se uz jako osvijetljeni displej i vidjeti stalno da sam na dobroj cesti, imati najosnovnije podatke od brzine kretanja, prijeđenih kilometara i sl. I što mi je bilo jako bitno, pokazao se suveren u vlažnom okruženju, a i provjerio sam osjet na dodir u rukavicama. Svih šest sati vožnje radio je besprijekorno. Naravno, uređaj je vodootporan, ima bezbroj podatkovnih polja prilagođenih za vožnju biciklom. Uređaj se može upariti s android-mobitelima, a naravno nakon ture preko besplatne aplikacije Garmin Connect lijepo je vidjeti i analizirati vožnju preko svog profila ili ga objaviti na društvenim mrežama. Mislim da bi mi mjeseci trebali da proučim, analiziram i istražim ova nova računala Garminova GPS koja su tako napravljena da asociraju na avanturu, istraživanje i stil života. Točno ono što biciklisti vole. Ono što je meni bilo važno jest to da sam ga jednostavno i brzo postavio na volan. Jer te tehničke stvari, montiranje nečega već su unaprijed komplicirane.
Super je bilo primiti obavijest o magli, ali o drugim aktualnim vremenskim prilikama. Prognoze i upozorenja dolaze preko Edgea s uparenog mobitela. Ovo je korisno na dugim vožnjama jer vam omogućuje da telefon držite na sigurnom i suhom dok su vam potrebni meteorološki podaci na dohvat ruke. Biciklističko računalo, a zapravo je vrlo jednostavno, uz istraživanje na ruti ili usputnoj kavi uz informacije iz korisničkog priručnika. Ja sam takav, uvijek radim obrnuto. Pa naknadno čitam da Edge 810 ima bateriju koja traje 17 sati. Vjerujem. Dizajniran je i napravljen za bicikliste koji žele više i sve. Navigirati, povezivati se s drugim biciklistima, natjecati se, trenirati i uspoređivati rezultate. Tu je statistika za one koji vole takve analize i imaju taj natjecateljski duh. Mobilna aplikacija omogućuje i praćenje vožnje u stvarnom vremenu i dijeljenje putem društvenih medija. Uređaj 810 kompatibilan je s detaljnim kartama ulica pa vas može voditi na dugim vožnjama, putovanjima na posao ili dugotrajnim aktivnostima. Instalirane karte daje točne podatke i mogućnost navigacije bilo gdje na svijetu.
Treći je omiljeni dodatak kamera. Već dulje vrijeme koristim Garminov Virb i oduševljen sam rezultatima koje postižem. Iako više fotografiram, i videoprilozi vrlo su korektni. Baterija se brzo troši, pa me na duljoj ruti malo smeta to što moram stalno gasiti kameru kako bih čuvao bateriju. Kamera nije velika, lagana je i vrlo se jednostavno stavlja i skida s postolja. To se ne može osporiti, kao niz drugih kvaliteta, od savršene fotografije i rezolucije, jednostavnog okidanja, upravljanja kamerom i sl. S bike izleta uvijek se vraćam s više stotina fotografija. Često snimam i iz ruke iako je to malo nespretno, zbog malog ekrana kroz koji su uvijek kadar ne vidi dobro. Ali širokokutna leća gotovo omogućava i slikanje napamet. Biciklističke akcijske kamere i novi modeli koji su u međuvremenu izišli na tržištu dobivaju se u kompletu sa svim dodacima koji su potrebni za postavljanje na volan ili kacigu. Sučelje je odlično zaštićeno i tako polukružnim staklom dizajnirano da se i na jakoj kiši može slikati i vrlo se jednostavno nečim obriše. Na fotozapisu može se vidjeti baš dobra fotka, a kišne kapi dočaravaju i daju štih kišnog izleta.
Budite vidljivi
Zatim svjetla i drugi dodaci koji pomažu pri kretanju i tome da budem dobro opažen i vidljiv. Za rasvjetu koristim lagane LED lampice, bijelu i crvenu, koje imaju integrirane baterije s mogućnošću punjenja preko USB priključka pa ih se relativno jednostavno puni. Moje posljednje iskustvo govori mi da su lampice radile u trepćućoj opciji više od tri sata i nisu pokazivale znakove prestanka rada. Naravno, tu uvijek postoji mogućnost da ostanem na cesti bez rasvjete, ali mi se još to nije dogodilo. No ima isto tako dobrih lampica od onih s klasičnim baterija do sustava koji rade po principu nekadašnjeg dinama tj. vezani su na pogon. Naravno, dinamo se ni ne vidi ni ne čuje jer je integriran u biciklu. U zadnje vrijeme sve se više pojavljuje oprema koja je reflektirajuća, pa čak i više od toga – jednostavno u mraku svijetli. Od takvih materijala proizvode se već dijelom i ruksaci, jakne, rukavice i sl. Vanjski dio rukavica napravljen s fluorescentno žutim materijalom i reflektirajućim detaljima što vas čini vidljivim u prometu, dok unutarnji materijal fleece održava ruke toplima.
Ono što još spada u neki oblik rasvjete i drugi su uređaji koji se postavljaju na bicikle, radari na primjer. Prate promet, ali su ujedno i svjetla koja ovisno o prometu i vozilu koje iza vas pojačavaju. Tu su još i pametna svjetla za bicikle. Pametna stražnja i prednja svjetla za bicikle Varia doprinose stvaranju sigurnijeg okruženja za bicikliste. Prilagođavanjem fokusa snopa svjetlosti brzini bicikla i usklađivanjem intenziteta svjetla s uvjetima osvjetljenja koji se mijenjaju. Povećavanjem brzine vožnje snop svjetlosti prednjeg svjetla projicira se dalje niz cestu, onamo gdje vam je to najpotrebnije. Smanjenjem brzine snop se projicira bliže biciklu.
Pedaliranje, tehnologija i priroda
Peti uređaj i meni najdraži i najkorisniji je pametni sportski sat vivoactive. Namijenjen je za aktivan stil života. Povezuje rekreaciju, posao i privatne obveze. Sat vivoactive tanak je i fin i ide uz odijelo i bike dres. Vole ga i poslovni ljudi koji svakodnevno voze bicikl i preferiraju i druge aktivnosti poput plivanja ili planinarenja. Čvrsti su na ruci, imaju GPS, drugi modeli satova čak i navigaciju. Dodirni zaslon visoke rezolucije je čitak i vidljiv na sunčevoj svjetlosti. Uparite li sat sa svojim mobitelom, on će prikazivati upozorenja o dolaznim pozivima tj. lagano zavibrira po dolasku e-pošte, SMS-poruke i sl. Ima ugrađene sportske aplikacije, uključujući aplikacije s GPS-om za trčanje, biciklizam, golf, plivanje i praćenje statistike čak i kada se ne nalazite u blizini telefona. Bateriju se puni preko praktičnog postolja tj punjača i traje i do tri tjedna kada se kao sat ili uređaj za praćenje aktivnosti; ako u vožnji koristite GPS, baterija će izdržati deset sati. Vívoactive omogućuje kontrolu nad glazbom koju reproducira player glazbe, omogućuje vam određivanje položaja pametnog telefona (ako ga ne možete pronaći, op. a.) a prijatelji i obitelj mogu pratiti vaše aktivnosti u stvarnom vremenu. Može daljinski upravljati i akcijskom kamerom Virb.
Sat ima brojač koraka, upozorava na neaktivnost. Mislim da je sat zanimljiv svima koji su rekreativno bave biciklizmom. Pogotovo ako još trčite ili se bavite nekom drugom aktivnošću. Ima sve funkcije modernog sata i zato je uz sportske i rekreativne i bike komponente u ovo moderno doba pronašao put do korisnika. Meni je to najdraži gadget jer više ne moram se zaustavljati i vaditi mobitel iz ruksaka da vidim tko me zvao ili imam li kakvu važnu obavijest. To u svakom trenutku mogu i u vožnji vidjeti na satu ili prvom prilikom uopće ne koristeći mobitel pročitati na satu mail ili poruku. Naravno, pratiti svoje kretanje koje je preko mobitela stalno dostupno i mojoj obitelji. S obzirom na to da sam često na biciklu i u prirodi sam. Kršim zlatno pravilo da bi bilo dobro na ruti biti uvijek s nekim. Ja i jesam, pa bar s pametnim satom. Na biciklu sa satom koji brine o meni i mojoj aktivnosti, uspjehu, a bogme i sigurnosti. I kako sam na svom fejs-profilu napisao očito nadahnut i zadovoljan postignutim – gledajući Kupsku dolinu s Orlove stijene – odmah se bolje osjećam kada mogu pedalirati gdje želim uz ovakav stimulans tehnologije i prirode. I pogleda s vrha! Uslijedili su komentari i dijeljenje. Kako Dražen uz pomoć aktivnog sata i navigiranja Edge bezbrižno pedalira i stiže kamo god poželi!
I dok sam razmišljao što bi to bio šesti gadget, kolega na poslu pojavio mi se s uranjenim božićnim poklonom – solarnim punjačem koji upravo brine o mojih pet gadgeta, a otvorio mi je usput i dobru temu. Iako su svi vrlo izdržljivi, struje uvijeke negdje ponestane, tako da sam i planirao uzeti neki prijenosni punjač kako bih mogao u nekoj divljini ili planini daleko od nekog utikača i struje dopuniti gadgete. Sada imam još i solarni, pa zaista mogu u odvažne nove bike adrenalinske izazove. Inače svi uređaji i gadgeti koje sam spominjao imaju integrirane baterije i vrlo brzo se pune svi, sat najbrže, a ostali ne više od pola sata do 45 minuta. Mobitel nisam, barem za sada, uključio u bike gadgete smatrajući da je to danas standardna oprema s kojom živimo.