Bivši maneken, televizijska i filmska zvijezda ima za ponuditi puno više od ljepuškastog lica. U posljednje vrijeme Ashton Kutcher je stekao reputaciju najiskusnijeg holivudskog tehnološkog investitora, a svim zainteresiranima voljan je podijeliti i svoju ulagačku mudrost
Iako najpoznatiji kao glumac, 42-godišnjem Kutcheru ovo je tek jedna od mnogih stavki u dosadašnjoj karijeri. On je i producent, poduzetnik, filantrop, s različitim pothvatima u svakom od tih područja. Pored toga, Kutcher je vrlo ozbiljan ulagač.
Možda nije prva slavna osoba koja koja se uspješno upustila u ulaganja, ali u nešto više od desetljeća prisutnosti, Kutcher je ulagačku slavu stekao u Silicijskoj dolini, zbog čega ga nazivaju najaktivnijim ulagačem među slavnima i vjerojatno najiskusnijim holivudskim tehnološkim ulagačem.
Prije nego je postao suosnivač dva fonda rizičnog kapitala, A-Grande Investments i Sound Ventures, Kutcher je ulagačku karijeru započeo kao anđeo ulagač bogat gotovinom, a cilj mu je bio povezati 'malog čovjeka' s novim tvrtkama koje pružaju jednostavna rješenja za svakodnevne probleme.
Od pretvaranja fonda od 30 milijuna u 250 milijuna dolara tijekom šest godina, do ranih oklada i ulaganja u Uber i Airbnb, Kutcher je izgradio uspješnu i unosnu investicijsku karijeru.
Kutcher je moć skupljanja novca pokazao još u mladosti
Kao dijete je balansirao između nekoliko poslova poput košenja travnjaka, kućanskih poslova i pranja posuđa. Kako je rekao za Grow, blog aplikacije za mikroulaganja Acorns, čiji je ulagač, u dobi od 13 godina uspio je uštedjeti 1400 dolara za motorne sanjke. 'Radio sam nakon škole i vikendima godinu i pol dana i svaki cent polagao na račun štednje', objasnio je Kutcher.
Odrastao je u Iowi, u radničkoj obitelji. Otac mu je radio u tvornici za preradu mesa, a majka je bila učiteljica. Dok je na Sveučilištu u Iowi studirao biokemijsko inženjerstvo, vrbovali su ga za modela, što mu je na kraju omogućilo proboj u glumačke vode.
Danas Kutcher iza sebe ima više od 3 milijarde dolara uloženih u start-upove i u posljednjem je desetljeću sudjelovao u 177 krugova financiranja, što ga prema Business Insideru čini najaktivnijim holivudskim anđelom ulagačem u Silicijskoj dolini.
'Usredotočenost na ovaj jednostavan cilj identificiranja i omogućavanja nevjerojatnim poduzetnicima stvaranje boljeg sutra, srž je moje strategije ulaganja', napisao je Kutcher u svom blogu za Atrium, pravni i tehnološki start-up.
Kako i zašto je počeo ulagati
Kako je sam objasnio, ulagati je počeo jer je želio povezati nove tvrtke koje grade rješenja za svakodnevne probleme s ljudima kojima su ta rješenja potrebna.
'Puno vremena provodim razmišljajući o novim i jednostavnijim načinima rada, ali nemam dovoljno vremena za realizaciju svih tih ideja. Tako sam pronašao ljude koji su ih izvršavali i ulagao sam u njihov uspjeh', rekao je Kutcher za Grow.
Potrošačke tehnologije posebno su mu privlačne, otkrio je 2013. godine za The Telegraph.
'Tvrtke koje će na kraju dobro proći su tvrtke koje su u potrazi za srećom. Nađete li način da pomognete ljudima pronaći ljubav, zdravlje i prijateljstvo, s dolarom ćete to postići', rekao je Kutcher.
Međutim, njegov pohod kao anđela ulagača krenuo je kada je 2000. godine osnovao proizvodnu tvrtku Katalyst, što je potaknulo povezivanja u Silicijskoj dolini. Za šefa digitalne tehnologije Katalysta Kutcher je doveo čovjeka iz TechCruncha, koji ga je upoznao s velikim imenima u Silicijskoj dolini. 'Potrošio sam 90 posto svog vremena samo na slušanje', rekao je Kutcher za Forbes.
Ubrzo se upoznao s tehnološkom scenom, a 2009. godine, na zamolbu milijardera Marca Andreessena uložio je milijun dolara u Skype, godinu i pol dana prije nego je tvrtku kupio Microsoft i učetverostručio joj vrijednost.
Život i način ulaganja promijenio mu je mentor
Njegova je ulagačka karijera dosegla novu razinu, rekao je Kutcher, nakon što se za smjernice obratio anđelu ulagaču iz Silicijske doline Ronu Conwayu.
'Govorimo o jednom od kumova anđeoskog ulaganja. Potpuno mi je otvorio svoj portfelj ulaganja i zaista mi počeo objašnjavati kako stvari funkcioniraju i koja je njegova strategija. Vjerojatno mi je bio najveći mentor', rekao je Kutcher na svojoj web stranici za vijesti i zabavu A Plus.
Nakon toga je s menadžerom za talente Guyem Osearyjem i poduzetnikom Ronom Burkleom suosnovao tvrtku za rizičnog kapitala A-Grade Investments i u roku od šest godina fond od 30 milijuna dolara pretvorio u 250 milijuna dolara.
Po milijun dolara vlastitog novca u tvrtku su uložili Kutcher i Oseary, dok je Burkle uložio 8 milijuna dolara. A-Grade je također dobio podršku od iskusnih tehnoloških rukovoditelja poput izvršnog direktora Salesforcea Marca Benioffa i poslovnog čovjeka Marka Cubana. Prema TechCrunchu, A-Grade se usredotočio na ulaganja u ranoj fazi, a Forbes je pisao o tome kako start-upovi u koje trvrtka ulaže moraju imati tri definirajuće karakteristike:
- da osnivači A-Gradea žele s njima raditi
- pokazatelj da im je misija rješavanje problema na što će koristiti najviše vremena
- mogućnost rasta poslovnog modela A-Gradea.
Iako je putem bilo nekoliko neuspjelih ulaganja, poput BlackJeta i Fab.com, A-Grade je ostvario puno uspješnih ulaganja. Između ostalog, uložili su pola milijuna dolara u Uber, 2,5 milijuna dolara u Airbnb, 3 milijuna u Spotify, 300 tisuća u Warby Parker i 1,5 milijuna u Houzz. Sve su to tvrtke koje danas vrijede više milijardi dolara.
Kutcher i Oseary su 2105. godine zauzeli formalniji pristup rizičnim ulaganjima i zajedno osnovali Sound Ventures sa 100 milijuna dolara Liberti Media.
'Ulaganje tuđeg a ne vlastitog novca omogućilo im je veća ulaganja, ulaganja u novoosnovane tvrtke u kasnijoj fazi i ulaganje više novca u ulaganja koja povećavaju naknadne runde', navodi TechCrunch.
Od 2017. godine Sound Ventures je, prema pisanju The Wall Street Journala, upravljao s više od 100 milijuna dolara ulaganja. Do 2018. godine tvrtka je ostvarila više od 50 ulaganja i vodila šest krugova financiranja. Portfelj tvrtka uključuje Neighborly, start-up za financiranje općinskih obveznica i OpenGov, financijsku tehnološku tvrtku za lokalne uprave.
Kutcher i Oseary su rekli za Forbes kako uzimaju 'uobičajen prijenos' iz Sound Venturesa, vjerojatno dva posto uloženog novca i 20 posto dobiti, plus bonuse za učinak.
Iste godine Kutcher je gostovao u emisiji o ulaganjima Shark Tank. U početku je oklijevao oko dolaska, ali je mislio da bi to možda moglo pružiti priliku da se u emisiju dovede publika koja ju inače ne gleda. 'Doista se radi o poduzetništvu i po meni američkom snu: da možete krenuti i započeti nešto s vrlo malo i izgraditi nešto veliko', rekao je Kutcher za A Plus. Na kraju je sa sutkinjom Shark Tanka Lori Greiner podijelio ulaganje od 200 tisuća dolara za 15 posto svakog prodanog Beeba, naramenice koja drži bočicu za bebe u optimalnom položaju za hranjenje. Greiner je iskoristila svoju stručnost za poboljšanje pakiranja i prezentacije, dok je Kutcher iskoristio prepoznatljivost svog imena, ogroman doseg na društvenim mrežama i ulogu novopečenog tate kako bi Beebu doveo potrebne kupce.
Kutcher se prilikom ulaganja vodi s tri pravila, koja su sva usredotočena na ono što vidi u poduzetnicima
Prvo pravilo je da poduzetnici moraju blisko razumjeti i svoj proizvod i svoju industriju, rekao je za A Plus, te dodao da moraju imati i osobnost koja će im omogućiti da izdrže neuspjehe i zastoje.
'Možete imati najbolju ideju na svijetu i apsolutnu stručnost u domeni, znati učiniti sve kako treba, ali ako želite učiniti nešto veliko u svijetu, bit će prepreka - a ti moraš biti osoba koja ima domišljatost i čistu snagu volje za prebroditi ta vremena', rekao je Kutcher.
Treće je pravilo da se poduzetnik mora s njim dobro slagati.
No, pravi ključ za poticanje njegovog interesa ima veze s time koliko poduzetnik može dobro pokrenuti uvjerljivu priču, rekao je Kutcher na TechCrunchovom događaju Disrupt SF 2018. godine.
'Jedan od kritičnih testova koje pokušavam izvesti dok sjedim preko puta osnivača je 'Možete li mi prodati svoju ideju?'', rekao je Kutcher na konferenciji.
Prema Kutcheru, sposobnost prenošenja misije tvrtke određuje hoće li ona uspjeti uloviti najveće talente na konkurentnom tržištu rada. Pričanje priče o tvrtki u ranoj fazi smatra sastavnim dijelom njezina budućeg rasta.
'Ako je ne možete prodati meni, kako ćete je prodati svom prvom, drugom ili trećem zaposleniku? Kako ćete stvoriti kapacitet za ostanak svog tima da je proda sljedećim zaposlenicima?', objašnjava Kutcher.
Glumac je tijekom godina dao i puno savjeta za investiranje, često preporučujući ulaganje u područja o kojima imate znanje, a svoj najbolji savjet za ulaganje podijelio je u Netflixovom showu Chalsea Handler.
'Investirajte u stvari koje znate. Ako stalno pijete pivo - ako idete u male pivovare i isprobavate sve vrste, vjerojatno znate koja su piva najbolja, a moj savjet je da uvijek ulažete u ono što znate', rekao je Kutcher, a to je naglasio i u intervjuu za Grow, gdje je u jedan od svoja tri najbolja savjeta za odlučivanje u što uložiti uvrstio ulaganje u vlastitu stručnost.
Za ono što ne znate, kaže Kutcher, saznajte sve što možete. 'Znajte što to ne znate', poručio je putem svog Atrium bloga. To uključuje i postavljanje glupih pitanja, a što je upravo svjetovao nedavno na konferenciji QuickBooks Connect. Rekao je da kad ga prvi put predstave ključnim igračima u tehnološkom svijetu, postavi svako pitanje koje mu padne na pamet.
Učenje također zahtijeva pozornost. 'Ako radite u trgovini i vidite da nešto odlijeće s police, saznajte tko je to napravio. Saznajte zašto leti s police. Istražujte koliko je potrebno kako biste znali hoće li to biti nešto s konačnom vrijednošću', rekao je Kutcher za Grow.
Dodao je i da ulagati treba u ono za što želite vidjeti da postaje stvarnost, ali da svojoj viziji pristupate pažljivo. 'U najgorem slučaju gubite novac, ali barem ćete dobiti život kakav želite', kaže Kutcher.
Što se tiče provedbe u stvarnost, Kutsher kaže da je unatoč važnosti imanja vizije, uvijek bolje napraviti plan. Na konferenciji QuickBooks Connect savjetovao je da počnete od onoga što možete sljedeće učiniti da biste konačno ostvarili svoju viziju. Drugim rječima, zapišite detalje koji vas vode od točke A do točke B.
Od svih njegovih ulaganja, najbolja su ulaganja u odnose
'Odvojite vrijeme za upoznavanje ljudi, za otkrivanje što ih motivira, koji su im izazovi. Te se stvari vrlo često zanemaruju. Ulagači su toliko zaokupljeni prihodima i brojevima da zaboravljaju da je prava privilegija njihovog položaja dijeliti putovanje s iznimnim ljudima', rekao je za Grow.
Njegova filozofija o ulaganju, kao i o životu općenito, seže sve do njegovih korijena na srednjem zapadu pa je rekao kako želi vratiti onima kojima je potrebna ruka pomoći.
'Jako sam zahvalan na stvarima koje imam. Uvijek se borim za male ljude, bez obzira na sve, jer uvijek se osjećam kao mali čovjek. Ako imate tu sreću da vam dobro ide, na vama je da pomognete ljudima koji se bore kako bi uhvatili prvu prečku na ljestvama i kako bi započeli svoj uspon', rekao je Kutcher.