TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

O čemu je zapravo riječ u emisiji 'Emisija'?

25.09.2012 u 14:32

Bionic
Reading

Prva emisija o zanimljivim i neobičnim temama iz obrazovanja, kulture i znanosti - pod inventivnim nazivom 'Emisija' - govorila je o zabranjenim (tzv. 'bunkeriranim') filmovima i TV serijama. Nije bila loša. Nije bila ni dobra. No vrijedi i dalje pratiti taj novi (i zasad jedini originalni) sadržaj na trećem programu HTV-a. Tko zna što nam još pripremaju pod tako široko postavljenim rasponom tema i tako generički naslovljenim projektom

Već kad sam se pobojala da će novi treći program HTV-a u mjesec dana potrošiti sav prisavski arhiv, sve kinotečne filmove, koncerte klasične glazbe i emisije pučke te predajne kulture, napokon je počelo emitiranje 'Emisije', prvog novog i originalnog projekta trećeg programa HTV-a.Ima, dakle, nade. Arhiv bi mogao potrajati čak tri mjeseca'Emisija' je (nećete vjerovati) emisija u kojoj bi se trebalo govoriti o... hm, mislim da nikome nije potpuno jasno točno o čemu, pa ni samim idejnim tvorcima. U najavama se opisuje kao talk show u kojem će se govoriti o najzanimljivijim i najneobičnijim temama iz kulture, znanosti i obrazovanja. To me podsjeća na one tranzicijske obrte po haustorima u središtu Zagreba, na čijim vratima stoji: MASAŽA, OTKUP ZLATA, KNJIGOVODSTVO I VODOINSTALATER. Sve lijepo pukneš u đuture pa mirno spavaš, znajući da će se barem za jedno uvijek naći mušterija/publike. Odatle valjda i ingeniozan naziv 'Emisija', koji bi valjda trebao biti ironičan, autoreferencijalan i minimalistički rječit, a zapravo je samo zbunjola koja se iz uma tvoraca koncepta seli na gledatelje te usput dopušta trpanje svega i svačega pod istu egidu.

Ipak, prva emisija (da ne kažem 'Emisija') i nije bila tako loša. Nije bila ni dobra, ali zbog razmjerno dinamične rascjepkanosti isječcima iz zabranjenih filmova i serija (koji su bili tema) te sugovornika koji nisu pali s Marsa nego znaju o čemu pričaju, dalo je se odgledati bez spontanog hrkanja. Naravno, pod uvjetom da vas ne smeta loša sinkronizacija tona i slike, jer je prvih desetak minuta nalikovalo jeftinim kung-fu trilerima iz kina 'Kosmaj' osamdesetih, kada se engleski voiceover uopće nije poklapao s onime kako junaci na ekranu otvaraju usta. Ne znam je li za to odgovorna tehnička ekipa ili kijamet koji je jučer pičio nad Zagrebom, ali bilo je začudno i navelo me da počnem prčkati po receiveru, što nikada ne završi dobro.

Malo me i, moram priznati, smetao stav voditelja Hrvoja Juvančića, koji je prvu epizodu 'Emisije' vodio sa žarom i entuzijazmom osobe na prisilnom radu. Cijelo sam se vrijeme pribojavala da će preokrenuti očima, baciti papire na pod i uzdahnuti: 'Ponekad sam tako umoran', iako zapravo ne znam zbog čega, jer su mu se sugovornici u studiju ponašali vrlo pristojno, koncentrirano su se držali zadane teme te povremeno čak i ubacivali kakvu zgodu za društvo u kutu. Kazimir Klarić se, doduše, govoreći o zabranjenoj epizodi serije 'Punom parom', malo izgubio u nostalgiji, ali nije došlo do ozbiljnijih vijuganja po digresijama, nije bilo nikakvog nadvikivanja i nitko nikome nije upadao u riječ, što je, s obzirom na uobičajenu HTV-ovsku praksu, svemirski napredno. Ostaje zato tajna zašto je Juvančić izgledao kao da bi radije bio u Philadelphiji. Možda mu je to i inače prirodna furka, ne znam. A možda takvo što i nije neobično kada redatelja posadiš na voditeljsku stolicu.

Što se ostaloga tiče, nemam većih prigovora. Sinkronizacija se nakon desetak minuta pribrala, Nenad Puhovski pričao nam je o svojem zabranjenom filmu i kako su ga komesari prozvali zbog snimanja Vlade Gotovca na Varaždinskim baroknim večerima, Živorad Tomić prozborio je par zgodnih o Bunuelu, a prikazali su nam i dugo bunkeriran (i megačudan) film 'Tajna dvorca I. B.'. Bila sam malo razočarana što nitko nije spomenuo sudski proces oko Maycugova filma 'Oaza', na kojemu se krajem osamdesetih u Jugoslaviji definirao pojam pornografije, a čudno mi je što se nisu sjetili ni 'Prosjaka i sinova', koji su na televiziji prikazani s priličnom zadrškom zbog straha pred čuvarima revolucije, ali neću previše zanovijetati zbog toga. Sve je na kraju ispalo poput kakvog hibrida 'Posebnih dodataka' (četvoro ljudi u studiju priča o filmu uz poneki isječak) i 'Reportera' (dobar dio emisije sastoji se od prikazivanja filma), osim što su te dvije emisije mnogo bolje i nijedna se ne događa u studiju koji izgleda kao retro SF-set za serije poput 'Blakeove sedmorke' (kasne sedamdesete). Svejedno, unatoč šeprtljavim momentima i mlakoj atmosferi, i drugi ću put pogledati 'Emisiju'. Ako ni zbog čega drugoga, onda zato da vidim o čemu će razgovarati sljedeći put. Sudeći po opisu i nazivu, moglo bi biti bilo što u rasponu od masaže do vodoinstalacije iz gore spomenutog tranzicijskog obrta. Jer ako to dovoljno želite, sve se može utrpati pod znanost, obrazovanje i kulturu. A s nazivom 'Emisija' takvo je neodređeno svaštarenje još lakše.