Ne prođe dugo da u automoto svijetu ponovo aktualna ne postane tema žena u Formuli 1, a kao novo ime u okruženju rezerviranom u pravilu za muškarce spominje se 24-godišnja Jamie Chadwick, Britanka zaraznog osmijeha koja kao svoj glavni cilj vidi nastup u najbržem oktanskom sportu
Znate li koja je bila zadnja vozačica u utrci Formule 1? Većina fanova ovoga sporta nije se tada najvjerojatnije ni rodila, a kako je to bilo davno, samo oni najzagriženiji pratitelji najbržih bolida znat će da je odgovor - Lella Lombardi, Talijanka koja je nastupila na VN Austrije 1976., dakle prije 46 godina.
Ako želite da ne idemo toliko u prošlost, a da ima veze s Formulom 1, izdvojit ćemo Susie Wolff, trenutačno izvršnu direktoricu tima Venturi u Formuli E te suprugu direktora Mercedesove momčadi i izvršnog direktora Tota Wolffa. Ona je bila testna vozačica Williamsove momčadi u Formuli 1 za sezonu 2015. i zadnja je žena koja je bila blizu vožnje u elitnom društvu, ali to nije dočekala, vozila je tek na treninzima.
'Jedan od glavnih razloga zbog kojih nema toliko žena u Formuli 1 to je što se djevojčice nemaju na koga ugledati. Dječaci prate sport i odmalena mogu reći da žele biti kao recimo Sebastian Vettel', jednom je izjavila Wolff.
Tko je Britanka koja želi postati vozačica u F1?
Nova nada za ljepši spol je – Jamie Chadwick, Britanka koja je prije nekoliko dana proslavila 24. rođendan. Natječe se u Seriji W, rezerviranoj samo za žene, i bila je najbolja u obje dosad odvožene sezone (2019., 2021.), a smiješi joj se i treća titula u 2022. Ove godine sudjelovala je i na Race of Championship u Švedskoj te je zaustavljena u osmini finala, ali je prije toga bila brža od Micka Schumachera, sadašnjeg vozača F1. Prepoznao ju je i Williams te se nalazi u njihovoj akademiji za talentirane vozače iz različitih serija.
Rođena je 20. svibnja 1998. u engleskom Bathu, otac Michael bavio joj se gradnjom nekretnina, a majka Jasmine, indijskog porijekla, bila je također uspješna poslovna žena, pa je imala dobro financijsko zaleđe i vrhunsko školovanje.
No do Formule 1 mukotrpan je put. Na gridu je samo 20 vozača i 10 momčadi, mjesta je malo, a prije toga treba proći jako zahtjevne Formulu 3 i Formulu 2 u strašnoj konkurenciji, što zahtijeva ne samo talent, već i milijune dolara financiranja.
'Sa sportske strane, definitivno želim osvojiti taj treći naslov. Ali iz šire perspektive, želim se što bolje pripremiti za što god donese budućnost. Bit će još uvijek težak zadatak osvojiti treći naslov, ali mislim da ove godine malo više razmišljam o budućnosti i više planiram unaprijed', izjavila je Chadwick.
'Stvarnost je takva da je Jamie još uvijek iza krivulje sličnih vozača u okruženju Formule 3 ili Formule 2. Budućnost je u njezinim rukama, dvaput je osvojila prvenstvo, dobila je sredstva koja su došla od toga - milijun dolara u dvije godine. Ako postoji netko tko je dovoljno dobar u Seriji W da uđe u Formulu 1, to je Jamie. Ona je jako dobra vozačica i to je pokazala pobjedama u raznim serijama, ali podsjetimo se - ako želite doći na sljedeću razinu, morate biti Lewis Hamilton, Max Verstappen, Charles Leclerc. Ima puno ljudi koji misle da su spremni, neki od njih već su u Formuli 1. Dakle biti dovoljno dobar je jedno, ali biti ovdje i dobiti priliku je drugo', rekao je David Coulthard, bivši vozač F1, a sada predsjednik savjetodavnog odbora Serije W.
Zašto nema više žena i u čemu je problem?
Inače, nedostatak vozačica u F1 nije ništa novo, ali mnoge žene uključene su u ovaj sport često iza kulisa - kao inženjerke, direktorice, kao djelatnice u marketingu i gostoprimstvu za timove.
Zašto je došlo do tako dugotrajne odsutnosti vozačica iz Formule 1?
'Brojevi. Jako dugo to je bilo čisto pitanje brojeva. Od, recimo, 1000 kartingaša koji se natječu na juniorskoj razini, samo je jedna ili dvije djevojke među njima. Kada samo pet od tih 1000 uđe u juniorsku trkaću seriju, a samo jedan od njih možda uđe u Formulu 1, male su šanse da to bude jedna od te dvije djevojke. Zato, koliko god sjajna bila Serija W, prava promjena mora biti na osnovnoj razini', izjavio je Coulthard te dodao:
'Prilika je također ključna. Nikada nećemo saznati koliko je žena bilo dovoljno talentirano da dobiju priliku u Formuli 1, ali nisu ušle u taj svijet. To vrijedi za mnoge vozače utrka općenito - prilika, novac, tajming, sve to mora igrati ulogu.'
Je li se što promijenilo?
'Okruženje je puno više naklonjeno ženama. Tako je osvježavajuće vidjeti više žena u ulogama mehaničara, inženjerskim ulogama, u drugim ulogama unutar timova. To čini razliku u okruženju, pozitivno iskustvo. Siguran sam da će to misliti i mnogi muškarci u ovom sportu. Lijepa je ova raznolikost i to što će se lice motosporta promijeniti u sljedećih nekoliko godina, jer ono odražava šire društvene vrijednosti. Ali još je dug put do toga, naravno', priznala je Chadwick u razgovoru za ESPN.
'Ljudi su govorili da žene nisu nužno zainteresirane za motosport i da se zato ne uključuju, ali sada mislim da jesu. Mislim da se to mijenja i da je to stvarno dobra stvar za sport', dodala je.
Jedna od najvećih prepreka ulasku žena u F1 ostaje novac. Svim vozačima, bez obzira na spol, potrebna je prevelika količina sredstava da bi dospjeli u F3 i F2, a kamoli u F1. Ovaj sport ostaje ekskluzivan za one koji si to mogu priuštiti.
'Definitivno mislim da se vremena mijenjaju. Ako pogledate ženski sport općenito, recimo nogomet, neki od velikih sponzora su se uključili, a mislim da je to i ovdje samo pitanje vremena. Smatram da je prije svega važna prilika da se odmah nakon Serije W bude u natjecateljskom okruženju kao što su F3 i F2. A onda treba shvatiti izazov u F3 i F2... jer po mom mišljenju, mora postojati razlog za to što nijedna žena nije bila uspješna u ta dva prvenstva. Shvatit ćemo to tek kada više žena uđe u to okruženje', kazala je Britanka.
Chadwick se nada da će se na utrci F1 naći bar jedna žena u sljedećih pet do 10 godina…
'Definitivno mislim da dolazi čitav niz mladih talenata, a ako im put bude malo više utaban i ako budu znale kojim putem krenuti, čvrsto vjerujem da će to biti moguće.'
Tko je prva žena koja je sudjelovala u utrci Formule 1?
Vratit ćemo se malo u prošlost i prisjetiti pet vozačica koje su vozile kvalifikacije ili utrke Formule 1.
Maria Teresa de Filippis (11. studenog 1926.) prva je žena koja je sudjelovala u utrci Formule 1, uz potporu peterostrukog svjetskog prvaka Juana Manuela Fangija. Nastupila je pet puta, a najbolji rezultat Talijanke je deseto mjesto na VN Belgije, na stazi Spa, koje je ostvarila 1958. godine. Tada se za deseto mjesto nisu dodjeljivali bodovi. Tijekom karijere bila je diskriminirana zbog svog spola.
Lella Lombardi (26. ožujka 1941.) vozačica je s najviše odvezenih utrka i jedina žena koja je osvajala bodove u Formuli 1. Debitirala je 1974., a godinu kasnije Talijanka se natjecala cijelu sezonu. Tijekom te godine samo se jednom nije kvalificirala za utrku, a na VN Španjolske osvojila je pola boda, završivši na šestom mjestu na stazi Montjuic u Barceloni. Osvojila je samo pola boda jer je utrka prekinuta prije kraja zbog nesreće na stazi. Ukupno je u karijeri vozila u 17 kvalifikacija te startala u 12 utrka.
Divina Mary Galica (13. kolovoza 1944.) britanska je skijašica koja je četiri puta sudjelovala na Zimskim olimpijskim igrama. Pokušala se kvalificirati na VN Velike Britanije 1976. godine u bolidu koji je nosio nesretni broj 13. Nije joj to uspjelo, kao ni u druge dvije utrke u kojima se okušala.
Desire Randall Wilson (26. studenog 1953.) propustila se kvalificirati za VN Velike Britanije 1980. godine na stazi Brands Hatch za samo manje od sekunde. Vozila je Južnoafrikanka i VN Južne Afrike 1981. godine, no ta utrka nije bila dio prvenstva.
Giovanna Amati (20. srpnja 1959.) talijanska je vozačica koja je potpisala ugovor s momčadi Brabham za sezonu 1992. Amati se nije uspjela kvalificirati ni za jednu od prve tri utrke sezone, VN Južne Afrike, Meksika i Brazila. Nakon neuspjelih pokušaja momčad ju je zamijenila Damonom Hillom.