Četvrtak navečer inače je dan kada nas domaće televizije zasipaju originalnim sadržajima - od unutarnjih i vanjskopolitičkih te kulturnih emisija na HTV-u pa sve do 'Provjerenog' na Novoj. Nijedna od tih emisija, unatoč obilju materijala koji ima prilike polučiti iz stvarnosti, sinoć nije bila osobito dojmljiva, ali zato je sve zasjenio sjajan dokumentara 'Standardni postupak', prikazan negdje poslije 23 sata na Novoj TV
Jedna od najintenzivnijih televizijskih večeri - ona koja se svakoga tjedna na domaćim kanalima odvija četvrtkom - sinoć je (doduše, ne prvi put) prošla sasvim bez veze. Nije u svim onim političkim, kulturnim ni mozaičnim TV-magazinima koji se svakoga tjedna u doba od 20 do 23 sata prikazuju na domaćim programima bilo ničega kolosalno lošeg, ali ni ičega što bi ostavilo dublji dojam. A nije da nisam tražila. HTV je, doduše, u terminu od 20 sati na prvome programu počeo prikazivati zanimljiv i, kao i sve što odabere legendarni Đelo Hadžiselimović, vrlo gledljiv dokumentarac 'Moć boja', 'Spektar' i 'Paralele' bili su uobičajeno korektni, 'Pola ure kulture' uobičajeno dosadni (čak se ni Hloverka s prilogom nije uspjela zbljeznuti kao što joj je to ne tako rijetka navada), a na Novoj je 'Provjereno' i opet slagalo kolaž ozbiljnih i potpuno trivijalnih tema, krećući se od propasti tekstilne industrije do skokova s litice. Više-manje zijev
No već kada sam pomislila da je još jedna televizijska večer prošla skroz dosadno i naumila se prešaltati na DVD-ove, negdje nakon 23 sata na Novoj TV počeo je 'Standardni postupak'. Šokantan i izvrstan dokumentarac američkog redatelja Errola Morrisa (neki će se možda sjetiti još jednoga njegovog remek-djela, Oscarom nagrađenog dokumentarnog filma 'Magla rata' ili njegova vjerojatno najpoznatijeg filma 'Tanka plava linija') istražuje pozadinu užasnih fotografija koje su američki vojnici snimili u iračkom zatvoru Abu Ghraib, a na kojima je zabilježeno svirepo mučenje zatvorenika.
'Standardni postupak' definitivno nije lako gledateljsko 'štivo' ni osobito zabavan način provođenja blagdanske večeri pa je zbog toga vjerojatno dobro što je film prikazan u kasnome terminu. Prepun je, naime, mučnih prizora i jezivih svjedočanstava iz okruženja koje podsjeća na barem jednu izmaštanu verziju pakla koju svatko od nas nosi u glavi. Film je, međutim, unatoč tome iznimno upečatljiv i gledatelja navodi na razmišljanje o prikazanim scenama, izjavama ljudi koji opisuju njihovu pozadinu, o kontekstu u kojem se sve odvilo, pa i o samim sudionicima događaja. Sigurna sam da ima mnogo onih koji bi na sve to rekli: 'A što se nas tiču američke gadarije koje izvode po ratovima u kojima sudjeluju?', 'Zašto bismo mi to trebali gledati?' ili 'To su američki gadovi, to s nama nema nikakve veze', ali kao i svaki dobar dokumentarac, i 'Standardni postupak' izvrstan je zato što nadilazi same okvire priče o iračkom ratu i njegovim mračnim stranama. Svi sudionici dokumentarca koji su bili u Abu Ghraibu, naime, rekli su jednu važnu stvar - da su u Irak otišli vjerujući da će ondje braniti demokraciju ili barem čast svoje zemlje, a odande su se, jasno je po izjavama i pokušajima opravdavanja vlastitih postupaka, vratili prepuni dubokog i doživotnog stida. Rat je, kroz njihove nam riječi, postupke i pozadinu događaja govori Morris, upravo takav. Prljav, zao, sramotan i ružan. Nema u njemu ničega čime bi se itko mogao ponositi. Američki je dokumentarist, međutim, odlučio progovoriti o toj mračnoj strani svoje novije povijesti i njegovi su se sugovornici s time odlučili suočiti. Mi ćemo na takvo svoje suočavanje, čini se, barem kada je riječ o prikazivanju na domaćim televizijama u razmjerno udarnom terminu - još morati pričekati.